Hjälm från ÖB/Rusta?

Tussilago

Trådstartare
Sett att frågan kommit upp i tidigare trådar, men då har de ej fått nåt svar..
Är dessa hjälmar sämre för att de är billigare? Har de lägre säkerhet eller dylikt? De är ju testade och så, bara funderar på vari skillnaden ligger. Nån som vet, kan säga nåt om detta, eller iaf bara spekulera i det?

Sv: Hjälm från ÖB/Rusta?

Enda skillnaden är att de kommer från ett billigt parti, det är exakt samma hjälm som "märket" som ser likadant ut. (Jag kommer inte ihåg exakt vilken hjälm det är som finns på rusta)

jag tror inte alls att de är sämre, inte sålänge som de är godkända med samma märkning, när man köper en GPA eller liknande betalar man mest för märket, eller för att man gillar utseendet.

Det jag skulle fundera på är nog främst om det är ett överskottsparti som inte sålts och hur länge det i så fall legat innan de köptes upp av Rusta/ ÖB. Fast det vet man ju inte med hjälmar i andra butiker heller, om de varit "hyllvärmare" i några år.

Det är en "ny" modell så de har inte legat i evigheter, exakt likadana såldes för dubbla priset på eurohorse. (...och jag kan fortfarande inte komma på vilken hjälm det är. Jag har provat den och eftersom den inte passar mitt huvud la jag det aldrig på minnet)

Det är en "ny" modell så de har inte legat i evigheter, exakt likadana såldes för dubbla priset på eurohorse. (...och jag kan fortfarande inte komma på vilken hjälm det är. Jag har provat den och eftersom den inte passar mitt huvud la jag det aldrig på minnet)

hur var de i formen då? Jag har nu en dunder gamal showring som har rätt form för mig. Tror mitt huvud är rätt så runt ehh.Kan inte ha eutotop eller sommerset hjälmar iallafall.Om du nåb gång kommer ihåg mrket så kan du gärna medela i tråden. Måste ta mig till öb eller rusta nån dag o prova o ev köpa.

Det var förövrigt jag som undrade om hjälmarna i några tidigare trådar men fick inga svar. behöver verkligen ny ridhjälm, haft min som dessutom var begagnad när jag köpte den i 7 år.

Jag provade en hjälm på rusta som såg ganska Ok ut, men den hade jättekonstig passform och kändes klumpig. Men det kanske var mitt huvud det var fel på?!:crazy::D
Men iaf så ser den ganska stor ut, och vinner väl ingen skönhetstävling, men annars så var det inget fel på den. :)

jag köpte en på rusta för 399 kr för en månad sedan. Mjuka "byglar" vid öronen. Fanns en variant f 299 kr oxå men den hade bara nylonremmar. Märket var Rider-nånting. Jag tycker passformen är utmärkt, iallafall för mitt huvud, och jag är jättenöjd. Det står att den är CE-märkt så jag antar att den är av ok kvalitet.

Jag har faktiskt oxå köpt den, tyckte den var skön! Och passade bra. Kan kolla upp märket om nån är intresserad, sambon har slängt kartongen här men det borde ju stå i hjälmen tycker jag. Hade en urgammal somerset förut. Tycker inte heller att den här var så stor o klumpig..

Jag köpte en också. Tyckte den var skitsnygg:love: Passade mitt huvud perfekt . Vart faktiskt lite förvånad när jag hittade dem på ÖB:eek: Men glatt överaskad när jag provade den och såg priset.:banana:

Jag ska kolla på en sån nästa vecka tänkte jag, på bilderna i reklambladet ser den ju ut precis som de andra ventilationshjälmarna som finns för 500-1000kr i ridsportsbutikerna. Jag har en ungefär likadan nu som jag köpte för 795kr när modellen kom så det är några år sedan :/ så det är dags att byta ut den efter lite närkontakt med marken.
Så 299kr är ju VÄLDIGT prisvärt :D

Det finns två priser, en för 299, den är det sammet på, den för 399 är microfiber. Så ni vet! Jag har den med microfiber!

Jag såg också dessa hjälmar på rusta nu i vekcan, tänkte prova, men de va för stora.. o den som är min storlek, fanns inte o prova (Skit)

Bättre lycka nästa gång! I övrigt tyckte jag de va ganska okej, den jag hittade på rusta kändess om om kanterna på hjälemn va lite korta.. svårt att förklara.

Lycka till !

Hjälmarna på Öb och rusta är av olika märken. och den på Öb är billigare märkte jag idag!attans!*ler*

Jag har också köpt en hjälm från Rusta och utgår ifrån att den är lika säker som andra hjälmar eftersom den är CE-godkänd.
Och är himla glad att den passade eftersom jag brukar ha svårt att hitta hjälmar som passar på mitt huvud.. ;)

Annars finns det bra och fina på ullared,
kan försöka lägga ut bild nästa gång ja kopmmer ihåg att ta kort i stallet:P
kan försöka imon men man vet ju aldrig:P

För att få säljas måste den väll vara EU märkt och uppfylla vissa krav inom säkerhet? En hjälm från rusta är säkert lika säker som en annan från ett lite bättre märke.

öb o rustas hjälmar har samma CE märkning som hööks! Även om hööks ventilationshjälmar kostar några hundra mer. Börjes har också samma CE märkning. funderar på om det finns nån hjälm på marknaden som inte har den CE märkningen. Ur säkerhets synpunkt är det väl bara det vi konsumenter har att gå på, o det tyder ju mer eller mindre i sådanna fall att alla hjälmar är lika säkra.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 615
Senast: ako
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 207
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 518
Hästmänniskan Är väldigt nyfiken på hur andra gör när ni hanterar hästen ur en säkerhets synpunkt. Jag har sett en del olika nivåer av säkerhetstänk... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 390
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka