Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Jag ska vara tråkig. :smirk: sorry
När du räknar upp vad hon käkar så är det några saker som du lätt kan ta bort som ger massor av socker.

Yoghurt, youghurt och youghurt, juice, sylt och flingor.

Hon verkar äta massor av kolhydrater - frukt är också kolhydrater och vindruvor och annan fiberlåg frukt ger bara energi o dålig ork och en vrålhungrig unge - där har du förklaringen till varför hon käkar så mycket till middag.
Även rågbröd är sött...
Om det nu är så att alla dessa produkter är icke fruktyoghurt och rågbrödet är fullkorn så är det ju bättre förstås.

Men jag tror tösen är hungrig efter att ha käkat tomma kalorier en hel dag och jag förstår precis varför hon är sömntrött när hon kommer hem. Hon måste åka berg o dalbana i sitt blodsocker varje dag.:crazy: (den resan har jag själv gjort som vuxen)

Nu har jag en son som ligger precis i överkant med vikten och han har jättejobbigt m frukosten. Tackolov får han jättebra mat till skollunch och jag stoppar när jag ser att han "letar" kolhydrater istället för mat.
Han vill äta vindruvor, clementiner o yoghurt hellre än riktig mat och springer sen runt hög o sockerglad - för att sen rasa.

Men banta nu inte tösen - skicka med mer grovt bröd - (en god dubbel knäckemacka tänkte jag på men det kanske ni inte har i Kanada) och bara frukt m kostfibrer.
Mjölk eller vatten till dryck och möjligtvis naturell youghurt med skivad färsk frukt i.

Senast ändrad:

escodobe skrev:
Kna hon inte få lite mer "mat" istället för syltsmörgåsar och muffins? Det verkar itnevar mycket at stå sig på en hel dag faktiskt
Tex bönsallad, tonfiskröror, ägghalvor, pasta/kasslersallad och liknade.
Både, frukdrycker och youghurt är ofta sockerällor, för att inte tala om sylt.

Så var det väl ändå inte... Nu när jag läst igenom så fick inte jag den uppfattning att kosten handlade om syltsmörgåsar och muffins..??:confused:

Jag håller med, får hon äta en mer "riktig" lunch med både protiener och kolydrater, trixigt med matlådor, men bönor,pasta,potis kydkling/tonfisk/ägg går att variera på olika sätt även "kallt" + två nyttiga mellanmål. tex grovtbröd med ost, en natruellyoughurt med fuktbitar +grönt.

Daniela skrev:
Så var det väl ändå inte... Nu när jag läst igenom så fick inte jag den uppfattning att kosten handlade om syltsmörgåsar och muffins..??:confused:

Du läser slarvigt.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Frukost: 1 liten skal flingor, grot eller youghurt.

Lunchladan (de har 4 matraster under dagens lopp): Mjolk eller fruktjuice (flaskan rymmer ca 3 dl), 2 portioner farsk frukt (apple, paron, apelsin, melon, vindruvor, kiwi, persika, plommon, jordgubbar), 1 smorgas ( 2 skivor fullkornsbrod med antingen sylt eller ost) eller 1 muffin eller ett halvt pitabrod, 5-6 minimorotter eller lite farsk broccoli, 1 liten youghurt eller 1 dl osotat appelmos. Men som sagt, det byts och bjuds ganska ohejdat barnen emellan. Jag kan och har forsokt pranta i henne att man ater sitt eget och ingen annans men har inte lyckats sa bar. Fy pa mig som har sa taskig kontroll over mitt barn

Nar hon kommer hem fran skolan sa ater hon ett snack; frukt, youghurt, kex eller flingor.

Middagen blir vad jag har lagat vad det nu kan tankas vara ; kyckling med ris och gronsaker, spaghetti med kottfarssas (alltid gronsaker i sasen), fisk och potatis, kott och potatis, soppa och sallad. Hon far tva portioner (pa barntallrik) och sedan ar det stopp. Ar hon fortfarande hungrig sa far hon vanta 15-20 minuter och ar hon da fortfarande hungrig sa far hon frukt, raa gronsaker eller youghurt.

Ibland sa ater hon en skal grot eller flingor senare pa kvallen om hon ar uppe sent (vi ater vanligtvis middag mellan 17-18).
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
barnet går i skolan melaln 8-16, är väldigt aktivt men somnar ändå på soffan efterskolan emellanåt.
Maten hemma verkar okey, det är lunchlådan i skolan det fallerar på.

Senast ändrad:

Håler fortfarande på mer rörelse!

Men håller med om att lunch-lådan behöver bytas ut, innehåller inte riktig mat, slarvläste IGEN.

Låter som om lunchen består av olika "snacks/mellan-mål

Är den lunch-lådan du beskriver både lunch och ett antal mellis, fick uppfattningen om att den skulle täcka 4 mål, har jag rätt. I så fall bör du tänka om, den innehåller inte ens en riktig lunch och ska den dessutom täcka mellisar...

Faktum är att det låter som om hon får för lite mat, bara en massa olika saker att stilla hungern med.

Kanske jag föstår fel...

Ja du har rätt escodobe, jag läste alldeles för slarvigt! :smirk:

Jillybean skrev:
Sluta att ata kakor??!! :eek: Nejtack, liiiite roligt vill jag anda ha innan jag dor! :p Eftersom barnens sockerintag ar minimalt till att borja med sa tycker jag en kaka eller tva da och da ar helt OK. Det ar ju gott ju! :d Och bade jag och barnen ar lika benagna att ata ett apple som en kaka, det beror helt och hallet pa vad vi kanner oss sugna pa just da.

Jag tror att hon har samma kroppstyp som jag har helt enkelt; om jag vill vara smal sa far jag lov att svalta mig sjalv och motionera mycket och ofta. Tack, men nej tack, da ar jag hellre lite knubbig och glad an smal och grinig :angel:
I detta inlägget så står det klart och tydligt varför ni har demn kroppstyp som ni har, svaret heter kakor.
Om man inte kan skippa sötsaker så blir man rund.
Det har med förbränningen att göra.
Så i ert fall så är det självvalt.

Ni kan äta er ordentligt mätta varje dag om ni helt skippar kolhydrater och håller er till grönsaker som vuxit ovan jord, kött, fisk och ägg samt mjölkprodukter.
Frukt förutom grapefrukt har för hög sockerhalt.
Ni kan utan att plåga er hålla vikten om ni skippar de korta kolhydraterna, d.v.s. sockret.
Samt då även frukten.

Det är ert val.
Inte mitt.
Men att skylla på att man vägrar avara utan kakorna, tyder mest på ett sockerberoende.
Skall sockerberoendet hållas i schack, så blir det inget socker alls någon gång.

Madick kan allt om det där.

Daniela skrev:
Håler fortfarande på mer rörelse!

Men håller med om att lunch-lådan behöver bytas ut, innehåller inte riktig mat, slarvläste IGEN.

Låter som om lunchen består av olika "snacks/mellan-mål

Är den lunch-lådan du beskriver både lunch och ett antal mellis, fick uppfattningen om att den skulle täcka 4 mål, har jag rätt. I så fall bör du tänka om, den innehåller inte ens en riktig lunch och ska den dessutom täcka mellisar...

Faktum är att det låter som om hon får för lite mat, bara en massa olika saker att stilla hungern med.

Kanske jag föstår fel...

Vad som är "riktig" mat eller ej är en kulturfråga. Många barn får inte den middag som Jillybean serverar, utan motsvarande lunchlådan som "kvällsmat".

Så vad är skillnaden?

Satan i gatan vad mycket socker.
Ta och läs på ALLA innehållsförtekningarna och på analysinnehåll på frukten.
(Jag har tabeller om du inte hittar)

Och räkna sedan ihop allt socker.
Joice, sylt, muffin vojne, vojne.

Här så står det ju vad problemet är.

Tycker ju att man ska äta "riktig mat" både lunch och middag.

Skillnaden.... tja, det blir ju den samma... dvs ingen skillnad...

Lagad mat både lunch o middag, däremellan mellanmål.. Min åsikt..

Visst kan det vara en kulturfråga vilken mat man äter och när och hur. Jag är ju inte insatt i alla olika kulturer, det är väl upp till var och en hur de måltiderna ser ut och är sammansatta.

Daniela skrev:
Tycker inte att kosten låter så olik vad de flesta barn äter...
Inte sjutton skulle jag mata mina ungar med sådan kost.

Socker - insulinbalansen måste bli gräslig.
Och bukspottkörteln väldigt påfrestad.
Man vet med säkerhet att mycket socker som barn driver typII-diabetes som vuxen.

Jag fick min dotter motiverad att äta det jag rekommenderade för att hon kände att hon orkade med livet bättre då.

prinsessfeminist skrev:
Vad som är "riktig" mat eller ej är en kulturfråga. Många barn får inte den middag som Jillybean serverar, utan motsvarande lunchlådan som "kvällsmat".

Så vad är skillnaden?
Ingen, det är lika illa det.Och jag tror inte att Jillybeans lunchlåda är mkt sämre än många andras -men det innebär inte att den är bra.

Barn växer, och barn är oftast mycket aktivare än vuxna (det BÖR iallfall vara det) alltså bör de har 2 lagade näringrika måltider om dan + mellanmål.
Måltidena ska innhålla både kolhydrater och protiner, och mellanmålen ska inte vara sockerbomber.
Äter man vettigt och rör på sih varjedag så ska man inte få sockertoparp och dvalor - och man kan äta lördagsgodis och några kakor då oh då.

escodobe skrev:
Ingen, det är lika illa det.Och jag tror inte att Jillybeans lunchlåda är mkt sämre än många andras -men det innebär inte att den är bra.

Du har så rätt!

Men det var det jag syftade på tidigare. Övervikt är ett enormt välfärdsproblem. Barnen själva kan inte se konsekvenserna av de vanor som föräldrarna och flingtillverkarna/reklamen/snabbmaten skapar.

Just därför anser jag att man skall bestämma vad barnen skall äta och hur mycket. Inte äta "fritt" vad man vill.

Matvanor grundläggs i barnaåren, övervikt i tidig ålder leder nästan alltid till övervikt även när man är vuxen. Som förälder har man ett mycket stort ansvar att hjälpa barnen rätt.

Och det kostar. Jag är inne på I_Us linje att man också som vuxen lägger om sina vanor för att hjälpa barnet att grundlägga goda matvanor.

I synnerhet om man har ett barn som verkar ha anlag för att lägga på sig.

Senast ändrad:

escodobe skrev:

Barn växer, och barn är oftast mycket aktivare än vuxna (det BÖR iallfall vara det) alltså bör de har 2 lagade näringrika måltider om dan + mellanmål.
Måltidena ska innhålla både kolhydrater och protiner, och mellanmålen ska inte vara sockerbomber.
Äter man vettigt och rör på sih varjedag så ska man inte få sockertoparp och dvalor - och man kan äta lördagsgodis och några kakor då oh då.

Håller fullständigt med!

Men som sagt borde kanske lunch-lådan funderas lite över.

T ex om min dotter ska ha matlåda brukar den bestå av kyckling, pasta, grönsaker... Nu är ju det hennes favoriträtt, men finns ju liknande man kan ta... Förstår om det blir krångligt om det ska vara kallt och varieras var dag. Ett annat exempel är pitabröd med med kött/kyckling och grönsaker. Ris kött/kyckling grönsaker som en risotto. Frukt i alla former, ungarna brkar ju gilla fruktsallad..

Tycker förslag på rätter till lunch-lådan skulle vara ett bra tips...

Istället för att tala om hur onyttigt det är med kakor osv. Tror mamman här har förstått det...

Uppmuntra!! :)

Det finns mkt goda bnönsallader med tex kidneybönor som bas. Piroger med kött/risfyllning. Kallskuret kött med en "fräch"potatissallad (dvs inte en krämig) olika varianter av pasta sallder med kött/fisk/ägg.
Smörgåsar av grovt bröd med köttfärsbiff emellan.

Piroger med t ex köttfärsfyllning är ju kanon, kan man ju blanda i morötter och andra grönsaker mm

När mina barn var små gjorde jag "falsk" köttfärssås.. lurade dom lite och kallade det för pizza-sås, bytte ut köttfärsen mot rivna morötter (mycket morötter) som jag blandade med krossade tomater och lök (vilket de annars ratade) kryddade med salt peppar och oregano... därav pizza-smaken... vitlök tror jag jag hade också. Funkaräven att göra lasagne på den såsen.

Numera behöver jag inte lura dom, de gillar det ändå..

Tror man måste vara lite finurlig, få dom att tycka om "nyttig" mat.

Men tips behövs, fortsätt skriv in bra mat!

Skulle själv vilja ha tips om bönor som escodobe skrev om, är så dålig på det även om jag tycker det är gott. Vet inte riktigt hur man får till det i sallader eller andra rätter..:banana:

Vad tycker du jag ska ge henne da? Ha i atanke detta:
1. En snav budget.
2. Inte lika bra utbud pa affarerna har som i Sverige, kvaliteten ar i overlag samre.
3. Lunchladan maste passa i en liten kylarvaska som hanger i klassrummet hela dagen. Mikro finns inte. Notter av alla slag och agg ar inte tillatna pga av allergier i klassrummet.

De brukade ha tva mellanmal och en lunchrast men det andrades i hostas sedan nagon finurlig person kommit pa att ungarna blev trotta efter att ha satt i sig ett helt mal pa en gang och *vips* sa blev lunchrasten indelad i tva s.k. "nutrition breaks", mao sa har ungarna inte tid att ata ett helt mal. Vissa skolor har skippat lunchrasten totalt utan har istallet policyn att eleverna far ata hur de vill under dagens lopp, alltsa sitta vid banken medans de arbetar och ata samtidigt.

Jo, damen ar ytterst krasen ocksa, kottpalagg till mackan ar "ick", likasa bonor av alla de slag, fisk gar bra om det ar gravlax, knackebrod ar "ick" (dessutom maste jag aka till IKEA for att kopa) och gronsallad ar dubbelt "ick" (tomater ar giftiga, vet du inte det mamma?). Jag tycker ocksa att det kanns knepigt att skicka kott, kycklig eller fisk med tanke pa att det knappast kan hallas tillrackligt kylt tills hon ater det. Och om det ar nagot som ska atas varmt sa maste jag varma det hemma halv sju pa morgonen, kan det verkligen halla varmen ordentligt till sag, halv tva pa eftermiddagen?

Hur undviker man socker nar det finns i allt (nastan) man koper? Favoritflingorna har 2 gr socker/29 gr portion. Brodet 4 gr/skiva. Youghurten 6 gr/113 gr. Muffinsen vet jag inte sa noga eftersom jag bakar sjalv. Frukt draller ju av socker. Vad blir kvar att kunna ata om man ska undvika socker?

Till alla som svarat med goda rad och tips: Tack! Hur det an later i era oron sa gor jag sa got jag kan med de forutsattningar jag har. Tydligen sa racker inte det och eftersom jag inte kan andra pa forutsattningarna sa far jag forsoka klura lite pa hur jag ska losa det har.

Det ar verkligen ingen overdrift att kvaliten pa ravarorna i mataffaren ar klart mycket samre an i Sverige. Vi koper t.ex. aldrig kott fran affarer, istallet koper vi vart flask och notkott direkt fran en bonde som varken ger sina djur animaliskt baserat foder, penicillin eller tillvaxthormoner. Mycket av utbudet av gronsaker kommer fran USA (speciellt vintertid) och det mesta ar sa besprutat att det ar sjalvlysande sa det skippar jag direkt. Organiskt odlat finns men utbudet ar minimalt och svindyrt. De flesta ostar och youghurt innehaller fargamnen, vill man undvika dessa sa far man lov att kopa de dyraste produkterna. Det ar alltsa en konstant balansgang mellan ar det nyttigt - har jag rad med det.

Barnen dricker fruktjuice. Tja, vattnet har hemma ar odrickbart (svavel, inte i farliga mangder men bade luktar och smakar inget vidare). Vi koper alltsa vart dricksvatten och juicen ar billigare. Den innehaller 10-20 gr socker/250 ml beroende pa marke (djupfryst mix). Jamfor det med ett drickspulver som ar otroligt populart har (men som aldrig sett insidan av mitt skafferi) som innehaller 25 gr socker/25 gr pulver! :eek:

Och som sagt, sa himla uppat vaggarna kan ju var kost inte vara nar 12-aringens vikt ar helt "normal"? Hon ater ju samma saker som sin lillasyster (i storre mangd t.o.m.!)?

Och varfor blir du sa aggressiv och sarkastisk? :(

Om jag hade skitit i det hela (mao inte velat forandra nagot) sa hade jag val knappast brytt mig i att i forsta hand skriva har och sedan lasa och forsoka ta mig till och besvara svaren jag fatt?

"Det ar din for*****de plikt" kandes ovanligt hart for att komma fran dig och inte speciellt valfortjant heller. Till skillnad mot manga andra foraldrar sa forsoker jag sa gott jag kan att se till att mina barn ater bra (det gar en kille i 12-aringens klass som har med sig samma sak till lunch varenad dag, en pase chips och en burk Coca Cola) sa jag kanner mig lite overkord av en del av svaren jag fatt. I_U t.ex. som far det att lata som om vi lever pa kakor och att det ensamt ar orsaken till minstingens overvikt. Just nu finns det en pase chocolate chip cookies i skafferiet. Totala vikten var 350 gr, varje kaka vager 20 gr sa det blir...let's see...17,5 kakor, sag 18 da. Den kopte jag for tva veckor sedan. Och det finns *springer och raknar* 5 kakor kvar. Det blir alltsa drygt 1 kaka per dag och eftersomjag sjalv alltid ater 2 at gangen sa...Nog tjafsat om kakor.

Jag undrar ibland hur det skulle kannas att vara Den Perfekta Mamman...

Men det vet du väl, att här på Buke kan man hitta både den perfekta mamman (den perfekte fadern har jag inte sett än, men det kommer nog), den perfekta hästägaren, den perfekta makan, den perfekta yrkesmänniskan och den perfekta husägaren - kort sagt den perfekta människan ;) Ta inte åt dig, utan ta använd de råd som du tycker är rimliga.

En bra Kylväska med kylklampar i kan nog hålla maten kall, jag tror du helt enkelt får exprimentera med oliak recept för att hitta sånt dottern gillar och som är nyttigt. Det finns massvis med recept på nätet.

Äter man i huvidsak vettig mat tro jag itne att en kaka eller två är nåt problem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 057
Senast: Huggorm
·
Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 632
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 219
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 949
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar