Hjälm i tömkörning?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
- Var lägger jag denna tråd då?? Moderator får gärna flytta! -

Är det någon som vet om man måste ha hjälm när man tömkör?
Förstår ju givetvis att det bra om man har det, men annars? Är det som med ridning att förbundet typ har någon "regel" om att man ska ha det? Är förövrigt inte minderårig, om det spelar någon roll.

Det beror nog på vilka regler som finns på din anläggning. Lika lite som du "måste" ha hjälm när du rider (det finns ingen lag som reglerar användande av hjälm vid ridning, däremot finns regler på de flesta anläggningar) måste du ha hjälm vid tömkörning. Kolla vilka regler som gäller på din anläggning.

Tack för input! :)
@Lazer09 Nej, vi har inga regler på det där jag står.

Då det ska bli varmt väder nu under det närmaste, funderar jag på om jag ändå inte ska skippa hjälmen. Dumt, kanske. Men å andra sidan har jag aldrig haft hjälm när jag longerat heller....

Tack för input! :)
@Lazer09 Nej, vi har inga regler på det där jag står.

Då det ska bli varmt väder nu under det närmaste, funderar jag på om jag ändå inte ska skippa hjälmen. Dumt, kanske. Men å andra sidan har jag aldrig haft hjälm när jag longerat heller....
Du har en rätt utsatt position när du tömkör och longerar. Visst, säkerhetsavstånd ska alltid praktiseras, men det kan lätt hända en olycka ändå, så jag skulle starkt rekommendera hjälm.
Lite trist att åka på skallfraktur och hjärnblödning för att det var varmt ute... tänker jag...

Eftersom jag har en unghäst så har jag alltid hjälm när jag går ut på banan. Han är världens snällaste, men även han kan bli oberäknlig och när man driver på hästen så har man en utsatt position. Jag har blivit sparkad i ansiktet av en broddad hov och bröt nyckelbenet i vintras när jag inte hade hjälm, hade hästen tagit i mer/siktat högre så hade jag troligtvis inte varit vid liv nu. Därför har jag alltid hjälm.

För att förtydliga. Jag anser också att det är att föredra att ha hjälm på sig vi ridning/körning/tömkörning/longering, men jag ville bara påpeka tidigare att det inte finns någon lag som reglerar användande av hjälm vid samvaro med häst. Däremot finns det regler på olika anläggningar om användande av hjälm. Sedan är det en billig och bra livförsäkring att ha på sig hjälm, faktiskt.

Jag tror det är frivilligt, om man vill ha hjälm eller inte. Då det inte finns någon lag som säger att man ska ha det. Hade det funnits en lag så borde de som kör häst ha hjälm också, då det inte är så jättestor skillnad att tömköra mot att sitta i en vagn. :)

En i stallet kör alltid säkerheten först och tömkör alltid med hjälm oavsett om det är shettisen som tömkörs eller hästen.

Jag använder alltid hjälm när jag tömkör även om det är 30 grader varmt ute och då har jag ändå en väldigt snäll häst. Är oturen framme så är den så jag tar hellre det säkra före det osäkra. Och så är det ju så förbaskat ocoolt att inte ha hjälm. ;)

Jag känner mig oftast mer utsatt när jag tömkör än när jag rider faktiskt, så jag har hjälm. Dessutom har jag alltid handskar, oavsett hur varmt det är - det är en säkerhetsdetalj som jag tycker många slarvar med, men jag tycker direkt att det känns konstigt om jag inte har dem på.

Beror på anläggningen.

Det finns inget lagstadgat kvar, däremot regler för bl a ridsportförbundanslutna anläggningar. Vilket innebär att du kan bli utesluten ur klubb/uppsagd från anläggning om du inte följer angivna regler.

Tack för alla ytterligare synpunkter! :)
Tömkörde idag, utan hjälm. Och det var absolut inga problem och konstigheter. Min häst är dessutom väldigt rutinerad i tömkörningen, och det sista han gör är att sparka. Även om han skulle bli rädd för något eller så, är hans reaktion no. 1 att "frysa fast i marken". Såklart att det kan hända något, givetvis. Men risken känns försumbart liten.
Har dock alltid handskar i stallet oavsett väderlek eller årstid, dock i första hand på mina fruktansvärda handeksem....

Tömkörde idag, utan hjälm. Och det var absolut inga problem och konstigheter. Min häst är dessutom väldigt rutinerad i tömkörningen, och det sista han gör är att sparka. Även om han skulle bli rädd för något eller så, är hans reaktion no. 1 att "frysa fast i marken". Såklart att det kan hända något, givetvis. Men risken känns försumbart liten.
Har dock alltid handskar i stallet oavsett väderlek eller årstid, dock i första hand på mina fruktansvärda handeksem....
Det är min häst också, han sparkar inte ens hästar i hagen när de tränger sig på hans rumpa eller biter honom. Ändå hände en olycka. :p

Men det är ju precis som att säga att "Det gick bra att köra bil utan bilbälte idag. Det var inga konstigheter". Nej, det går ju bra, TILLS det händer en olycka.
Men givetvis; det är ditt huvud och du gör som du vill.
Dock har jag en aspekt till att väga in: Finns det minderåriga på anläggningen/i stallet blir jag alltid extra noga med säkerheten för att vara ett gott föredöme. Nu vet jag inte om det finns det där du håller till förstås. Men det är något att tänka på.

Vad är det som är så jobbigt med att ha hjälm på sig? Det har jag aldrig förstått.

Jag vet inte var i Sverige du bor, men om du struntar i hjälmen för att det "ska bli varmt" blir jag lite nyfiken, eftersom iallafall här, i stockholmstrakten, är hösten på intåg och jag mer än gärna har hjälm på mig. Det är ju kallt! Hur gör du i sommar när temperaturen kan stiga upp till 30+? Om du lätt blir varm om huvudet rekommenderar jag att du kikar på en hjälm med bra ventilation. Idag finns det många lättare hjälmar att välja mellan som inte blir så varma :)

Sedan förespråkar jag alltid hjälm i tömkörning och longering, även om din häst är jättesnäll. När en nära vän tömkörde sin snälla häst så snubblade den och gick omkull framåt, och med en sån kraft att vännen själv ramlade framlänges. Då hamnade hon liggande på mage bland sprattlande ben och en häst som desperat försökte ta sig upp, med tömmarna i trassel runt benen. Det gick bra för dem båda två, men det hade kunnat sluta väldigt illa. Så snälla, tänk en gång till på det där med hjälm. Valet är ditt om anläggningen inte har något krav, men kom ihåg riskerna som finns. Svåra hjärnskador, död? Jag blir hellre varm om huvudet än riskerar det, men somsagt, valet är ditt.

Använd hjälm. Det är dumt att riskera något bara för att hästen är lugn. När det väl händer något så går det snabbt, du hinner inte parera.

Min häst är också stabil på töm, och på lina, det betyder inte att han är 100%igt säker - då får man skaffa gunghäst. De är fortfarande stora instinktstyrda flyktdjur. Väldigt onödigt att chansa bara av ren bekvämlighet.

Har alltid hjälm på mig vid longering tömkörning, lastning och ridning.
Finns ingen vettig anledning att inte ha det.

För mig spelar det ingen roll vilka ev. regler som finns. Jag har mina hästar hemma och gör således precis hur jag vill. Men jag har bara ett huvud och det är mitt ansvar att skydda det. Jag vill inte leva resten av mitt liv svårt skadad för att jag var så korkad att jag inte skyddade mig. Det finns så bra hjälmar idag så att skylla på att det är varmt blir bara löjligt i mina ögon. En olycka händer så lätt även med den snällaste och stabilaste hästen.

Liknande trådar

Ridning Jag hoppas att jag la tråden rätt, annars får moderator flytta den! Jag undrar vad ni har för erfarenhet av struppipare? I normal...
Svar
4
· Visningar
1 049
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Övr. Hund Funderade lite på vart jag skulle lägga tråden men lägger den här på Hund och så får moderatorn flytta om den passar bättre någon...
2
Svar
27
· Visningar
2 972
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar