HjÄlp, akut

Sv: HjÄlp, akut

nej jag känner också att det inte är mitt ansvar och jag känner att jag inte vågar ta något ansvar än för att det skulle kunna försvåra det i framtiden. att det som sagt skulle kunna ses som en accept på ansvaret. skulle det dock visa sig att ansvaret verkligen ligger hos mig så är det ju ingen tvekan på att jag tar det ansvaret, men jag har svårt att tro att ansvaret verkligen ligger hos mig. det måste ju dock en advokat/jurist säga och då är det ju tiden som bråkar om dom blir utkastade idag. men som sagt så borde de ju hört av sig vid det här laget.
jag kan också förstå att man lätt överdriver i frustrationen, och det har jag förståelse för. därför måste jag ju åka dit och se hur det ser ut och träffa hästen.

jag förstår dock inte varför dom inte hört av sig än, dom borde ju veta nu hur det vart under natten och läget. dock hörde de inte av sig igår trotts att de lovat så jag tror dom har mycket att tänka på eftersom de hamnat i en så jobbig situation.
jag har ju en vidrigt vild fantasi och föreställer mig verkligen de aldra värsta senariona.

Fasiken vad jobbigt!
Hade jag varit i ditt ställe så hade jag åkt dit(om det inte är för långt) och kollat läget själv och även pratat med både den nya ägaren och stallägaren. Har du ingen från stallet där hästen stått innan som du kan ta med dig,som kan intyga att detta inte hänt innan?
Allvarligt talat så undrar jag vad tusan dom har för material i sitt stallgolv??? Det måste vara något väldigt poröst.....
Tror också att det är en överdrift att dom skulle bli utkastade på detta vis.

Hoppas allt löser sig

*KL*

Fast jag tillbringat mycken tid i diverse stall så har jag aldrig hört uttrycket "väva"?
Någon vänlig själ som vill förklara vad som avses?

nu har vi vart där och hästen är påtagligt stressad. jag har aldrig sett henne så här. fruktansvärt jobbigt.
köparen har gett mig en reklamation och imorgon ska jag ringa advokat/jurist som kan informera om vad det är som gäller.
sedan får vi se hur vi löser problemet efter det.
det värsta av allt är att hästen far illa av det här.

Vilken jobbig sits du har hamnat i, och ffa hästen! Jag hoppas att det löser till det bästa för er alla!
Är det stor skillnad på typ av stall mot var hon är van vid? Mer liv och rörelse, mindre utevistelse osv? Nåt är det ju som stressar henne, stackars:(

hos oss har hon stått i ett litet stall men innan hon kom till mig så stod hon i ett stall som var minst lika stort som detta.
beteendet är VÄLDIGT konstigt, då hon inte alls är stressad i hagen, i gången eller öht förutom just i boxen. allt annars så är hon exemplarisk men just i boxen blir hon jätte nervös. förstår mig verkligen inte på hennes beteende alls, det är SÅ olikt henne.

Det verkar ju som hästen inte trivs i miljön alls. Men det kan ju alltid ta lite tid innan de vänjer in sig, men om man ser att hästen är upp i varv och nästan blockad inne, är det inte alls kul. Och hur ska man kunna förklara att hästen inte har varit så innan? ja det är ingen lätt sitts alls. Hade jag varit dom, och haft tillgång på spilt, hade jag ställt henne i det några nätter. Heller så hade jag haft en box med galler runt om och boxgardiner så hon kan varva ner. Få ett ett eget space utan massa intryck. Har de ridhus? Det kanske skulle hjälpa om hon fick gå i det. Hoppas att det löser sig till det bästa.

beteendet är VÄLDIGT konstigt, då hon inte alls är stressad i hagen, i gången eller öht förutom just i boxen. allt annars så är hon exemplarisk men just i boxen blir hon jätte nervös. förstår mig verkligen inte på hennes beteende alls, det är SÅ olikt henne.
Ja, beteendet är konstigt, men ändå inte. Jag har sett flera exempel som delvis liknar ditt. Hästar, som varit stabila i sitt beteende i olika miljöer och under olika omständigheter, helt plötsligt reagerar helt oförklarligt och starkt på viss plats. Man har letat orsaker men utan framgång.

Något finns som påverkar hästen, men som vi inte ser eller förstår. Jag förutsätter att ni elliminerat tänkbara orsaker såsom krypströmmar i inredning, svagt golv etc.

Försök få den nya hästägaren att prova med en annan plats, kanske ett boxbyte, för att på så sätt se hur hästen reagerar. Den lider uppenbarligen och berättar för folk att något är fel. Det ska man ta på allvar och åtgärda!

LIA

Ja, beteendet är konstigt, men ändå inte. Jag har sett flera exempel som delvis liknar ditt. Hästar, som varit stabila i sitt beteende i olika miljöer och under olika omständigheter, helt plötsligt reagerar helt oförklarligt och starkt på viss plats. Man har letat orsaker men utan framgång.

Något finns som påverkar hästen, men som vi inte ser eller förstår. Jag förutsätter att ni elliminerat tänkbara orsaker såsom krypströmmar i inredning, svagt golv etc.

Försök få den nya hästägaren att prova med en annan plats, kanske ett boxbyte, för att på så sätt se hur hästen reagerar. Den lider uppenbarligen och berättar för folk att något är fel. Det ska man ta på allvar och åtgärda!

LIA

Kan også vara möss i väggarna som kryper fram langs golvet i boxen, hadde det i min pålles box i gammla stallet och han blev tokig..bytade till annan box och beteendet blev borta...
Finns det något i stallet som kan gi ultra höga ljud som föstärks i boxen??
Om det finns et el uttag på väggen til denna box, kan også det vara en orsak.
Några el uttag kan ha et lågt knittrande ljud som hästar kan reagera på.
Finns det vattenkar i boxen, är detta i tipp topp skick?? kolla om det suser i vattenrören som evnt. går i boxen, eller om vattenkaret står och pipplar/skapar något ljud..

Undersök boksen noga, forsök att byta box, för eftersom hon inte stressar på gången, måste det, som jag ser det, ha något med boxen hon står i at gjöra..

Hoppas ni finner ut vad som orsakar detta stress, då det inte är skoj för varken dig, ny ägare och inte minst för hästen...

Så som du beskriver hennes beteende så måste det ju vara något i boxen som irriterar henne. Som så många andra har sagt: Byt box.

kl.

skriver detta för information till någon som kanske behöver det i framtiden eller liknande.

nu har jag ringt runt och pratat med två oberoende advokater. eftersom både köpare och säljare är privatpersoner så gäller köplagen. det innebär att köparen i det här fallet måste bevisa att hästen haft de här beteendestörningarna även hos oss. hur man som köpare i det läget ska kunna bevisa det vet jag inte, så långt har jag inte kommit i min lista på nummer än.

om man skulle börja prata om vad som hänt hos ägaren innan mig så börjar man helt plötsligt prata om dolda fel och då skulle det kunna bli en tvist mellan mig och ägaren innan mig. men eftersom det aldrig vart några problem tidigare så ska det i vårt fall absolut inte gå så långt.

så hur jag än försöker att vrida och vända på det så har jag ingen skuld i det här och bär inget ansvar i sig. nya ägaren måste bevisa att hästen haft problemen även hos oss, vilken ska vara omöjligt att bevisa eftersom det inte förekommit hos oss. skulle det sedan bli några problem om att hästen vävt INNAN mig så handlar det alltså om dolt fel och ägaren innan mig har ansvaret. så har jag förstått det iaf.

hur som helst ska jag ringa några samtal och se hur allt går. jag har iaf vart där och tittat, jag bad nya ägaren att ställa hästen på fri tillgång i boxen eftersom det lugnade ner henne. sedan får vi se vad som hänt.

skulle det sedan bli några problem om att hästen vävt INNAN mig så handlar det alltså om dolt fel och ägaren innan mig har ansvaret. så har jag förstått det iaf.

Det som händer är att nuvarande ägare (din köpare) reklamerar till dig. Du får sedan reklamera till den som sålt hästen till dig. Din köpare och ägaren innan dig har ingen relation, det måste gå över dig först.

Men jag hade aldrig i livet vågat dra igång en tvist om jag varit din köpare, det finns så mycket som kan skapa problem när man flyttar en häst. Att bevisa att/om det varit problem redan hos dig är svårt, och i ditt fall omöjligt om hästen inte vävt hos dig.

Jag tror att det är vad många annonser syftar till när säljaren skriver ut "säljes endast till erfaren". D v s att man vet att det kan komma problem bara med flytten. Alla hästar passar inte i alla stall, vissa får man flytta runt ett par gånger innan man hittar ett ställe de trivs på. Och då kan man inte bara skylla på säljaren och säga att det är denne som undanhållt information. Hästar är levande väsen och olika i sin personlighet.

Hade man t ex flyttat vårt fullblod till ett vanligt inackorderingsställe med lite trafik in och ut under dagen hade han gått upp i limningen. Vi vet, vi har provat. Men det är ju inte f d ägarens fel.

nej men det förstår jag absolut att det måste gå genom mig. men det jag menade var lixom att i slutändan kan det inte bli mitt ansvar eftersom OM nya ägaren skulle kunna bevisa att hästen vävt tidigare (alltså innan den kom till mig) så kan ju jag på samma sätt bevisa det och då har jag såfall rätt att lämna tillbaka hästen till förra ägaren. Nu ska det ju vara omöjligt att bevisa eftersom jag är helt övertygad om att hon aldrig vävt förut.

Nu har jag iaf pratat med ytterligare en advokat som säger precis samma sak som jag skrev ovan. Det här ses inte som ett "köprättsligt fel" eftersom problemet uppstått där.

Nu har jag två samtal till att göra.. (om folk bara kunde sluta spinga på möten och vara tillgängliga när jag behöver ringa ist!! :angel:) Sedan blir det kontakt med ägaren. Gud vilken rolig helg och start på veckan. I vilket fall som helst så måste vi på något sätt hjälpas åt att lösa problemet eftersom hästen tydligt far väldigt illa.

Det ÄR ett elände att sälja häst. Det är så svårt att hitta kvalificerade köpare. Som förstår vad det är de köper.

Lycka till!

En sak som jag undrar lite över; vad är det för köpare som - om hästen är påtagligt stressad och grävt djupa hål i btongen - ger sig ut och rider på den första dagen??

Så trist att det blivit så tokigt allting. Har läst i tråden under helgen.

Men jag förstår inte riktigt varför alla verkar vilja lämna tillbaka hästar till höger och vänster hela tiden. När jag fick hem Dockan var det jättejobbigt för henne. Hon uppförde sig INTE bra, men inte katten tänkte jag att jag ville lämna tillbaka henne för det. Jag köpte ju henne för att hon var MIN häst, då ska väl jag lösa problemet också. Hon vävde i och för sig inte, men hon var inte så himla rolig direkt att ha med att göra. Gick mest antingen baklänges eller på två ben ett tag.

Men när hon 'landat' här så blev hon verkligen MIN häst. Den underbaraste hästen i världen och nu känner jag henne väldigt väl och jag vet att minsta förändring är jobbig för henne. Det räcker att det kommer en ny häst till stallet så blir det jobbigt. Men nu har hon mig och litar på mig vilket underlättar. Finns matte där så är det ju inte så farligt. Men vad jobbigt det måste varit för henne när gamla matte försvann och det bara var nya människor och hästar och nytt ställe och nya lukter och ljud och annat hö än hon var van vid osv osv.

Hästar är ju levande varelser och behöver tid på sig och jag förstår inte att alla tror att det ska gå på två dagar så ska hästen vara acklimatiserad och kolugn. Funkar något inte så testar man väl med något annat?! Jag hoppas det löser sig på bästa sätt, framför allt för hästen så att den kan börja må bra igen. :)
Och jag förstår dig, jag skulle inte klara av att sälja Dockan, hon är så pass känslig och lättstressad att det skulle vara jättesvårt att hitta perfekt ägare. (Men så fick jag ju henne väldigt billigt för att vara islandshäst, just för att vi klickade)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 265
Senast: Edla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 594
Senast: Juli0a
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som... 2
Svar
39
· Visningar
11 205
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 306
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka