HJÄLP, min ponny rymmer!!!

D

Diva_Bella

min ponny har knappt hunnit vara hemma i fem dagar och det har hänt så mycket under dessa dagar att jag nästan kan fylla en hel roman...

jag har haft henne ståendes i tre veckor hos bekanta ca 6 km bort, pga att vi inte hade förberett någonting hemma.
(vi har försökt köpa ponnyn i två år men ej fått men kvinnan ändrade sig hastigt och lustigt..)

vi har staketat upp en liten hage väl synlig från huset, så vi kan hålla koll på henne innan hon har vant in sig hos oss.
hämtade henne i veckan, hittade ingen transport som vi kunde låna så jag gick hem med henne, jag menar det var ju inte såå långt.. (sko skavet säger ju annat nu, men men..)
och hon gick igenom staketet... det tog ca fem min från att hon kom in i hagen tills hon var väck.. allt detta när jag går och fyller på vatten i hennes hink, står med ryggen till ca 50 m bort och märker ingenting.
hittar henne ca 4 km bort på väg till vännens hem.
inser att vi måste nog köpa ett elagrigat..
binder henne i en långeringslina, (mjuk) i trädgårdsstaketet, i den temporära hagen och hon stannar kvar.. river halva staketet till hagen men lugnar ner sig och lullar så i två ½ dagar tills vi hunnit köpa el agrigat. notera, det finna massor av gräs att äta på platsen i fråga.

vi testar några gånger under dagarna om hon stannar i hagen, men icke. hon har ingen respekt för tråden.

köper el agrigat när vi får pengar, (dom är juh inte gratis), och kopplade in detta igår.
:eek: polisen kommer på besök:eek: , har blivit anmäld av grannen för djurplågeri, för att hästen har stått bunden.
poliserna typ skrattar och är jätte trevliga. jag förklarar läget för dom(finns i annan tråd) och dom tycker att läget är lugnt. vi vet nog mer om hästar än grannen.. .:D

släpper in henne åter igen i hagen på kvällen, hon får ett knäpp på nosen när hon försöker, så vi går in en stund.. 10 min senare är hon borta.
hittar henne ca 1 km hemifrån.
släpper åter in henne i hagen.
15 min senare är hon borta.
hittar henne åter på nästan samma plats.
då ger vi upp för dagen. (det är mörkt ute..)
binder henne i longerlinan på annan plats med nytt bete.
killen är uppe vid sex snåret och ser at hon är väck.
karbinhaken har gått sönder, inte själva haken, men delen som sitter ihop med tyget typ..
jag får givetvis panik och sätter mig i bilen och letar igen. efter en timmas letning ringer jag till 112.. ingen har larmat om en häst.
ett någolunda bra tecken.
letar vidare och hittar henne 5 km bort på väg till vännen..
1 km till och där är stora vägen med mycket tung trafik....
kör hem med henne och nu står hon i hundgården!!!!jag vet inte vad jag ska göra...:confused: :confused:
HJÄLP!


//stallet är färdig senare idag, en gammal ladugård som jag håller på och tvätta ur med högtryckstvätt.
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

Du får helt enkelt bygga en hage med rejäla trästaket och elrep på insidan så stannar hon nog kvar :D
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

Skaffa ett sällskap! Din häst signalerar klart att hon tycker det är otryggt och obehagligt där hos dig. Ett sällskap får henne lugn, skulle jag tro;)
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

Jösses... :eek:
Ja hon är väl duktig om hon rymmer ur hundgården :p
Men fy vad jobbigt... Hoppas det blir bättre med henne!
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

Piraja skrev:
Skaffa ett sällskap! Din häst signalerar klart att hon tycker det är otryggt och obehagligt där hos dig. Ett sällskap får henne lugn, skulle jag tro;)

Instämmer här. Hästen vill nog ha sällskap.
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

Hur tar hon sig ut? välter hon staketet med stolpar och allt, eller springer hon igenom tråden? Hoppar över?

Det framgår ganska tydligt att hagen inte är så stabil om hon lyckas rymma. Slå ned rejäla trästolpar, sätt dit Breda Elband som ni sträcker ordentligt, kanske 3 st behövs?

Och så el i banden och sällskap och bete i hagen! Klart! :D

Lycka till!
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

jag har rejäla stolpar, sånadär slanor(?)
och bred vit eltråd.

ponnyn är ca 80 cm i mankhöjd. brittish spotted pony.. 2 år.

hon tar huvudet under tråden (två trådar) och hukar sig under.
och trådarna går lågt. ca 30 cm och 30/40cm mellan trådarna.
jag var orolig att hon skulle hoppa över ..
får la gå ut och om organisera och sätta tre trådar... men jag har bara två grindhantag.. *funderar*

sälskap vill jag ha men vi har inte råd nu på direkten och köpa en häst till.. sen ska man juh inte köpa en bara för saken skull.. vi ska leta runt idag och se om vi kan låna någon eller alt. att hon får stå hos någon annan en tid..
det är bara det, står hon någonannanstans hinner jag inte pyssla med henne.. :(
hon är inte så mycket hanterad nämligen.
men jätte trevlig och går lugnt, (nu) i grimskaft och är inte på något annat sätt oreglig... det är bara det med hagen..
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

Piraja skrev:
Skaffa ett sällskap! Din häst signalerar klart att hon tycker det är otryggt och obehagligt där hos dig. Ett sällskap får henne lugn, skulle jag tro;)


Håller med fullständigt!
Hade hon kompisar hos din vän?
Annars är det ju självklart att hon saknar dom.

Men en busig rackare att sticka så fort.
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

Hur mycket effekt har du på elen? Kanske behövs lite mer :devil: ;)

Som du sa, att försöka låna en annan häst som sällskap är en bar idé, eller erbjuda ngn att ha hästen hos er på "bete"! Är hagen stor?

Hoppas det löser sig i alla fall!
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

Bygg ordentligt staket.

Förstår också anmäla du fick då det är förbjudet att tjudra hästar och en del andra djur.
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

Om ni har möjlighet så sätt granslanor tvärgåendes med distansisolatorer på insidan och skarp ström på.Men jag får nog hålla med de andra att sällskap så kanske hon slutar.En del ponnier är omöjliga att stänga in tyvärr.Alt låna hem en ponny.
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

älgen skrev:
Bygg ordentligt staket.

Förstår också anmäla du fick då det är förbjudet att tjudra hästar och en del andra djur.

polisen tykte inte det var några som helst problem. hellre det än att hon springer ut i skogen och gör illa sig.
alternativt ut på stora vägen och blir överkörd.:eek:
vet om många som tjudrar främst shettisar, för att dom inte skall äta ihjäl sig och få fång problem.
jag förstår att hästar inte skall vara det längre tid, men om man inte har några vettiga valmöjligheter vad göra?
låta henne rymma och stressa upp sig varje gång? :confused:
att jag måste kasta mig i bilen och leta och känna mig som världens sämsta människa?
då har jag henne hellre tjudrad under uppsikt än altenativen.
då tycker jag det är bra mycke hemskare med alla hundar som kan sitta i lina dag in dag ut hela åren runt.:( :(

kan ju tilläggas att jag har varit ute och gått med henne varje dag för motionens skull och för lite hjärngympa, sällskap, hantering osv.och framförallt, för att det är trevligt.
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

nu ska jag gå ut och se om jag kan stängsla upp en ny hage med tre trådar och hoppas på det bästa..

fortsättning följer.......


//mimi står just nu och betar för fullt i våran övervuxna hundgård precis intill huset och ser allmänt lugn ut. lite lagom irriterad på alla flugor som ska plåga vår vardag.. annars lugn.
(skönt att vädret håller på att bli sämre, så kanske man slipper småkrypen några dagar..)
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

Att folk har hästar tjudrade innebär inte att det är ok. det bryter faktiskt mot djurskyddslagen.

Sällskap, ordentligt staket osv.

Sen undrar jag ju hur du tänker när du inte kan sätta upp ordentligt med tråd eftersom du bara har två handtag??? Det hela låter ganska märkligt faktiskt.

Ponnyn är 2 år skriver du. En tvååring ska definitivt inte stå ensam i en hage så där. :mad: Inte konstigt att den rymmer.

Du skriver att du inte har vettiga valmöjligheter - men i så fall ska du nog inte ha ponnyn hos dig. Är det enda alternativet till en ensam 2 åring i en hage med kass staket att hon blir öäverkörd så ska du nog inte ha häst alls.
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

Polisen är sällan eller aldrig insatt i djurskyddsbestämelser.

Jag förstår varför du tjudrade henne men det gör det int emindre olagligt. En ordentligt hage och stallplast osv, fixar man innan man tar hem en häst.

Ett handtag kostar runt 10 kr. Billigare i längden än att åka runt ochleta ponny..
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

Oj...bara två år??? Då SKA hon ha sällskap! Kolla om det finns nåt unghästbete om du inte får tag i sällsap...
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

Felet många gör med elhagar är att de inte är tillräckligt jordat. Och som fler sagt, skaffa sällskap! Det finns ponnyer att låna om ni inte vill köpa en!
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

Sällskap är för mig så självklart att jag inte ens tänkte fråga om hon hade det. Men det verkar ju inte som att så var fallet. Fixa sällskap nu.

Jag skulle rekomendera att du sätter upp ett ordentligt plankstacket. Små hästar som har fått smaka på friheten är oftast jobbiga att stängsla in med eltråd. Finns det ingen möjlighet att planka så stängsla i alla fall med fyra trådar och se till att jorda ordentligt!

Skaffa sällskap till henne nu med!
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

Allvarligt, hur kan man ens komma på att sätta in en ungponny i en hundgård???
Staketet är knappast speciellt lämpligt för en ponny och den kan ju inte röra sig som den ska där.

Lämna tillbaka hästen till dina bekanta till du har fixat bättre förhållanden hemma för den.

Ser att du lämnat den tjudrad över natten i longerlina!! Hur kan man ens komma på sådana dumheter? Förstår du inte hur illa det kan gå?
 
Sv: HJÄLP, min ponny rymmer!!!

Hon rymmer ju för att hon inte trivs och känner sej ensam.
Flytta hästen till ett annat ställe med hästkompisar och ordentliga hagar tills du har möjlighet att ha nenne hemme (med hästkompis)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 444
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 350
Senast: tuaphua
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 501
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp