HJÄLP, min ponny rymmer!!!

Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

*knapplån*

Jag blir som flera härinne rätt så förbluffad och smått irriterad över att du skaffar en 2-åring utan att ha sällskap till den. Och skaffar hästen innan ni köpt elaggregat till hagarna?! :eek: :crazy:

Att sedan binda hästen i en longerlina och låta den stå så i 2,5 dagar.... Hästen hade kunnat trassla in sig och skada sig så illa så att ni varit tvungna att avliva!!

Ni hade haft ponnyn hos bekanta i 3 veckor "pga att vi inte hade förberett någonting hemma." Och ändå tar ni hem hästen till en hage utan elstängsel?

Jag tycker den borde ha varit kvar hos de bekanta tills ni fixat en ordentlig hage med el (det kan vara smart att köpa fler handtag till grinden än bara de få som behövs just nu, de kan gå sönder...) och sällskap till hästen (låna en häst eller köp).
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

Jag är väldigt förbluffad över att Ts i en annan tråd skriver att hon är sambo med en man som är galopptränare, äger ett gäng araber
och är hovslagare. Han borde väl i alla fall veta bättre?

Till Ts: Har du stall till hästen?
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

Ursäkta men hur i helv**e kan man skaffa en häst, dessutom en unghäst om man inte har ordentliga hagar o sällskap? Stall? Eller har du tänkt att stackarn ska stå tjudrad ute hela vintern oxå? Förstår mig inte på folk som köper bara för o ha. Det är förbjudet att ha en häst bunden i lina oavsett vad polisen säger, de kan sällan djurskyddsreglerna.
Du hade inte råd att köpa ett aggregat o inte heller råd att skaffa en sällskaps häst, hur 17 har du tänkt dig ha råd med ev. veterinärvårdskostnader? Vet kostnader lär du få med en ponny som ständigt är på rymmen. Se till o lämna bort ponnyn snarast till någon som kan erbjuda riktiga hagar o sällskap
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

arabia skrev:
Ursäkta men hur i helv**e kan man skaffa en häst, dessutom en unghäst om man inte har ordentliga hagar o sällskap? Stall? Eller har du tänkt att stackarn ska stå tjudrad ute hela vintern oxå? Förstår mig inte på folk som köper bara för o ha. Det är förbjudet att ha en häst bunden i lina oavsett vad polisen säger, de kan sällan djurskyddsreglerna.
Du hade inte råd att köpa ett aggregat o inte heller råd att skaffa en sällskaps häst, hur 17 har du tänkt dig ha råd med ev. veterinärvårdskostnader? Vet kostnader lär du få med en ponny som ständigt är på rymmen. Se till o lämna bort ponnyn snarast till någon som kan erbjuda riktiga hagar o sällskap


:bow: :bow: :bow:
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

Okej, jag tror säkert att trådskaparen hade skäl till att ta hem ponnyn trots alla problem... man får lite på att ägaren vet vad som är bäst för hästen och VI känner ju faktiskt inte varken hästen lr människan i fråga :)

men visst håller jag med om att du BÖR skaffa sällskap snarast till den lilla busen och kanske även ett starkare aggregat?

Våra hästar rymmer ibland trots starkt aggregat/sällskap och mat (med busrusset i spetsen) och det är sådant som händer.... ger lite spänning i vardagen ;) (hoppas ni inser ironin:banana: )
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

kryper hästen under staketet är det bara att sätta upp ännu en undertråd och hoppas på att det hjälper
eller slå upp slanor såpass långt ner att hästen inte kan ta sej under.
ha dom väl börjat krypa under tråden bruka det va lögn att få dom att sluta
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

Förstår inte heller varför man skaffar häst/ponny UTAN sällskap. Då skulle jag också rymma! Har du stall?
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

kajshaa skrev:
man får lite på att ägaren vet vad som är bäst för hästen och VI känner ju faktiskt inte varken hästen lr människan i fråga

En 2 årig ponny, ensam i en hundgård? Tycker du att hon verkar veta vad som är bäst för hästen? :eek:

Binder man upp ponnyn 2½ dygn med en longerlina, utan tillsyn och sen ställer den i en hundgård så är hon i mina ögon inte mycket att lita på. :mad:
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

Ja vad ska man säga:eek::devil: Det har ju för det första varit såå mkt skriverier i tidningar om att hästar ska absolut inte vara ensammna, det är FLOCKDJUR!!!! Missade du det? Varför fick inte ponnyn vara kvar hos dina bekanta tills ni fixat iordning hage, stall och KOMPIS? Och som du skriver elagregat är inte gratis:eek: Vet du vad en veterinärräkning går på om det hade hänt nått under tiden ponnyn stod bunden:crazy: Jag blir så :devil: !

Sen hoppas jag att ponnyn inte är så ung som 2 år (TS skrev att hon velat köpa ponnyn i 2 år).
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

_moa_ skrev:
Sällskap är för mig så självklart att jag inte ens tänkte fråga om hon hade det. Men det verkar ju inte som att så var fallet. Fixa sällskap nu.

Jag skulle rekomendera att du sätter upp ett ordentligt plankstacket. Små hästar som har fått smaka på friheten är oftast jobbiga att stängsla in med eltråd. Finns det ingen möjlighet att planka så stängsla i alla fall med fyra trådar och se till att jorda ordentligt!

Skaffa sällskap till henne nu med!


Min lille rackare är precis tvärt om. Han kan bara gå där det är elstaket. Om det är trästaket kör han ner huvudet och bara springer:eek:
m vH A_Z
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

Hästar ska ha sällskap. Om du inte har råd med en till häst kan du kanske köpa en ko eller får ??? prova att sätta upp fler linor, annars kan du kanske byta till trästaket, om hon inte sparkar sönder det???
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

Ska man ha får så bör man ha fårstaket / nät vilket absolut inte är att rek att ha häst instängd med.Absolut inte om hästen ifråga är rymningsbenägen.Allvarliga skador de får om de fastnar i nät.
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

Det kommer snart att vara olagligt att ha hästar själva vilket är BRA.
Det enda som jag akn tycka är oki är om hät nr ett kommer på fredagen och häst nr 2 kommer några dagar senare.

Men att ha som mål att bara ha en häst är fel, då ska man inte ha häst utan mitt råd är till dig att låna ut din häst på foder och spar ihop till en till häst.
Du säger att du inte kan köpa en häst bara för.. jo det kan man som sällskapshäst kan du få låna du behöver inte ens köpa utan kan ta på foder!
Så detta är en dålig ursäkt tycker jag!

Att hästen rymmer är inte konstigt den springer efter sällskap alla hästar kan ej gå själv
Och binda upp en häst och lämna den:eek: på sommaren när det är broms så den ej kan gå undan:cry:
Du ska INTE ha häst människa!:mad:

Sälj hästen för hästens bästa!!
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

låter som om din häst står ensam, isåfall är det inte konstigt att den rymmer. är det felet så skaffa en kompis åt den eller se till att den får stå nånstans där det finns andra hästar. är inte det felet så gäller det bara att ha ett tillräckligt starkt trästaket.
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

Shettisar skrev:
Ska man ha får så bör man ha fårstaket / nät vilket absolut inte är att rek att ha häst instängd med.Absolut inte om hästen ifråga är rymningsbenägen.Allvarliga skador de får om de fastnar i nät.
jasså? ja jag kan ingenting om får så... men hos oss finns det några får som har vnaligt elstängsel fast lägre. fast deras hage är ENORM!
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

kajshaa skrev:
Okej, jag tror säkert att trådskaparen hade skäl till att ta hem ponnyn trots alla problem... man får lite på att ägaren vet vad som är bäst för hästen och VI känner ju faktiskt inte varken hästen lr människan i fråga :)

men visst håller jag med om att du BÖR skaffa sällskap snarast till den lilla busen och kanske även ett starkare aggregat?

Våra hästar rymmer ibland trots starkt aggregat/sällskap och mat (med busrusset i spetsen) och det är sådant som händer.... ger lite spänning i vardagen ;) (hoppas ni inser ironin:banana: )

ja tänka sig att jag hade det. allt är faktiskt inte fixat i en handvändning.
hon fick inte stå kvar där hon stog för att dom skulle på semester och då kunde hon inte gå där mer, då dom har fått dela på sina hästar så mini fick gå med stoet själv, då deras vallack trykte upp henne i ett hörn och skulle ha ihjäl henne..
(hästar kan faktiskt vara "rasister" dom oxå)
deras dotter skulle sköta hästarna under den tid dom är borta och ville inte ha på sig ansvaret för en häst som inte är deras.
(flyttning mellan hagar varje dag osv)
och det kan jag förstå.
 
uppdatering.

just i detta nu står hon i det nyiordning gjorda stallet och mumsar på hö.

hon är hel och frisk o gla och kommer få sällskap imorgon på morgonen.

jag har ringt runt till verenda kotte jag känner som har häst men inget napp förrens ikväll.
(och jag känner mååååååånga.)

så imorgon tidigt bär det av med lånad hästtransport och hämta.
ska stolpa upp ny hage på ny plats med lätt övervuxet gräs till dom och hoppas på att h*n trivs i sällskap med mimi.
vet ingenting om shettisen vi hämtar imorgon så det blir till att umgås det där vanliga en hel dag i stallet för att lära känna.
allt från lyfta ben till att ut och gå för att lära känna ponnyn och veta hur den fungerar och dess personlighet.
med vissa hästar tar det bara en liten stund vissa hästar tar det några dagar.

hoppas innerligt att dom fattar tycke och vänskap för varandra annars kanske jag får etter värre. ;)


ja just d, hon fyller 3 i höst, har ni aldrig hört talas om födelsedagar för hästar?
skämt åsido, jag ahr läst allt ni skrivit , men det är lätt att dömma när man inte ser med egna ögon.
trots allt, inget har hänt?
jag har sett/VET/varit med om/hört om betydligt värre saker.
hon är frisk och hel och äter och b*jsar som hon ska.
alla benen är på plats och hovarna nyverkade.
nu saknas bara en avmaskning vacc och ett rejält bad.
(ja ja ja , med noga insmörjning med ski****rydsalva efteråt.)

:idea: tänka sig, lite kan jag nog efter några år.. :cool:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 444
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 350
Senast: tuaphua
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 501
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp