Hjälp vid fölning

fruma

Trådstartare
Hur länge väntar ni innan ni hjälper till vid en fölning?
Jag tänker då att det är så långt att man kunnat se att det är två rättvända hovar på väg ut men där står det stilla.
Jag har i år hjälpt några av våra föl till världen och funderar på om jag skulle ha mer is i magen? En av dem hade ett viket framben så där inte så konstigt och så förstföderska på det.
Jag har också stått och sett på när fölen kommer ut "lätt och smidigt".
 
Ingen som kan ha en idé? Vill gärna höra hur ni andra gör? Låter jag sjuksköterskan i mig göra att jag vill hjälpa till eller är det dags för hjälp?
 
Ingen som kan ha en idé? Vill gärna höra hur ni andra gör? Låter jag sjuksköterskan i mig göra att jag vill hjälpa till eller är det dags för hjälp?

Våra fölar fritt på lösdriften, vi observerar bara så länge det går bra och låter stona sköta det själv. Dock är vi beredda med en "fölningsakutväska" och journummer till veterinär om något skulle gå snett
 
Ja, så gör jag också. Men hur länge väntar ni innan ni hjälper. Man ser bara små hovar och inget mer händer. Väntar ni 5min? 30min? Mer eller mindre?
 
Ser jag att det ser ut att gå trögt så går jag direkt in och hjälper. Vårt ena sto fick ut ben och halva huvudet sen stod det still ett litet tag trots krystvärkar så då gick vi in och hjälpte. Fölungen har en rejäl bog och var stor så det behövdes lite extra hjälp.
Dels kan navelsträngen komma i kläm samt även ett högt tryck skapas i huvudet på fölungen så för min del så går jag in direkt och hjälper till om det ser det minsta jobbigt ut. Sen får de gärna ligga med bakbenen kvar i om navelsträngen är intakt så det kan pumpa över lite extra blod.

Det andra stoet där gick det fort och jag höll bara i mellan värkarna men drog inte.
 
Ja jag känner också att när det står still vill jag hjälpa till. Såklart i samarbete med stoet. Det har varit stora föl och förstföderskor i år som fått hjälp. Ligga kvar med bakbenen är ju en annan sak. Det måste de ju få göra.
Det har gått bra med våra fölningar men vill gärna höra hur fler gör!
 
Ja, så gör jag också. Men hur länge väntar ni innan ni hjälper. Man ser bara små hovar och inget mer händer. Väntar ni 5min? 30min? Mer eller mindre?

Väntar man 30 minuter så borde man gå över på frimärken i stället :/

Fölungen kan ju sitta fast med framåtslagna bakben ju.
Man kan väl inte stå och glo på en märr som krystar fram ett par fötter och inget mer?
Man går in och säkrar att allt är ok så klart..

AM
 
Jag postade min fråga här för jag hoppades på svar från erfarna avlare, som dig Nafayette. Sen trodde jag i min enfald att det skulle gå att få höra hur andra gör utan att bli idiotförklarad. Vi håller på med olika raser och många inom min ras låter det mesta sköta sig självt. Jag hör inte till dem! Jag har avlat nu i många år och 64 föl hittills. Har jobbat som sjuksköterska inom akut/intensivvård inklusive BB. Så jag har en ganska bra bas att stå på. Naturligtvis även kurser, böcker osv om hästavel, hundavel... SÅ jag har inte väntat i några 30 min!! Jag vet att jag tog i där men ville höra om andra kunde delge hur fort de gick in och hjälpte till. Min fundering var går jag in för fort. Jag var naiv nog att tro att om jag skrev att det var två rättvända hovar på väg ut så framgick det att jag även kollat in det hela lite.

För mig känns det bra att höra att du hjälper till direkt för jag känner att om det inte flyter på är det vad jag också vill/gör. De fölningar där fölet "bara glider" ut låter jag stoet få vara annars hjälper jag till.

Jag har även hunduppfödning och kan säga att det är STOR skillnad på hur mycket jag hjälper en Flat coated retrivertik som får valpar jämfört med en Cavalier King Charles Spanieltik. Det gäller även vid parning...

Jag blir LEDSEN när man dömer utan att veta mer om varandra.
 
Nej det är klart hon inte kan veta!!! Men därför heller inte döma...
Jag var lite fundersam efter mina fölningar i år och önskade hör hur andra med BRED erfarenhet gör.
Jag tillhör nog dem som för varje dag med nya erfarenheter inser att man aldrig blir fullärd. Det finns alltid mer att lära!!
Jag skriver inte så ofta här men har gjort lite då och då under flera års tid.
Jag har många gånger väntat på Naffas svar då jag har full respekt för hennes kunnande. Det finns även flera....
MEN jag tycker riktigt illa om att man dömer någon man inte vet så mycket om!!!
 
Nej det är klart hon inte kan veta!!! Men därför heller inte döma...
Jag var lite fundersam efter mina fölningar i år och önskade hör hur andra med BRED erfarenhet gör.
Jag tillhör nog dem som för varje dag med nya erfarenheter inser att man aldrig blir fullärd. Det finns alltid mer att lära!!
Jag skriver inte så ofta här men har gjort lite då och då under flera års tid.
Jag har många gånger väntat på Naffas svar då jag har full respekt för hennes kunnande. Det finns även flera....
MEN jag tycker riktigt illa om att man dömer någon man inte vet så mycket om!!!
Nu får du förlåta men jag är övertygad att Naffa inte dömde dig utan den som skulle stått och tittar på i en halvtimme utan att kontrollera vad som är fel .
Skriven text kan tolkas på fler sätt och jag är övertygad om att du tolkat detta fel .
Mia
 
I så fall är jag helt nöjd!
Det var att hon citerade mig som gjorde att jag tog det ÅT mig!
Kan helt klart vara så att jag feltolkade och reagerat därefter. Tyvärr tycker jag ofta tonen är lite hård här på buke. Även om jag inte tyckt det händer lika ofta här på avel.
Jag läser mer än jag skriver... ;)
 
Ett litet tillägg till mitt inlägg här ovan..
Min fråga i mitt första inlägg är en fråga rakt ut... Hur länge väntar ni?
Vad jag har för erfarenhet spelar ingen roll, inte hur jag tänker/gör heller...
Jag ville ha lite input från fler som håller på med avel. Just för jag funderade på om jag var för snabb med att hjälpa till...
 
Jag är väldigt oerfaren, men jag har inte väntat alls, ibland har jag hjälpt till framme vid huvudet och hejjat på när det har gått lätt. Men känner jag att det är svårt så hjälper man ju till direkt, tycker jag. Det finns ju ingen anledning i världen till att stoet ska behöva använda mer krafter än nödvändigt, det är ju bättre att hon kan lägga dem på sin nya fölis istället!
 
Jag har aldrig hjälpt till, men så har värkarbetet heller aldrig avstannat. Vid andra fölningen hände inget på en minut och då övervägde jag om jag skulle hjälpa till men då kom det igång igen. Jag har stått utanför och hållit koll.

Mitt stos alla ungar har varit pigga och alerta, inom en halvtimme från att de fötts har de varit på benen och diat. Jag har haft tur.
 
Jag har föllarm på mina ston. När jag kommer till stoet är ofta båda frambenen ute. Jag kollar då att näsan är med. Sen drar jag lite i det ben som ligger längst in. Ofta knixar då bogen till, och fölen kommer efter en värk eller två.
 
Från i år har även vi larm men tyvärr var det fel på första larmet så fler föl föddes innan vi fick ett nytt. Sista fölet var precis i det läge CK beskriver. Men sen var det "stopp". De andra har jag vakat på och de har också "stannat" i samma läge.
Skönt att höra från fler som gör lika. Har hört ganska många som "aldrig behövt" hjälpa till. Blev då lite fundersam när jag hjälpt 3 av 6 i år. Så jag känner att jag hjälpt till vid rätt tillfällen.
Klart man vill hjälpa sto men vet också att det är risker med det med.

Tack för lite bra input! :)
 
Från i år har även vi larm men tyvärr var det fel på första larmet så fler föl föddes innan vi fick ett nytt. Sista fölet var precis i det läge CK beskriver. Men sen var det "stopp". De andra har jag vakat på och de har också "stannat" i samma läge.
Skönt att höra från fler som gör lika. Har hört ganska många som "aldrig behövt" hjälpa till. Blev då lite fundersam när jag hjälpt 3 av 6 i år. Så jag känner att jag hjälpt till vid rätt tillfällen.
Klart man vill hjälpa sto men vet också att det är risker med det med.

Tack för lite bra input! :)

Jag tillhör inte de väldigt erfarna och har tyvärr missat ett par fölningar vilket inte känns så bra men jag har haft tur och allt har gått vägen.
Ponnyfölningen nyligen var jag med hela tiden och när jag såg de två frambenen sticka ut så efter ett par minuter kände jag efter att näsan var på plats ovanpå frambenen. Det var den och då flyttade jag på mig igen. Sen precis när bogen skulle ut så hjälpte jag till att dra lite vid krystvärkarna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 611
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 720
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 824
Senast: MML
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp