Hjälm i terrängen

Sv: Hjälm i terrängen

Ja, de har rätt många modeller. Hade en Ultralight Euro innan, den var bra men känns inte riktigt lika säker som J3.
Är inne på min andra J3 nu efter en krach med min första där jag fick en rätt ordentlig spark i huvudet. Hjälmen hade en spricka men jag hade inte ens ont i huvudet :bow:

Pro II heter den jag menade, tycker de är rätt coola :D
http://www.charlesowen.co.uk/en/products/skulls/list.php?p=82

Ja, de har rätt många modeller. Hade en Ultralight Euro innan, den var bra men känns inte riktigt lika säker som J3.
Är inne på min andra J3 nu efter en krach med min första där jag fick en rätt ordentlig spark i huvudet. Hjälmen hade en spricka men jag hade inte ens ont i huvudet :bow:

Pro II heter den jag menade, tycker de är rätt coola :D
http://www.charlesowen.co.uk/en/products/skulls/list.php?p=82

Åh jösses, samma bilder kommer ju upp om man googlar bara "Pro", vad är skillnaden?

Den finns i "traditional black" :banana: Alltså med på listan igen :D

Japp, jag vet:D

Är medveten om diskussionen om skärmarna. Jag tycker inte att den på EQ2-hjälmen är speciellt hård, tror nog att den ger vika om man skulle slå i med den först, men jag kan kolla om de testat för det. Annars är det ju den enda hjälmen som skyddar mot sneda slag och rotationsvåld mot hjärnan. Det är ju inte så där himla ofta man ramlar av rakt uppifrån och ner och landar på hjässan, liksom...

Återkommer.

oops, såg inte förrän nu att du skrivit om detta även tidigare:o.

Vad jag vet så är EQ2-hjälmen den enda hjälmen på marknaden som har den teknologin och däremed funktionen. Sa återförsäljaren något om hur hjälmen var uppbyggd för att skydda mot sneda slag:confused:? Eller hur den var testad:confused:? Teknologin i EQ2-hjälmen är patenterad, så det borde inte vara samma i alla fall:angel:.

Googlade lite, det står på något ställe att den skyddar för slag från sidan. Det är inte samma sak som sneda slag. Det unika med EQ2-hjälmen är att den skyddar mot sneda islag, tex om man ramlar av när hästen stannar på ett hinder och man är på väg framåt när man slår i (tänk början till en kullerbytta). Svårt att förklara i skrift, men en bra jämförelse är att man tänker sig en boll som man släpper lodrätt mot marken. Bollen studsar rakt uppåt och det är för den typen av slag som hjälmar testas för att bli godkända. Om man däremot kastar bollen framåt-nedåt kommer den vid islaget i marken att börja rotera. Det är den typen av rotationsvåld som orsakar många hjärnskador och det är mot den typen av skador hjälmen skyddar i och med de två lagren som kan röra sig i förhållande till varandra och reducera rotationsvåldet. Blev rörigt, hoppas det var någorlunda begripligt. Kolla hemsidan för bilder, mm.

Och nej, den är inte helt blank på utsidan, förresten. Jag tror nog att det uppvägs av de extra säkerheten, men vet inte.

oops, såg inte förrän nu att du skrivit om detta även tidigare:o.

Vad jag vet så är EQ2-hjälmen den enda hjälmen på marknaden som har den teknologin och däremed funktionen. Sa återförsäljaren något om hur hjälmen var uppbyggd för att skydda mot sneda slag:confused:? Eller hur den var testad:confused:? Teknologin i EQ2-hjälmen är patenterad, så det borde inte vara samma i alla fall:angel:.

Lugnt :D

Nope, bara att den var testad annorlunda än många andra hjälmar, dvs för sneda slag (och godkänd då såklart hoppas jag). Hon är fö inte återförsäljare för enbart Troxel utan har en hel butik så jag har ändå lite mer förtroende än om jag skulle frågat en specifik Troxel-återförsäljare sas :D

Men oavsett så har jag genom denna tråden nog blivit ganska övertygad om att jag vill ha ngt rejälare likt en jockeyhjälm jag hade förut. Ska bara hitta en som passar oxå, tipsa gärna om vart de kan finnas att prova :) Brukar GBG HS ha sådana här hjälmar? Någon specifik monter som brukar vara bra?

Aha! Då visste jag bara inte skillnaden, det var slag från sidan, det är jag ganska säker på att hon sa :)

De kommer att finnas på Eurohorse-mässan (Göteborg Horse Show), det är back on track som saluför dem, så de kommar att finnas i deras monter.

Det är denna jag har:

Globus_lasnabeg.jpg

Superbekväm!

*kl*
lånar tråden lite då jag också har funderingar inför våren att investera i en säkrare/bättre hjälm för terräng.

Jag har haft en Troxel men upplever att den "åker ner" och känns därmed inte som den bästa passformen. Just nu har jag en liknande Lamicell Transformer som sitter bra, men känns plastig och inte speciellt gedigen.

Har funderingar på Charles Owen Pro II som nämnts här i tråden, är det någon som har erfarenhet av den? Passform? Ventilation? Hur är Charles Owen i storlekarna, små eller stora? :)

Jag hakar gärna på och undrar om och isf hur "jockey"-Charles Owen skiljer sig från WC/JW-hjälmarna i storlek o form?

Hej.
Jag har en lamicell hjälm i terrängen. Sedan har jag ett överdrag över. Men jag tycker den sitter jätte skönt. Kostar ungefär tusenlappen.
Sedan i dressyr och hoppning har jag en JW-hjälm, vill inte använda den i terrängen :s .

Har funderingar på Charles Owen Pro II som nämnts här i tråden, är det någon som har erfarenhet av den? Passform? Ventilation? Hur är Charles Owen i storlekarna, små eller stora? :)[/QUOTE]

Ja har bestämt mig för att byta hjälm i terrängen då jag känner att min e mkt gammal och känns inte direkt säker och passar mig inte så bra längre..ja har kollat ett tag men bestämde mig för en Charles Owen PRO II

Så idag beställde jag en CO PRO II. Jag har älskar CO hjälmarna och dom passar mig bäst utav de jag provat, Jag hittade en engelsk sida som jag beställde från där de var betydligt billigare än här i sverige och dessutom hade 30 % på dom nu. Så jag sparade ung 1000:- på att beställa där ifrån! :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 045
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
941
Senast: Unafraid
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar