HJÄLP, min ponny rymmer!!!

Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

bara en liten tanke, varför tjatar man i två år på att få köpa en häst som man inte har plats eller sälskap till? visst, allt gar ju gått bra, alla sätt är ju bra utom de dåliga!! sålänge ingen far illa är det ju ingen fara!! ponnyn va ju 80 cm fög eller?? så en hundgård är väl inte så illa i brist på annat... MEN varför skaffa häst innan man kan ta emot den??
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

jag hoppas att du verkligen tog till dig av inläggen ovan och VERKLIGEN HAR fixat sällskap och inte bara säger så för att få tyst på kritikerna. Hästar ska ha sällskap och en 2 åring i högsta grad, "tror jag det att hon rymmer". Gå över staketen ändå trots sällskapet, 2 ponnies kan oxå ta sig ut om staketen är dåliga.
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

:) Ok. Ja när vi hade får så kunde vi absolut inte ha enbart eltrådar.Och jag känner inte till någon fårägare som har det heller.Men det är säkert olika det också:smirk:
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

Vi har en fårhage här i närheten med elrep.
Jag tror det är 4 trådar och fåren håller sej på rätt sida om staketet (vad jag vet)
 
Sv: uppdatering.

Diva_Bella skrev:
skämt åsido, jag ahr läst allt ni skrivit , men det är lätt att dömma när man inte ser med egna ögon.
trots allt, inget har hänt?
Rymmarhästar har jag också varit med om, så DEN delen hade jag egentligen inga frågetecken kring. Det finns hästar som rymmer och då får man fixa det helt enkelt. Det jag blev väldigt förvånad över var
1) att du tog hem en så ung häst alldeles ensam, utan sällskap. Jag tycker det är vansinne att låta någon häst gå ensam, men om den ska göra det ska man veta innan den flyttar hem att den klarar av att gå ensam utan sällskap utan att bli stressad. En så ung häst är dessutom oftast mycket mer beroende av sällskap och sällan invand på att vara ensam. En äldre häst kan vara van vid detta och klara det i några dagar.
2) att du hade haft hästen i några veckor hos någon annan för att ordna upp hemma och inte under dessa veckor köpt ett elaggregat till hagarna. Det är så grundläggande för mig; både kunskapsmässigt och intelligensmässigt att man fixar el i trådarna, speciellt om en häst ska gå själv!
3) att du binder upp den i en longerlina under 2,5 dagar. Jag förstår att du binder hästen för att den inte ska rymma, men för mig är det ett obegripligt alternativ att inte istället fixa elaggregat inom några timmar istället (det måste väl finnas affärer någonstans på bilavstånd?) eller ställa hästen i en box och ta ut den i grimma och grimskaft några timmar per dag istället. Mycket säkrare för hästen! En longerlina är lång och kan lätt trassla sig runt hästens ben. Jag skulle aldrig binda upp en häst i flera timmar utan uppsikt (för jag antar att ni inte var uppe och vakade över henne på nätterna?). Och aldrig i livet i en longerlina!!:eek:

Totalt sett så gav dina inlägg intrycket av extrem okunnighet. Jag är ledsen, men att veterinärer sett "värre saker" ursäktar inte ditt agerande i mina ögon.
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

Shettisar skrev:
:) Ok. Ja när vi hade får så kunde vi absolut inte ha enbart eltrådar.Och jag känner inte till någon fårägare som har det heller.Men det är säkert olika det också:smirk:

Jag har! ;) Tre trådar på låg höjd, hittills har de varit på rätt sida. De upptäckte fort att det var el i trådarna, och att det var läskigt.
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

Omni inte har råd med sällskap tycker jag att hon ska stå hos din vän tills vidare. För det är hennes eget bästa, även om inte du hinner pyssla med henne, lagen säger att hästar inte får gå själva(eller om den träder i kraft snart). Det spelar ingen roll hur många trådar du har, hon hittar nya sätt. de är listiga de små;) Men ni kan inte få låna en get eller nåt sånt?
Och sedan till uppbindningen... NEJ! Hon kan snärja in sig i linan. Även om den inte är vass kan hon skada sig. Ex; tvinna in benen så blodtillförseln stryps, om hon hade lyckats rymma med linan efter sig kunde hon ha brutit nacken om hon fastnat nån stans med den osv.
Hoppas allt ordnar sig.
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

Shettisar skrev:
:) Ok. Ja när vi hade får så kunde vi absolut inte ha enbart eltrådar.Och jag känner inte till någon fårägare som har det heller.Men det är säkert olika det också:smirk:

OT, KL ..... och allt vad det heter...

Jag har får... eller hade rättare sagt.. De gick bara för elstängsel. Fårfarmaren ett par kilometer härifrån har bara elstängsel till sin fårflock på en si så där 150 tackor med lamm.. Mjölkbonden ett par kilometer åt andra hållet som också har får har dem bara för elstängsel... Känner faktiskt ingen fårägare här omkring som har fårstängsel längre.... Det är bara el som gäller...
 
Sv: uppdatering.

Kan du inte hyra in hästen i något annat stall och kanske lära dig mer om hästar där och samtidigt kanske även läsa bra böcker i ämnet?

Jo det har gått bra, ingen skadad - men det beror ju mer på tur än skicklighet.

En sak som jag lärt mig under många år med hästar är att man aldrig, aldrig får fastna i tron att "Man kan"!

Ämnet är så stort och kräver ett livslångt lärande där det alltid finns folk som är kunnigare än dig och som du bör lyssna på för att kunna gå vidare och utvecklas - framförallt för HÄSTENS skull!

Kan du inte hyra in den någonstans kanske du känner någon (du skrev att du kände många hästägare) som du litar och respekterar, h*n kanske kan komma till dig några gånger och tipsa dig om - i första hand - hur du ska hantera säkerheten.

Passa på att lär dig på denna häst innan du kanske skaffar en fulllvuxen - hade du haft en stor häst rusande land och rike runt hade du nog fått större problem, kanske dyra veterinärkostnader eller t o m personskador att ansvara för.

Hoppad det går bra för dig - och för hästen!

//Gawotka
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 444
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 350
Senast: tuaphua
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 501
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp