Hjälmtvång?

• Anläggning
  • Trådstartare Trådstartare Pi Pi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 091
P

Pi Pi

Är det någon som vet om man kan tvinga någon att rida med hjälm om man rider på en anläggning där en ryttarförening är inhyrd om man inte är med i
föreningen dvs inte alls omfattas av någon försäkring.

Alltså en vuxen människa över arton år.

Sv: Hjälmtvång?

Den som äger/driver anläggningen måste ju ha rätt att sätta vilka regler den vill (så länge reglerna inte bryter mot nån lag eller nåt, men det verkar det ju inte vara frågan om i det här fallet...)

Varför skulle man inte vilja rida med hjälm?

Ägaren av anläggningen eller arrendatorn för den delen har rätt att kräva ridning med hjälm på sin anläggning. Så svaret är enkelt: JA

Det är ingen som kan tvinga dig att bära hjälm vid ridning.... MEN den som äger/arrenderar anläggningen kan slänga ut dig därifrån om du inte följer de regler som finns för anläggningen - oavsett om anläggningsreglerna bryter mot eventuella lagar/regler eller ej.

Så länge det inte är allmän plats, som tex en gata, så är det den som äger/arrenderar/bor där som avgör vilka som är välkommna dit.

Det finns undantag från detta när det gäller tex naturområden, men om det gäller tomt eller byggnad så kan ovanstående anses gälla.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 483
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 355
Senast: Görel
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
862
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 372
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka