Hjälm i terrängen

Sv: Hjälm i terrängen

Återkom gärna med en recension av den när du provat den! :) Hur upplever du storlekarna? Normala? Små? Eller stora?

*kl*

Vad är skillnaden på Pro och Pro 2? Och vad är skillnaden mot J3:an?

Jag hoppas kunna prova någon Pro i helgen, vet dock inte vilken det var de hade hemma.

Återkommer så fort ja fått hem å provat den :) bör komma i dagarna,
I england iaf så fanns den i 3 strlkar. 1= runt 55, 2: 57, och 3 ??
Men som sagt , återkommer när jag provat!! :)

Idag fick jag hem hjälmen!! den satt som en smäck!!
Jag tog strlk 2 eftersom jag har 56-57 i vanliga fall.
Va bland den skönaste hjälmen jag provat iaf.
så kan varmt rekomendera den :)

Kul att du blev så nöjd! :) Vilken färg blev det? Ska nog våga mig på att beställa en från England här så småningom.

Blev faktiskt en silver :) E ju svart överdrag så tycker den va väldigt fräck!

Snyggt :d Lite av grejen med den hjälmen är ju att välja en läcker färg också. Skulle du vilja PM:a mig var du köpte den? För jag hittar inga i rätt storlek när jag söker :)

*kl*

Jag hittade inte ens enda jockeyhjälm att prova på Gbg HS :(

Men var inne med hästen och kollade sadeln och då visade de sig att de hade både J3:an och Pro 2:an hemma :bump: Nu till problemet, det skiljer bara 50 spänn och jag kan inte välja! Båda var jättesköna!!

Pro i 57 kom ner jättebra på huvudet men kändes lite "tunn". J3:an var mer som min WC som jag älskar, mer padding helt enkelt. Men den fanns bara hemma i 58 och 56 och 58:an upplevde jag kanske kröp upp liiiiite på huvudet, precis som Pro gjorde i 58. Så jag ska fråga om de vill beställa hem en J3 i 57 och testa. Så får vi väl se :p

Vilken hjälm hade ni valt av dessa två och varför? Är den ena på någotvis säkrare än den andra eller handlar det enbart om vilken som känns bäst? För de kändes eg überbra båda två :love:

Vi både provade och köpte en Gatehouse HS1 special edition på mässan i Gtb. Den sitter otroligt bra och är den enda jockeyhjälm som klarat alla testerna i England. Kan rekommenderas.

De som sålde jockey och terrängutrustning. Engelsk firma som hette Treehouse. De har en hemsida www.treehouseonline.co.uk
De hade väldigt fräcka hjälmöverdrag. De sålde också västar. Höll till i hörnan där alla utländska företag hade sina montrar.

Jag kan verkligen rekommendera Treehouse. Köpte både hjälm pch väst därifrån, men via deras hemsida. Superservice! Hon var jättetrevlig och trots att jag ändrade och grejade så fixade hon allt. Snabb leverans, beställde på torsdagen och hade sakerna onsdagen efter.

Sakerna passade perfekt så hennes tips om storlekar var helt rätt.

nu e jag nybörjare men jag svarar ändå :D

har haft min eurolite när jag rider terräng. den är bekväm o känns inte klumpig, helt ok ventilation. :)

18okt031.jpg

nästa hjälm blir förmodligen en likadan, fast svart. men är sugen på att även köpa en lite mer sportigare hjälm :d

Jag kan verkligen rekommendera Treehouse. Köpte både hjälm pch väst därifrån, men via deras hemsida. Superservice! Hon var jättetrevlig och trots att jag ändrade och grejade så fixade hon allt. Snabb leverans, beställde på torsdagen och hade sakerna onsdagen efter.

Sakerna passade perfekt så hennes tips om storlekar var helt rätt.

Kan bara instämma, dom är super! :bow:
Jag och en kompis beställde västar därifrån och allt gick jättebra!
Då hade jag faktiskt provat på GHS förra året i montern så jag visste vilken storlek jag skulle ha och sen kan man ju "designa" sina färger precis så som man vill ha det. :)

Lite knappån

Jag är väldigt ny på det här med fälttävlan kan jag ju börja med att säga :)
Min gamla sammetsbeklädda hjälm har uppnåt en aktningsvärd ålder och eftersom hjälmar tydligen är färskvara så är det nog dags att byta ut denna. Hade tidigare en jofa flexy som tyvärr åkte i marken, den satt som en smäck men har ju en ganska styv skärm. Och vis efter den här tråden så ska man ju tydligen leta efter en skärmlös hjälm med slät yta. Men när jag kollar på hjälmarna på Treehouse verkar de ju inte ha någon ventilation? Blir de inte störtvarma? Är det något man mest vill ha när man rider terräng? Varför vill man egentligen ha skärm på någon hjälm, man lär väl kunna få nackproblem även när man rider utanför terrängbanan? Borde inte alla alltid vilja ha en skärmlös hjälm eller har jag missat något?

Skärmen skyddar mot sol och nederbörd. Man saknar den vid sådana tillfällen :D

Men när jag har jockeyhjälm (min nuv är på tok för gammal för att jag skulle vilja rida med den något mer regelbundet än att låna ut till hjälmlösa, hellre en gammal hjälm som sitter bra än en ny som inte sitter där den ska) så föredrar jag den om jag ex ska rida en ny/stökig häst, ut på terrängbanan eller rida i grupp osv. Helt enkelt situationer där jag vill vara lite extra säker jmf med en vanligt tur på egen hand. Även om olyckor såklart kan hända "när som" så invaggar vardagsrutinen mig i trygghet :o

aha, så det är hjälm utan skärm som är bäst? det förstås, skärmen kan ju vara farlig.. konstigt som sagt att man inte alltid har det? :confused:

Finns det nån återförsäljare av Charles Owen jockeyhjälmar i sverige? Jag har så skum huvudform att jag nog måste prova hjälmen innan jag vågar köpa..

Min lokala har både J3 och Pro 2 iaf. Hör med några butiker nära dig :)

Jag tyckte både var lika Wellington Classic som jag har annars. Spec J3:an var lik.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 045
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
941
Senast: Unafraid
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Whamageddon 2024
  • Secret Santa 2024