Tillägg. Jag håller inte alls avstånden till min häst för övrigt. Jag är inom sparkzon dagligen när jag borstar, byter täcken, klipper, arbete på långa tyglar, vid promenader osv. Jag vill tex ha honom följsam var jag än placerar mig så jag går inte bara vid bogen och jag tömkör inte bara på en hästlängds avstånd snett bakom/i mitten på en volt. Han kan sparka mig precis hur ofta som helst om han skulle bli rädd tex. Däremot sätter jag ju inte huvudet medvetet i sparkhöjd osv, håller koll på honom o omgivning osv, dvs jag har ett högt säkerhetstänk medvetet ALLA sekunder jag vistas runt hästen. DET tycker jag brister ngt oerhört! Jag vänder inte ryggen till en häst om jag står så att den kan sparka mig om den tar ett kliv åt sidan tex, jag ser till att den har uppmärksamheten på mig om jag ska lyfta ett ben osv osv.
När det tänket brister så totalt så tycker jag det känns så "sila mygg o sväljer kameler" o bråka om hjälmanvändande (jag tycler dock man ska ha det när man rider o kär o har det alltid själv).
Jag bråkat betydligt oftare om folk som inte är uppmärksamma på sina hästar, inte kan läsa av dem eller inte kan kontrollera dem rent ut sagt.
När det tänket brister så totalt så tycker jag det känns så "sila mygg o sväljer kameler" o bråka om hjälmanvändande (jag tycler dock man ska ha det när man rider o kär o har det alltid själv).
Jag bråkat betydligt oftare om folk som inte är uppmärksamma på sina hästar, inte kan läsa av dem eller inte kan kontrollera dem rent ut sagt.