HjÄlp, akut

Sv: HjÄlp, akut

Hej!

Kan bara hålla med. Hästar är individer och man kan aldrig veta hur de reagerar på flytt och nya människor. Min pålla tog det ..ja.. 6 månader innan hon accepterade flytten och oss nya. Nu har jag fått den kelhästen som gamla ägarna pratat om (själv undrade jag mest vad jag gjorde för fel).

Min förra häst däremot, reagerade inte alls på att flytta, nytt stall med nya kompisar spelade ingen roll, hon var alltid lika cool..

Jag hoppas det går bra för TS och att hästen lugnar ner sig och trivs.. Inte skoj när det inte blir som man tänkt sej.

/ Lavinia, vars plan är att inte sälja pållan, men man vet aldrig hur framtiden ser ut.

Hästar är ju levande varelser och behöver tid på sig och jag förstår inte att alla tror att det ska gå på två dagar så ska hästen vara acklimatiserad och kolugn.
Håller med om att man normalt måste ta det lugnt och "växa ihop" med sin häst under den tid det tar. Men i TS fall blev det ju panik i o m att tredje (stallägaren) part krävde en omedelbar lösning på problemet.

LIA

om hon väver så mycket där.. och dom menar att hon skulle gjort likadant här, så hade hon ju knappast gått igenom ua på besiktningen i frambena, dom skulle ju vart helt tokförstörda om hon nu hade vävt så mycket här. dessutom är hästen aldrig behandlad under vare sig tiden hos mig eller hos ägaren innan mig, det VET jag eftersom jag kollade upp försäkringshistoriken när jag köpte henne. så hon har inte haft några förslitningsskador eller liknande om hon nu skulle vävt tidigare i livet.

Du är helt fel ute vilket jag nämnt i din andra tråd samt svar på pm.et du skickade. Det är en gammal skröna ang. att det blir förslitningsskador av sån magnitud. Finns ingen sån akut aspekt av det hela alls.

ang. varför hon reagerar i boxen så tycker jag det inte är särskilt konstigt alls. det är säkert inget fel på boxen alls. Inte konstigare än att hon är i en ny miljö, i ett nytt stall, nytt folk, nya hästar, och nya rutiner, och i boxen har hon minst "koll" eller "kontroll" på allt det nya. Ute är det en annan sak, hon går med andra hästar, är ute i sin naturliga miljö, och upplever därför en annan kontroll över sin situation. det är just det som stereotypa beteenden avspeglar nämligen: dvs hästen kan inte utöva sina naturliga behov och har inte kontroll över den situationen, så den stressen av att inte kunna göra detta, tar sig uttryck i ett beteende, som är hästens sätt att få utlopp för sin stress och brist på kontroll känsla.

svårare än så är det inte. helt naturligt att det är i boxen det är värst. det överrens stämmer med ALLA studier på stereotypa beteenden dessutom, de är till 99% relaterade till boxvistelsen, och minskar med mycket utevistelse och naturligt leverne/beteende för hästen.

skulle önska att säljaren var påläst och kunde luta sig tillbaks och relaxa lite. det är långt ifrån katastrof med en vävare, särskilt om den som din, verkar ha goda förutsättningar att landa och därmed inte visa beteendet. herre gud, de har haft den några dagar!

Senast ändrad:

jag håller med dig på alla punkter! :bow:

Det verkar ju otroligt om hästen skulle kunna väva sönder 10 cm stora hål i betonggolvet. Men även en akvariefisk kan bli en haj...

*kl*
Det låter som sagt som en okunnig ägare, samt okunnig stallägare.
Vävning smittar inte, visst kan man som stallägare vilja bli av med hästar som sliter ovanligt mycket på inredningen, men man har knappast rätt att kasta ut någon med en dags varsel.

Att rida en häst första dagen man fått hem den tycker jag är orättvist mot alla inblandade. Hästen ska väl för sjutton i första hand få landa i sin nya stallmiljö innan den ska ridas och trimmas på? :mad:

Om man dessutom besökt och undersökt hästen nog hos förra ägaren så har man ju skapat sig en bild av hur hästen är och man skulle sett om hästen brukade vara stressad.
När man nu på nya stället ser hur dåligt hästen mår så borde man snarare fundera på hur man kan hjälpa hästen igenom denna stress, istället för att börja reklamera den...

Jag förstår heller inte alla som ska reklamera sina hästar i parti och minut, det ÄR inga maskiner. Man får träffa dem i deras lugna hemmiljö, och gillar man det man ser då ska man köpa. Sedan måste man vara beredd på att det kan bli en period med alla möjliga sorters problem medan hsten acklimatiserar sig.

TS: Tycker synd om dig som hamnat i denna jobbiga sits!

kl.

Nu har jag fått tag på ett namn som jag ska försöka få kontakt med. Anna Lundberg (SLU) ska tydligen forska i hästars beteenden, och enligt uppgift ska hon ha forskat på just vävande hästar! I have her number! :banana:

I övrigt så tycker jag något väldigt spännande har framkommit i tråden och i övrigt som jag tyckt vart både jobbigt och skönt under de senaste dagarna. Det är känslan av att folk verkligen inte är objektiva när någon berättar sin historia. Eftersom jag aldrig på något sätt velat smita från mitt ansvar, utan endast vart intresserad av att veta vem som bär ansvaret så har jag inte bara vänt mig till en advokat som jag fick rekomenderad, utan även ringt ytterligare två stycken. Jag har ringt en konsumentvägledare OCH veterinärer. Nu har ju inte veterinärerna återkopplat till mig än dock.
Jag undrar dock hur det sett ut om det var köparen i det här läget som startat tråden. Och andra sidan så hade väll informationen sett annorlunda ut då eftersom dom tror att hästen vävt hos oss också. Det gör iof väldigt mycket. Jag har ju aldrig sagt något annat än sanningen till någon, men för min egen skull ville jag även få se svaren som köparen skulle få, då hade jag lättare kunnat förhålla mig till situationen och "försvara" mig. Rättsligt sätt så har jag ju inget att försvara mig för, utan det är endast köparen som måste bevisa något. Men eftersom jag aldrig vart ute efter att lura någon på något sätt så vill ju jag på alla sätt hjälpa henne att förstå att jag verkligen inte lurat henne. Av två anledningar.
1. Rentvå mig själv.
2. Förstår hon att hästen aldrig vävt innan så borde hon samtidigt förstå att chansen är betydligt större att hästen slutar och att hon ger den lite tid och framförallt HJÄLP att komma till rätta och lugna ner sig.

Hur som helst, en sak är säker... och det är att mina hästar kommer så tryggt i mitt stall... jag kommer ALDRIG sälja en häst igen. Förra veckan sa jag att jag skulle lära mig mycket av att sälja henne... jag syftade då mest på ett känslomässigt plan... nu har jag fått lära mig väldigt mycket mer än jag räknat med... oturligt nog.

kl.

jag hoppas ni har förståelse för att jag inte svarar på era negativa kommentarer om köparen. det vore väldigt osmart från min sida.

Du är helt fel ute vilket jag nämnt i din andra tråd samt svar på pm.et du skickade. Det är en gammal skröna ang. att det blir förslitningsskador av sån magnitud. Finns ingen sån akut aspekt av det hela alls.

det vet jag nu! tack för att du förtydligade det även här!

vet du hur det är närmare med stressen dom ändå skickar ut? köparen nämnde massa konstiga "ämnen" som hästen frigör samt lukt när den är stressad och hur dessa skulle påverka de andra hästarna?

förlåt om jag är dryg.. och om du uppfattar det som att jag ställer samma fråga typ hundra gånger.. jag är som du kanske förstår VÄLDIGT mån om att försöka ha ALLT på det klara.

vet du hur det är närmare med stressen dom ändå skickar ut? köparen nämnde massa konstiga "ämnen" som hästen frigör samt lukt när den är stressad och hur dessa skulle påverka de andra hästarna?

förlåt om jag är dryg.. och om du uppfattar det som att jag ställer samma fråga typ hundra gånger.. jag är som du kanske förstår VÄLDIGT mån om att försöka ha ALLT på det klara.

Nej du är självklart inte dryg det allra minsta :eek: Jag svarar gärna så gott jag kan. Nu när vi kommer in på detaljer här så önskar jag förstås att jag faktiskt HITTADE studierna som publicerats runt detta för inte så länge sen (dvs de nyare studierna om stereotypa beteenden hos häst), blir lite dumt när jag inte har källorna, men nu har du ju å andra sidan ett kontakt namn så jag hoppas att du får backup för det jag skriver här mer konkret den vägen!

ang. stress så är även det köparen påstår, felaktigt som jag lärt mig och som studierna jag nämnt styrker. Stereotypa beteenden utlöses av stress, i den form att hästen inte får utlopp för sina naturliga beteenden, och därmed upplever en stress som gör att den utvecklar ett stereotypt beteende för att kunna hantera stressen. men det stereotypa beteendet i sig - är INTE stressande för hästen - det är tvärtom. Det stereotypa beteendet utlöser endorfiner hos hästen som skapar välbehag i förhållande till den stress som utlöst det, och det är den starka motivatorn hos hästen och anledningen till att det stereotypa beteendet sen är så svårt att bli av med, när det en gång etablerat sig.

Av just denna anledning , dvs den icke stressande effekten av beteendet för hästen, så säger de nya studierna att man därmed INTE ska försöka lösa det stereotypa beteendet via tvång, tex krubb bitar ring på krubb bitare. snarare ska man se till förhållandena runt hästen och försöka bryta behovet av artificiell stimuli, som det stereotypa beteendet handlar om, genom att istället erbjuda hästen så naturliga förhållanden runt utevistelse, tillgång till mat, stressfri miljö osv, istället.

baserat på detta så vill jag därmed påstå att som jag förstått det, så är hästen inte särskilt stressad eller signalerar stress till de andra hästarna när den utövar det stereotypa beteendet, snarare tvärtom är det stereotypa beteendet stimulerande och lugnande för hästen som utövar det.
studierna där man ställt hästar med stereotypa beteenden bland hästar som inte har dessa beteenden styrker detta mycket konkret. Inga hästar "tar efter" hästen som har beteendet. anledningen att man tidigare trott att det "smittar" är snarare att hästar stått under förhållanden tillsammans, som är stressande för dem, dvs en icke god hästmiljö, och därmed har flera individer utvecklat dessa stereotypa beteenden. Men smittar gör det alltså inte utan det är omständigheterna och miljön runt hästens leverne som orsakar det!

Hoppas jag bidragit lite med ett svar som kanske var lite vad du letade efter med din fortsatta fråga iallafall?

Senast ändrad:

Just det har jag funderat över en del denna vintern då vi har tre hästar stående i uteboxar och min två står kolugnt på morgonen när jag kommer. Syns ofta tydligt att dom är nyvakna. Men den tredje hästen är mer eller mindre konstant stressad i sin box, både väver och boxvandrar, så att boxen mer eller mindre ser ut som en gödselstack varje morgon.
Det jag tycker är så konstigt är att varken hans stress eller mina hästars kolugn verkar smitta av sig åt något håll. Tycker ändå att mitt gamla sto som står närmast borde antingen bli stressad av hans beteende eller så borde hennes lugn smitta av sig på honom, men inte. Dom båda uppför sig precis som dom har gjort hela vintern......

Är ju på det klara på att beteende stereotyper inte smittar men om det hade handlat om människor så hade omgivningen blivit stressad av att det är en individ som stressar även om vi inte hade kopierat den individens beteende.

Men om det är som Mackan skriver att beteendena i sig är "lugnande" för individen så är det en vettig förklaring till varför mina hästar inte reagerar på hans beteende:confused:

Så nu har jag svamlat färdigt, vet inte om jag fått allt om bakfoten nu eller om jag svamlat i rätt riktning i alla fall:confused:

/Camilla

oh det var ett helt fantastiskt svar! vad glad jag blir! på alla sätt och vis för av all information jag fått att dömma så är det alltså inte själva vävandet så katastrofalt för hästen som jag trodde. SJÄLVKLART ska jag på alla sätt jag kan försöka göra det bättre för hästen i fråga, men nu känns det som att jag iaf har väldigt mycket kött på benen. Dessutom ska jag försöka få tag på "mitt namn" idag och be henne styrka det du precis skrivit. Jag kan ju berätta vad hon sa efter att jag pratat med henne...

I all otur jag haft iom den här försäljningen så finns det ändå något gott. Det är att jag lärt mig otroligt mycket om vävning och att vi startat en jätte bra tråd här som är jätte informativ som även andra kan lära sig massor av! Tack Mackan! :bow:

jag klistrar in ditt inlägg i den andra tråden också.

Måste säga att jag beundrar ditt engagemang för såväl din egen del men även för köparens och naturligtvis hästens skull! All heder åt seriösa säljare! :bow:
Ett litet stalltips, om du inte varit förutseende nog att tänka på det redan vill säga.. Se till att få dina samtal med diverse experter styrkta skriftligen! OM det skulle bli några efterdyningar så är det bra att ha "en stol att sitta på när musiken tystnar" om du förstår vad jag menar.. ;)

Stort lycka till och hoppas att pålle snart kommer till ro i sin nya lägenhet!

//Cinnamon

det var ett bra tips. advokaten som jag fått namn på av min tränare rekomenderade dock mig att hålla tyst om en eventuell tvist när jag pratar med dom på SLU för att folk lätt drar åt sig öronen när man nämner att det är en ev tvist på gång.
men jag får väll notera datum tid osv på samtalet.. sen i VÄRSTA fall finns det alltid telefonspecar man kan ta till sig av :p
när det sedan kommer till advokaterna så har jag som sagt pratat med tre stycken, alla har sagt samma sak och dom MÅSTE säga precis vad lagen säger och inget annat. skulle dom göra det så kan man stämma dom för det. därför behöver jag inte få det stärkt vad just dom säger för det är bara kolla i lagboken. dessutom hade jag tur när jag googlade efter de advokaterna som jag inte fått rekomenderade eftersom jag hamnade på firman vars ägare upprättat det kontrakt vi skrivit, dock var det inte honom personligen jag pratade med utan en kollega som han hänvisade till.

hur mycket kött jag än har på benen, och hur mycket rätt jag än gjort och hur lite fel jag än gjort så kan jag inte låta bli att vara nervös och tycka det här är urjobbigt. Jag var så HIMLA noga innan jag sålde henne och fixade o donade berättade ALLT och ÄNDÅ blir det fel. Det var ju så här det INTE skulle bli. stackars puffan.

Det stämmer att stereotypa beteenden inte smittar. Det jag märkt är dock att om man ställer två vävare bredvid varandra i stallet så kan de trigga igång varandra.
Att benen skulle bli slitna är som sagt en myt. Jag har en 17-åring och en 18-åring som vävt till och från i sitt liv (jag har inte ägt dem så länge) och de är hur fräscha som helst i frambenen och tävlar aktivt ännu. Dock finns det hästar som väver ute också, min 18-åring kan få för sig att göra det. Trots att han har både mat, bete och stor hage. Så man kan aldrig generalisera kring detta, hästar kan ju bli stressade av så olika saker.

men om det är så att det frigörs massa endorfiner när hästen väver så är det väll egentligen inte konstigt att hästarna börjar väva ute? som jag uppfattar det så betingar ju inte hästarna vävningen med stressen utan som sagt med endorfinerna - välbefinnandet - då kan jag bara tycka att det är fullt "normalt" att en häst börjar väva även ute. precis som en knarkare (eller iof vem som helst) så söker den välbehag. så om vävandet är så pass befäst att den blivit beroende av "drogen" så tycker jag att det inte alls är konstigt om den börjar väva även ute. då har ju hästen tagit ett steg från det som från början utlöste vävningen och är bara beroende av endorfinerna. eftersom den känner lugn och frigör endorfiner inne så betingar den ju vävandet inne med vävandet ute och börjar frigöra endorfiner även där.
om icke vävande häst står ute i hagen, så frigör ju inte den endorfiner hur som helst (gissar jag) men hästen som väver frigör ju endorfiner och känner ett välbehag eftersom den betingat vävningen inne med att må bra. sedan blir väll beteendet så befäst att den känner även välbehag ute.
så jag... hehe som aldrig träffat din häst... skulle gissa att bara för att den väver ute så har inte det något med o göra att den i grund och botten, när problemet uppstod (du hade ju inte ägt dem så länge så du vet ju inte hur problemet från början uppstått?), inte kände att den behövde en mer normaliserad miljö för en häst...

om jag spånar lite.

ok, tur, för jag har pratat med henne nu.. i en timma och fem minuter :p

ska bara ta och sammanställa allt vi pratade om och så ska jag skriva ner det här. dock var det en stor del som hon inte kunde svara på och hänvisade mig vidare till ytterligare två namn... tur att jag inte betalar mina telefonräkningar själv ;)

Vilken rora.

Nej det ar inte ditt fel som du har fatt klart for dig genom diverse samtal etc etc.
Vavningen ar inte heller ditt fel, hasten som du sa var jattestressad i sin nya situation och vad jag undrar ar, gjorde nya agaren nagot forsok att lugna ner hasten? Samma med stallagaren, nar hon upptackte att den stod och vavde?

Har du ocksa pratat med stallagaren om detta beteende och nar du var dar, fick du se de "minst 10 cm djupa halen i betongen"? Om du har mojlighet, ta med en camera och ta bild som ev. bevis...

Sen nya koparens okunnighet om hastar. Att rida en hast forsta dagen pa ett nytt stalle ar ju helidiotiskt. Om det inte ar sa att hasten ar van att flytta runt och har ett starkt pshyche .. Jag sager inte att din fd. hast inte har det, men jag prata om en "broke to death, dont care about nothing" hast..

I stallet kanske de skulle ta ut hasten och lata den fa ga runt och lara kanna stallet. Och ocksa mota de andra hastarna.. Man kan ju inte bara inte kopa en hast, stoppa den in en trailer (var hasten van vid trailering?) stanga luckan och kora ivag. Och komma pa ett nytt stalle, dar hasten inte kanner ngn, inklusive nya agare, och sen satta den i en box. Nya ljud, lukter etc etc.
Inte undra pa hon blev nervos. Kanske folk skulle satta sig i samma situation och se hur de mar.

I vilket fall som helst, fa allt pa papper med namn och nummer sa ar du pa det torra. Och for att visa nya agare att du bryr dig om det har, ring garna varannan dag eller var 3:e och hor hur det gar.. Och skriv up nar du ringt. Da visar du att du ar helt pa deras sida om detta problemet.. Jag vet inte om det skulle vara bra for hasten om du aker dit, forresten hur betedde hon sig nar du var dar??

Lycka till och snalla, uppdatera sa fort som du vet ngt.

kat

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 265
Senast: Edla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 594
Senast: Juli0a
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som... 2
Svar
39
· Visningar
11 205
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 306
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka