Hjälp min dotter äter inte!!

Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

Ingen förbättring :crazy:. Har pratat med dagis och vi har bestämt att försöka med att ge henne fil eller välling till frukost, sedan erbjuder de lunch, utan att tjata på henne, sedan blir det mellanmål, fil eller liknande. När hon sedan kommer hem får hon inte välling eller fil, utan erbjuds det vi äter. Om hon inte vill ha blir hon utan. :cry: Ska inte ge henne välling om hon inte äter samma som oss, det blir svårt, men jag måste försöka.:crazy:


Känner mig jätteelak :cry:, men detta har vi inte försökt med ännu. Så småningom blir hon hungrig och äter säger de. Usch, känner mig som världens elakaste mamma som låter mitt barn gå hungrigt. :cry::cry::cry:
 
Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

Du kanske skulle kontakta BUP och se om dem kan hjälpa er.
Verkar ju som att det sitter psykist, förstår inte hur det ska bli bättre då att "tvingas" äta det ni äter eller inte äta alls.
Inget illa menat mot er
 
Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

Har pratat med en barnpsykolog jag känner, hon jobbar på BUP. Hon pratade om olika "belöningar" tex guldstjärnor när hon är duktig och smakar. Men det känns som man gör en ännu större grej av det då. Hon sa även att det är ganska vanligt att barn i den åldern får såna här "idéer". Har försökt genom att säga att hon haft ett halsmonster som nu är borta och inte gör ont mer. Hon pratar om det och håller med men det gör inte så hon börjar äta igen.
Ska försöka med detta som vi bestämt, det var även vad de sa på BVC. Om det inte hjälper ska vi på fyraårskontroll dit den 18 så får vi se vad nästa steg blir. :(:(:(
 
Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

Oki hmm, får hoppas att det funkar då.
Kanske kan ni börja med att ni allihop äter något som hon känner att hon kan äta. Soppa eller nåt, går ju att variera på många sätt. Kankse försöka låta soppan övergå mer och mer till gryta efterhand.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

Jag tror så här:

Som alla säger, så gör absolut ingen stor grej av det.

Laga mat hon tycker om, ha som regel att hon i alla fall får sitta vid bordet 'för nu är det matdags' (var jättepostiva). Servera henne en liten portion och sätt er och ät själva.
Kommentera INTE om hon äter eller inte, utan ät ni och prata som vanligt.

Barn känner direkt om någon är rädd/nervös och det är väl det sista vi vill att hon förknippar med mat.

Och framförallt, erbjud ingen välling, fil och så vidare utan testa vad som händer utan först. Såklart hon inte har motivation att äta om hon vet att hon får välling/yoggi/fil om hon inte äter den vanliga maten.

Även om det känns grymt så tror jag att det är värt att pröva.
 
Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

Har haft likande problem med min dotter, också fyra år. Hon vägrade äta eftersom hon fick ont i magen och kräktes.
Hon är mjölkallergisk och kan ha fått i sig mjölk första gången vilket ledde till kräkning och magont. Men sen bara fortsatte det.....

Egentligen vet vi inte vad som orsakde detta eftersom man faktiskt inte hittade något riktigt fel.

Jag fick i princip inte i henne någonting, inte ens glass. Lyckades jag övertala henne att smaka kom det upp lika fort. Vissa dagar kräktes hon av att se maten.

Jag trodde jag skulle bli tokig, och var så orolig. Verkligen en jättejobbig period.

I början försökte jag locka med olika typer av mat men utan resultat. Tillslut fick hon ingen uppmärksamhet alls vid detta beteende. (Även det var bland det svåraste jag gjort) Vi försökte att ignorerar henne.

Iaf upphörde detta efter ett par veckor och idag äter hon som vanligt. Förutom att man inte kan "tvinga" i henne mat är hon mät så ä hon det. Vilket iof är ganska logiskt =)

Lycka till med din dotter och hoppas att allt löser sig snart
 
Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

Jag bara funderar....

Har du testat att prata med henne om när hon satte i halsen, hur det kändes och vad som hände och berätta att man ska tugga noga och ta lite i taget så blir det inte så(eller något liknande). Att du förstår att det var obehagligt men att det inte var farligt, det gick ju bra.

Bara vad jag funderar på när jag läser ditt inlägg, hoppas allt går bra och att hon äter snart igen!
 
Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

*KL*

men lilla snuttan då! hoppas hon vågar äta snart igen.
 
Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

Igår testade vi som sagt med att ge henne välling innan dagis. Till frukost på dagis blev det mjölk, till lunch blev det oxå mjölk, och till mellanmål MJÖLK!:(. När hon kommer hem vill hon ha yoghurt, men jag säger nej, hon börjar gråta och jag känner hur det hugger i hjärtat, men neej jag ska inte ge mig. Nu måste jag försöka med detta och se om det hjälper.
När vi ska äta middag har jag gjort ris och kassler med currysås. Lägger upp lite ris på hennes tallrik och ställer fram ketchup för att se om det hjälper. Nej, hon ska inte äta, häller endast på lite ketchup på riset men rör inte maten. Jag vill ha potatismos säger hon, nej nu har vi denna maten säger jag. Hon börjar gråta och jag börjar vekna :cry: Nej men så får jag nya krafter, hon ska få bli hungrig och förhoppningsvis bli sugen på "riktig" mat.

Efter en timme tar hon grytan med currysås och sätter sig och SMAKAR PÅ DEN!!:bump::banana:, gott säger hon, sedan smakar hon på lätt och lagom med en sked. Lite äckligt jag vet men hon ville ju smaka i alla fall. Även om det är flytande saker så har hon ju visat att hon vill försöka att smaka på nåt annat än välling, fil och yoghurt.

Idag ska jag göra kycklingsoppa, och inte ge henne några bitar att tugga. :smirk:

ha det gott!!
 
Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

Vad skönt att det börjar släppa:)

Hoppas det är början på slutet med matproblemen!
 
Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

Hej, igen. Ville bara tala om att just nu sitter min lilla tjej och äter makaroner och ketchup!!!!:bump::banana: Äntligen börjar det släppa!!! Förut idag fick hon några godisbilar, hon satte sig i soffan och sa; jag tycker om de, kan inte fastna i halsen. Sen åt hon upp dem, tuggade väldigt försiktigt men de gick ner. Sedan tog hon nesquickpuffar i en skål och bet av halva och tuggade. Det gick jättebra.
När vi skulle äta middag, makaroner och köttbullar, sa hon; jag tycker inte om det, vill ha potatismos. Nej idag har vi inte det sa jag, vi har makaroner. Ska du inte smaka på en? Jag tog en makaron och hällde ketchup inuti den. Hon tog den och bad om mer. Några stycken gjorde jag och lade i hennes tallrik. När de var slut lade jag upp lite mer och hällde ketchupen över istället. Det gick kanon, hon åt upp allt!!!!

ett väldigt långt och detaljerat inlägg :D, men jag är så himla glaaaaad!!! efter 1 1/2månad verkar det som det börjar släppa!! :D

ha det gott!!!!!!
 
Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

Har faktiskt tänkt på er mellan varven och funderat hur det gick.
Vilken pärs! Tur att det håller på att släppa.
 
Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

Har faktiskt tänkt på er mellan varven och funderat hur det gick.
Vilken pärs! Tur att det håller på att släppa.

Tack, vad gulligt av dig. Tack för alla tips jag fått. Har emellanåt bölat och inte vetat vad jag ska göra.

Idag har hon ätit potatis och sås. Ville inte ha kött, men det kommer väl. Igår kväll åt hon köttbullar och falukorv.

Hon är själv så lycklig över att äta vanlig mat, hon vill smaka på allt. Sa förut; nu kan jag äta mat på dagis.:cry:

Ringde runt igår och berättade att hon börjat äta igen. löjligt kanske, men jag är så otroligt lättad. :smirk::smirk::smirk:

ha det gott!!
 
Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

Har följt tråden under tystnad, eftersom jag ändå inte har kunnat tillföras något. Men nu kunde jag inte hålla mig mer, vad härligt att det äntligen börjar släppa, grattis!!
 
Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

Härligt att det går framåt! :bump:
Har tänkt mycket på hur det har gått
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 298
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 830
Senast: Gunnar
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 119
Senast: Emtherlia
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 953
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp