Hjälp vid fölning

I så fall är jag helt nöjd!
Det var att hon citerade mig som gjorde att jag tog det ÅT mig!
Kan helt klart vara så att jag feltolkade och reagerat därefter. Tyvärr tycker jag ofta tonen är lite hård här på buke. Även om jag inte tyckt det händer lika ofta här på avel.
Jag läser mer än jag skriver... ;)

Precis. Du missförstod :)
Samtidigt kan jag ju berätta att vi flera gånger får åka ut till andra för att jhälpa till vid olika trassel.

Tror du mig om jag säger att vid ett tillfälle så kom vi till ett stall där 5 man stod utanför en fölbox där ungen låg i säcken? Ingen gjorde ingenting..

Vi har genom åren sett både det ena och det andra och vet att det faktist finns dom som låter märra gå vind för våg i sin fasta övertygelse att det ska fölas naturligt utan inblandning.. och har ingen koll alls..

Eller att nja det ordnar sig, vi avvaktar e stund till, trots att märra legat i över en halvtimme utan assistans..

Finns också dom som har inställning starkast överlever, och ungen får allt komma upp annars är det skräp..
Dom som menar att det är ok att föla i spilta då ungen hittar nog mamma ändå..

Vet också av erfarenhet att en del här på Buke tycker att allt skall ske jättenaturligt, utan inblandning typ som vildhästar..

Nej. Menade absolut inte att du gör så men använde citatknappen för att svara på din teoretiska fråga. Använde skarpa ord vända till många för att vakna till... men inte till dig :)

Är faktist inte elak av mig trots att man får mycket skäll här stundtals. :D

AM
 
...och jag har nog blivit mer "på" än jag varit tidigare och ju fler fölningar vi haft här hemma desto mer medveten blir jag om hur mycket som kan gå snett.
För två år sedan sade mig magkänslan att någonting var fel och jag gick in och kände efter långt innan krystvärkarna satt igång och kunde konstatera ett rejält felläge som vi aldrig skulle ha klarat av om vi väntat längre. Magkänslan gjorde att vi kunde rädda både sto och föl från en säker död.
Efter det känns det som om jag styrs av en fellägesradar som noterar alla avvikelser i beteendet hos stoet som gör att jag kan komma att behöva ingripa.
Sanningen att säga har det kanske gjort att jag emellanåt "hjälper till" fortare och mer än vad som behövs egentligen men kanske kommer det att mattas av med tiden.
 
Sassibal, jag tycker det är bra att man kan diskutera runt hur mycket man ska hjälpa till både erfarna och oerfarna. Det är ju så att man aldrig blir fullärd.
Mina jag har fått hjälpa i år har inte "kommit ut" som du beskriver i ditt fall. Jag har verkligen fått hjälpa till och dra. Det ganska hårt. Såklart i samband med krystvärkar.

Dobbis, så känner jag med. Flyter det inte på så väntar jag inte. Ville dock hör hur andra tänker.

Magkänslan är något att vara rädd om!
 
Precis. Du missförstod :)
Samtidigt kan jag ju berätta att vi flera gånger får åka ut till andra för att jhälpa till vid olika trassel.
Är faktist inte elak av mig trots att man får mycket skäll här stundtals. :D

AM

Jag såg inte detta svar igår. Inte riktigt koll på nya upplägget här!

Jag insåg att jag missförstod när de andra skrev sina inlägg. Överreagerade i mitt lite trötta och stressade tillstånd. O_o
Kanske också för att jag blev så glad när du svarat (dig var en jag väntade på) för jag tycker du brukar ge så bra svar och jag har stort förtroende för ditt kunnande!

Kan förstå att du varit med om mycket och har ju också hört så många att "de behöver aldrig" hjälpa till. Jag står gärna en bit ifrån vi de tillfällen fölen bara glider ut. Beredd att hjälpa till vid behov.

När jag skrev min fråga var jag lite skärrad. En jobbig fölning där jag fick ta i ganska mycket för att hjälpa fölet ut. Så lite slemhinna "följde med ut". Det var första gången det hände för mig. Så min första tanke var förstås nu har jag fått med mig livmodern ut... Insåg ju att det inte var det när hon rest sig och det rättat till sig efter en stund.

Att fixa säcken osv är jag van. De små rara Cavaliertikarna överlåter med glädje allt sådant jobb till mig. De är mycket nöjda med att få en "färdig" valp serverad... Inte riktigt samma sak men man är på pass! :D

Nej, jag har inte upplevt dig elak! Så blev lite ställd denna gången! :o Tills jag insåg mitt misstag!
Och ibland är tonen väldigt hård här på buke.
 
Jätteintressanta inlägg att läsa!

Vi hjälpte min dam då hon hade trögt när huvudet skulle ut, hon hade säkert klarat det till sist men hon tyckte det var tufft och jag är glad att vi kunde hjälpa henne.

Jag blir ofta förvånad över den "otur" folk skriver om, oftast är det saker man kunnat rätta till om man bara var där på plats när det skedde. Det är mänskligt att missa en fölning när stoet går från helt oberörd och ofärdig till fölad på 20 min men att inte vaka på ston där mjölken rinner? herremin.
 
Jag såg inte detta svar igår. Inte riktigt koll på nya upplägget här!


Nej, jag har inte upplevt dig elak! Så blev lite ställd denna gången! :o Tills jag insåg mitt misstag!
Och ibland är tonen väldigt hård här på buke.


Helt ok :D
Ibland ser ju en skriven rad på ett sätt beroende på vilken stämning man är..

Ha en trevlig dag :)

AM
 
Ja fy det är mycket som kan gå fel.
Nu har jag min första förstföderska i år, hon ska föla i Juli och jag är redan nervös. Jag är verkligen orolig för att missa fölningen, felläge och/eller att hon inte tar till sig ungen, släpper mjölken etc..
Hennes mamma som vi fått hjälpa och som hade ett riktigt styggt felläge 2012 går nu i pension.
Trots tidig hjälp så var hon mycket trött i år och jag vill inte riskera att förlora henne eller/och föl pga att hon är "sliten". Så efter tio föl och 18 år gammal så blir hon min "ridhäst" hur nu det ska gå:D

Det som är mest sorgligt att höra är om de föl som hittas döda i säcken.. Så otroligt onödigt och ledsamt att förlora ett föl pga att den inte får luft.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 611
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 720
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 824
Senast: MML
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Ponnyer på (nästan) fri tillgång?

Omröstningar

Tillbaka
Upp