Hjälm i terrängen

Sv: Hjälm i terrängen

NU har jag beställt J3:an från England. Det har tagit lite tid eftersom strl 2,5 inte har funnits där den kostar mindre. Totalt betalade jag 110£ inkl moms och frakt. ~1200 SEK. Tycker det var ett själigt pris ändå! :bump::bump:

Visst va de bra :) fick min Pro II 1100 kr billigare än i sverige inkl frakt.
helt klart värt att beställa där ifrån!!

Hoppas att du blev nöjd med din hjälm! Då blev det äntligen storshopping från England för min del också :D

Köpte en silverfärgad Charles Owen Pro II och en Outlyne säkerhetsväst i grafit/svart. Tänker byta ut min gamla väst som irriterar mig med att ta i sadeln hela tiden. Outlyne Short verkar optimal för min korta överkropp :)
Paketet inkluderat frakt hamnar på ca 3000 kr. Skulle gissa att motsvarande köp på hemmaplan skulle kostat iaf 4500 kr.

Det var 2 månaders leveranstid på min hjälm fick jag veta idag :( visserligen från 22/4 men ändå. Så nu funderar jag på att beställa från England iaf, jag ska ha strl 57 och en J3:a. Kollade bara snabbt på länken till Treehouse, när det står inkl VAT är det inkl tull o skit då eller? Så det enda som tillkommer är frakten (här 20 pund)? Om man kollar deras pris så blir den bara 150 kr billigare än hemma i butik, jag vill främst åt en snabbare leveranstid. Hur lång tid brukar det ta att beställa från England?

Det var 2 månaders leveranstid på min hjälm fick jag veta idag :( visserligen från 22/4 men ändå. Så nu funderar jag på att beställa från England iaf, jag ska ha strl 57 och en J3:a. Kollade bara snabbt på länken till Treehouse, när det står inkl VAT är det inkl tull o skit då eller? Så det enda som tillkommer är frakten (här 20 pund)? Om man kollar deras pris så blir den bara 150 kr billigare än hemma i butik, jag vill främst åt en snabbare leveranstid. Hur lång tid brukar det ta att beställa från England?

Jag beställde via mail på måndagen och hade hjälmen på fredagen samma vecka :love: (J3) www.4dobbin.com

Det är bara frakten som tillkommer som jag kan se det. Det låter som väldigt liten prisskillnad, skillnaden när jag beställde var betydligt mer (annat företag iofs).

Leveranstiden för mina varor var ganska exakt en vecka och jag fick snabbt bekräftelse på min order och när den skickades. Enda negativa var att de glömt att skicka med hjälmöverdraget, men det har postats separat nu och är nog här närsomhelst. Pro II:n var verkligen i silver, men behöver sitt överdrag till vardags när man vill ha en lite mer diskret framtoning :cool:

Helt oväntat ringde nu butikens ordinarie personal och meddelade att nu fanns min hjälm att hämta, haha. Men TACK allihopa i tråden och som jag pratat med via PM :bow: :bow: :bow:

Nu har jag ridit i J3:an några gånger och jag har aldrig varit så kär i en hjälm innan :o :love: Störtskön från första sekund! Och jag har inte behövt rätta till den en enda gång, trots att vi avverkat en hoppträning med min som vanligt perfekta balans :angel: Det har aldrig hänt innan, oavsett hjälm. Mitt i prick :D

Fast där kan jag inte hålla med! Jag skulle aldrig ge mig ut i terrängen med en ÖB hjälm för 300 kr... Därmed inte sagt att de billigar hjälmarna måste vara sämre, men jag är nojig och rädd om mitt huvud!

Och då är jag tillbaka där jag varit så många gånger förut när jag tänker på hjälmar! Det finns massvis av godkända hjälmar, men inom ramen godkänd måste det ju också finnas dem som precis klarade testerna och de som var riktigt bra. Varför, varför, varför finns det ingen statistik över HUR säkra hjälmarna är? Typ som Euro Ncap(?) för bilar? För mig är det en självklarhet, precis som när man köper bil att man vill veta HUR säker bilen/hjälmen är, vanliga fel, hur den testats osv.

Det kanske bara är jag men jag har lite smått ångest när jag ska köpa hjälm:crazy:

Fast där kan jag inte hålla med! Jag skulle aldrig ge mig ut i terrängen med en ÖB hjälm för 300 kr... Därmed inte sagt att de billigar hjälmarna måste vara sämre, men jag är nojig och rädd om mitt huvud!

Och då är jag tillbaka där jag varit så många gånger förut när jag tänker på hjälmar! Det finns massvis av godkända hjälmar, men inom ramen godkänd måste det ju också finnas dem som precis klarade testerna och de som var riktigt bra. Varför, varför, varför finns det ingen statistik över HUR säkra hjälmarna är? Typ som Euro Ncap(?) för bilar? För mig är det en självklarhet, precis som när man köper bil att man vill veta HUR säker bilen/hjälmen är, vanliga fel, hur den testats osv.

Det kanske bara är jag men jag har lite smått ångest när jag ska köpa hjälm:crazy:

Det undrar jag oxå... Nu gick jag delvis på märke (det verkar ju som att CO hjälmarna klassas som bra/säkra) och delvis på passform när jag köpte J3:an.

Ja det finns ju vissa märken som man har lite mer förtroende för. Brukar även försöka se lite vad det är för märken på hjälmarna vid större tävlingar etc. Känns som att om man använder en hjälm vid 3* fälttävlan så borde de känna sig säkra på den... Men det är ju absolut ingen garanti:grin:

Köpte en ny hjälm senast i våras efter mycket velande fram och tillbaka. Till slut slog jag till på ett relativt nytt märke som jag vet har testats i flera år nu. Den ska ju ha en revolutionerande teknik, och efter att jag läst allt jag kunde hitta så bestämde jag mig för den.

Vet inte hur noga det är med att inte skriva ut märken:angel:
Men du vet nog vilken det är, saluförs av ett företag som huvudsakligen säljer produkter med keramiska egenskaper i vanliga fall, benpaddar, täcken, ryggvärmare osv. Hjälmen är byggd för att efterlikna huvudets skyddande funktion för hjärnan. Det finns olika skickt som glider mot varandra och på så vis även ska skydda vid sneda islag.

Jag är mycket nöjd med den! Den är lätt, andas och snygg:) Dessutom passar den även min märkliga huvudform... Fick hjälp att prova ut den så att den sitter som den ska, kan anpassas med olika tjocklekar på "stoppningen".

Back on track säljer numera MIPS hjälmen med en revolutinerad teknik :D

Dottern har en sådan i dressyren sen rider hon hellre i sin J3a i både hoppningen och terrängen. Hon tycker den är skönare men det är ju en smaksak.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 045
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
941
Senast: Unafraid
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar