Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du kunde ha skrapat upp ansiktet, brutit näsan och skadat ögonen på flera olika vis annars utan hjälm. Så man kan inte säga att det är dåligt bara för att du blev skadad.Jag är inte enbart positiv till att ha hjälm på sig vid longering/tömkörning, om det inte är en hjälm utan skärm.
För några år longerade jag en häst som helt plötsligt fick ett ryck och hoppade bort från mig. Jag rycktes framåt och dök med huvudet i sanden, och skärmen på hjälmen gjorde att mitt huvud tvärstannade och min nacke fick sig en ordentlig knyck. Utan hjälmen hade det inte tagit tvärstopp på samma sätt. Det hade kunnat sluta betydligt värre, och jag skulle inte vilja longera/tömköra med en hjälm med skärm på mig igen.
Absolut, men alla de skador du räknar upp är betydligt lindrigare än om man knäcker nacken. Jag menar inte att man inte ska ha hjälm, utan att man inte ska ha hjälm med skärm på.Du kunde ha skrapat upp ansiktet, brutit näsan och skadat ögonen på flera olika vis annars utan hjälm. Så man kan inte säga att det är dåligt bara för att du blev skadad.
Jag håller absolut med dig om att säker hästhantering är A och O och förstår att det är en fråga om riskbedömning, där risken för dig att bli sparkad i huvudet är försumbar. Du kanske håller till i eget stall också där risken att påverka någon annan inte existerar. Helt ok!Använder aldrig hjälm förutom när jag rider eller kör. Eller ja, unghästar vid fler tillfällen men inte regelrätt alltid vid longering/tömkörning/löshoppning osv.
Däremot är jag väldigt noga med säkerhetstänket i övrigt. Skulle någon häst råka sparka mig i huvudet har jag liksom misslyckats med typ 100 grejer o gått förbi typ 200 steg som är big nono för mig innan det kunnat ske. Även med våra två snälla i hagen hemma tex så har jag ALLTID ett öga i nacken o är medveten om var de är o är de närmre vilket sinnestillstånd de är i.
10 gånger hellre att jag skrapar upp ansiktet än få en nackskada.Du kunde ha skrapat upp ansiktet, brutit näsan och skadat ögonen på flera olika vis annars utan hjälm. Så man kan inte säga att det är dåligt bara för att du blev skadad.
Jag använder inte hjälm när jag tömkör min egen ponny. Det är kanske dumt men har aldrig fallit mig in. Jag tömkör henne ibland i skogen. Hon är van vid att gå där, jag tänker alltid på att hålla avstånd osv. På något sätt så tycker jag nog att om jag ska ha hjälmen på mig då så bör jag ha det i alla sammanhang när jag hanterar hästarna. Tex så släpper vi dem alltid in- och ut ur stallet. De äldsta har gått ca 15 m över gårdsplanen i över tjugo år. Ibland har de bråttom ut eller in. En annan situation är i så fall när jag ibland går ut och hämtar hästen i hagen och de andra två kommer springandes efter. Hur gör ni i så fall i andra sammanhang när ni hanterar hästarna? Har ni hjälm då också?10 gånger hellre att jag skrapar upp ansiktet än få en nackskada.
En ridhjälm är designad för att användas vid ridning, Frågan är hur pass bra den är vid tömköra in mm över huvudtaget.
Jag håller absolut med dig om att säker hästhantering är A och O och förstår att det är en fråga om riskbedömning, där risken för dig att bli sparkad i huvudet är försumbar. Du kanske håller till i eget stall också där risken att påverka någon annan inte existerar. Helt ok!
Men för min del åker hjälmen på ändå. Den är ju liksom inte i vägen på något vis när jag tömkör och om en olycka trots allt skulle hända kan den rädda livet på mig.
Om jag vistas där barn/minderårliga/mindre erfarna personer håller till vill jag dessutom vara extra noga med säkerheten. Om fler tömkör /longerar utan hjälm kan det leda till att detta blir mer accepterat/normaliserat och om en olycka skulle hända vill jag slippa känna att jag medverkat till detta på något vis. Så tänker jag.