Hjälm i terrängen

the_connemara

Trådstartare
Min Troxel sitter inte riktigt som den ska och jag får nog erkänna att jag har lite svårt för de där ventilationshålen :o Så därför undrar jag, vad har ni för hjälm ni terrängmomentet? Varför valde ni just den modellen?

Ni får gärna försöka överbevisa mig om att Troxelhjälmarna är bra, min plånbok blir iaf glad :D Om jag lyckas få den att sitta bättre (stadigare) vill säga. Men om man ska köpa ny hjälm, vad rekommenderar ni då som säkraste märke/modell i terrängen?

Sv: Hjälm i terrängen

jag vet inte varför jag svarar, för jag har nog inte svaret du vill ha.

Jag har bara en JW.
Däremot har jag i flera år nu suktat efter en Troxel (och dom verkar inte vara så jättedyra heller), men har inte sett dom på varken Falsterbo eller GHS, har väl inte letat direkt men ingen som skyltat extremt med dom iaf:D

Nåja, jag vill ha en vit Troxel men tycker det är jobbigt och prova hjälmar när man har typ short och linne i falsterbo för man (jag) se så himla dum ut då;)

Jag har en champion jockeyhjälm! en sån utan skärm! sen har jag ett överdrag över såklart! :D jag trivs jätte bra med den!

Har du en ställbar Troxel? Om inte annat finns det troxel med en liten ratt i nacken som gör att man kan justera in så den sitter som en smäck :D

Behöver kanske inte säga att jag har en sån :angel: Jag har haft jockeyhjälm innan men har svårt att hitta vanliga hjälmar som inte glider åt ena eller andra hållet eller klämmer. Troxeln tycker jag är underbar, bara trycka på den och justera på ratten så sitter den där den ska utan att klämma och utan att röra sig, känns säkert! Sen är den lätt och väl ventilerad, känns inte att man har den på sig. Dock kan ju snyggheten diskuteras :p

Annars har jag en CO som sitter på plats men klämmer något i pannan. Har provat JW nu och den känns bättre så en sån får det bli i dressyren i framtiden. Bara att inse att dom inte har skapat hjälmar för mitt huvud....

Så nu fick du lite pepp för troxel istället ;)

Jag har en GPA (en av den äldre, enklare modellen som inte ser ut som ett flughuvud :D). Säkerligen inte den säkraste men den är skön och passar och det är viktigt (har extremt stor huvud med en suspekt form så när jag hittar en hjälm som passar så är jag salig).

*kl
En fråga, i fälttävlan på terräng momentet måste man ha någon speciell hjälm då?
Eller går det bra med vanlig hopp/allroundhjälm? =)

Jag har en champion jockeyhjälm! en sån utan skärm! sen har jag ett överdrag över såklart! :D jag trivs jätte bra med den!

Har samma och den är otroligt skön!
Sen är det ju hur bra som helst att man kan byta överdrag och välja färger som man vill :D

Första överdraget jag köpte tog jag det fulaste jag kunde hitta, grönt och limegrönt :p

Har en Charles Owen J3. Den passade mitt ovala huvud bäst, kan inte ha GPAs.

Jag avskyr Troxel. Kan acceptera att mina elever som är nybörjare har dem då de är relativt billiga, men de verkar aldrig sitta helt rätt.
Fula som stryk dessutom.:eek:

Jag har en grå LAS hjälm! Superskön o har liten skärm så jag äntligen slipper leta hjälmöverdrag i gräset efter målgång....:D

Gud så många bra tips, tack :laugh:

Och nej, jag har ingen ställbar Troxel tyvärr. Mina krav är blank utsidan (nej jag vågar inte rida terräng i min Wellington Classic :angel:) och att den ska sitta stadigt trots krumbukter och osmidig matte :o Men det senare beror ju enbart på hur hjälmen passar. Sedan vill jag att den ska vara så säker som möjligt såklart, jag är lite skraj för ventilationshjälmar, det finns ju hål i skalet :eek: Skämt o sido men jag har blivit mer inne på en slät, "hel" hjälm bara att ha just i terrängen. Men jag vet inte ännu. Skärm är ju jäkligt smidigt i solen men någon "fast rejäl sak" vill jag inte ha.

Ska kika på era tips men fortsätt gärna tipsa om vad ni gillar :laugh:

*kl
En fråga, i fälttävlan på terräng momentet måste man ha någon speciell hjälm då?
Eller går det bra med vanlig hopp/allroundhjälm? =)

Nej det är inget speciellt krav på hjälmen men iaf jag föredrar att ha en med blank utsida (ingen sammetsklädd hjälm alltså) eftersom huvudet annars tar tvärstopp mot marken om du åker av - större risk för skador på nacken vad jag fattat det som. Dessutom bör man helst inte ha en fast, hård skärm eftersom även en kan påvekra nacken mycket om du trillar med nosen före och hjälmen antingen drar upp eller ned ditt huvud om skärmen tar i. Som jag förstått det alltså :)

Det viktigaste måste ju dock ändå vara att hjälmen passar ditt huvud så den sitter sadigt på plats vid ev olycka och att du inte har kraschat med den innan så den kan ha osynliga skador.

Charles Owen J3, bästa som finns :D Har samma "kudde" i nacken som JW modellen, är skön och sitter mkt bra!

Sen har ju CO också sin nya terränghjälm Pro som finns i silver, guld och rosa :laugh: Hade det inte varit för att jag jämt rider i min terränghjälm och vill att den ska vara lite diskret hade jag lätt kunnat ha en sån :p

Oj jag skulle aldrig våga rida terräng i en Troxel - eller vilken hjälm som helst med "ratt" på. Vad sjutton gör man om innerskelettet plötsligt brister och hjälmen blir för stor?

Jag såg en artikel i Equus (eller var det i Practical Horseman?) där de testade hjälmar. Troxel fick inget bra betyg. Hjälmens hölje håller tillräckligt väl för att vara godkänd men innerskelettet (alltså det "nät" som sitter inuti hjämen) håller tydligen uselt. Jag skrotade min sommarhjälm (Troxel Sierra) efter att ha läst den artikeln. :eek:

Ja det är ju klart låter ju inte så bra. Men jag har haft min troxel några år nu och den håller. Hellre den än en hjälm som inte sitter på plats. Dom flesta hjälmar åker på mitt huvud så skyddet är lika med noll. Alltså slår jag i bakhuvudet åker hjälmen fram och tvärtom om jag skulle slå i fram. Skulle skelettet går sönder märker man väl ändå det och då skulle iaf jag avbryta ritten. Men kanske är jag som är naiv.

Har tidigare haft en ventilations hjälm, hugo simmons om jag inte minns fel. Den kraschade jag rätt bra med och hjälmen sprack men jag fick inte ens hjärnskakning. Men det är ju fritt fram för alla att välja den hjälm de tror är bäst och som även sitter bäst :)

Aha :idea:

Jag köpte min snarare för att jag upptäckte att man slapp huvudvärk varje dag av ridningen med lättviktshjälm. Dessutom var den en uppgraderad variant av div kopior :o

Anbefaler varmt Gatehouse HS1.

Se mere på: http://www.gatehouserange.co.uk/jockeyskulls.htm

eller

http://www.surreyequestrian.co.uk/GATEHOUSE-HS1-JOCKEY-SKULL.html

Jeg købte online og fik den sendt fra UK - størrelsen passede med min normale str.

Jag fick inte din första länk att fungera men hjälmen lät ju bra enligt den andra :laugh: Dock vill jag bestämt prova den hemma innan jag ev beställer på nätet, någon som vet om det finns återförsäljare i Sverige?

Charles Owen J3, bästa som finns :D Har samma "kudde" i nacken som JW modellen, är skön och sitter mkt bra!

Sen har ju CO också sin nya terränghjälm Pro som finns i silver, guld och rosa :laugh: Hade det inte varit för att jag jämt rider i min terränghjälm och vill att den ska vara lite diskret hade jag lätt kunnat ha en sån :p

Jösses, här fanns ju 6 olika modeller på jockeyhjälmar :eek: http://www.equalityline.se/sakerhet.pdf

Pro är det den Pro racing skull? En bildsök senare så konstaterade jag att den får vara bevisat bättre för att jag skulle köpa Pro :p

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 045
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
941
Senast: Unafraid
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar