Hjälp min dotter äter inte!!

J

Jennie73

Vet inte vad jag ska göra. Min lilla tjej på fyra år har fått för sig att hon inte ska äta.
I tisdags satte hon tydligen i halsen på dagis och kräktes. Efter det vågar hon inte äta. Hon äter endast välling, filmjölk och olika drycker. Hon säger att hon kan få ont i halsen och magen.
Lyckades visserligen få i henne lite potatismos i helgen. Så det enda hon ätit idag är; välling, filmjölk och potatismos.
Visst det går säkert ingen nöd på henne, men det är jobbigt att se henne så rädd. Har bjudit henne godis som hon älskar annars, men hon säger bara; du får den, jag behöver inte den!:confused:

Någon som varit med om något liknande? Försöker att inte tjata på henne, men det är inte så lätt.

Hoppas någon kan ge mig tips på vad jag ska göra!:(
 
Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

Erbjuda henne "en magisk dryck" först som gör att hon absolut inte kan kräkas upp maten , få det i halsen eller minsta lilla ont? Och göra len mat?
 
Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

Gå till doktorn och ta halsprov!

Små barn kan blanda ihop ont i halsen/magont. Och har hon jätteont i halsen så förstår jag att hon inte vill äta...
 
Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

Jag skulle oxå ringa till VC och be att de kollar henne i halsen och munnen! Elin åkte på höstblåsor i hela munnen och innan vi förstod det... Hon ville varken äta eller dricka... Thé gick bra och sedan även buljong under ett par dagar...

Är det inget fel så skulle jag nog försöka sitta och prata med dottern och fråga om det är något hon skulle kunna tänka sig att prova att äta...
 
Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

Ja, jag har tänkt att gå till läkaren med henne imorgon. Får se om de hittar något. :crazy:
 
Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

Var hos läkaren igår, men de hittade inget konstig. Idag när jag var på jobbet ringde dagis och ville att jag skulle hämta henne för hon hade inte ätit fil, vilket hon brukar göra.
De hade kontaktat BVC (jag hade bett dem göra det) och de tyckte att hon skulle vara hemma några dagar så hon kommer ifrån detta. Vi ska inte göra för stor sak av det och på dagis kommenterar de andra barnen, och frågar varför hon inte äter. Så det är nog bra att hon får vara hemma lite.
 
Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

Min dotter vägrade också att äta för att hon inte vågade. Hon var nog 3½-4 år någonting.
Bakgrunden var att hon hade haft förstoppning, rejäl sådan. När det hela hade löst sig efter flera dagars lidande och ännu fler tårar talade barnläkaren med henne och sa att " nu måste du våga bajsa när du känner att du behöver". Lillan tyckte att bajset är ju ute nu så det behövs ju inte. Läkaren sa då att "det blir ju nytt bajs av det du äter."
Dessa ord gjorde att hon inte ville äta alls, hon totalvägrade.
Det gick över av sig självt efter ett par tre veckor. Vi erbjöd mat, men tjatade inte eftersom hon var rädd. Till slut åt hon igen av sig själv.
Förslaget om en magisk dryck tycker jag var bra.:bow: Synd att inte jag tänkte på det.
 
Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

När vår dotter satte rejält i halsen (fick ingen luft ) så fick vi besked av läkaren att hon säkert kommer att ha ont i halsen några dagar efter detta, och kanske inte vilja äta men då var det bra om man åtminstone fick henne att äta "mjuka" saker som inte skaver och gör ont i halsen. (mjuka makaroner, mos osv, inte het mat för det gör mer ont). Och hon sa mycket riktigt att det sved i halsen och hon ville bara dricka.
 
Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

Idag åt hon några after eight och kunde tugga dem. Sa flera gånger - Kan inte ont i halsen, sitter inte fast.
När vi skulle äta middag lade jag upp ris och korv stroganoff till henne. Hon försökte slingra sig, men jag sa att hon fick ketchup på riset. Hon tog pyttelite ris på gaffeln och såg ut som hon skulle kräkas, började sedan att gråta och sa att hon inte tycker om det. Jag var tvungen att ta ett papper så hon fick spotta ut det lilla ris hon hade i munnen.

Vad ska jag göra???:cry::cry::cry: Det känns som hon aldrig kommer att börja äta igen!!

Har verkligen ångest över detta och är jättenervös för att hon inte äter.:(:(
 
Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

Fungerade potatismos? I sådan fall så köp en mixer stav om du inte har någon och mixa maten till puré ett tag, försök att inte göra så stor sak av det hela för de kan det nog bli ännu värre..
 
Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

Håller med snurrfian här, jag tror att det kan bli mycket svårare att komma över om hon märker hur skärrad du är.

Dricker hon? Om du är orolig för näringsintaget så kan du ju prova med näringsdrycker.

Förstår att det är jobbigt, man blir ju så orolig när de inte äter!
 
Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

Hon äter fortfarande inte!:cry: Har försökt med potatismos flera dagar. Idag hjälpte hon till att laga maten, tänkte att det skulle bli roligt att äta då. Erbjöd henne persikor som hon älskar, hon åt bara saften.

Hon var med på mitt jobb i torsdags, där fick hon i sig några after eight, som hon tuggade med små små tuggor. När hon ätit upp dem såg hon så nöjd ut och sa; jag har inte ont i halsen, det sitter inte fast. :crazy:

När hela familjen sitter och äter är det svårt att låta bli att tjata och truga. Jag frågar om hon inte ska ha lite mos, då blir du stor och stark som Pippi, osv.

Pratar om ett "halsmonster" som är borta nu.

Bvc säger att jag bara ska erbjuda frukost, middag och kvällsmat som vanligt, inte en massa fil och välling däremellan. Men det är ju svårt, hon måste ju vara jättehungrig.:crazy::cry:
På detta sätt kommer hon att få tillbaka aptiten säger de. Men jag är rädd att hon går omkring och har ont i magen. Ibland säger hon att det "knackar" i magen, då är hon säkert hungrig.

Ska försöka att inte tjata på henne, är så orolig så jag kryper ur skinnet snart.
 
Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

Hmm, inte lätt. Vet egentligen inte om jag har några råd...

Vårt problem var lite annorlunda. Dottern var prematur och hade väldigt svårt med maten länge. Fast föda var big no-no. Hon levde i princip enbart på välling till hon var tre-fyra.

De råden vi fick var att träna, positivt på mat. Säkerställa att mat var en positivt upplevelse. Tex att man gjorde det mysigt inför maten, att hela upplevelsen av måltiden skulle vara positivt. Inget tvång utan jobba på nyfikenhet. Det var ok att bara var med förr eller senare börjar de provsmaka ett risgryn eller två.
Något liknande tror jag kan hjälpa er. Just nu är hon ju rädd för maten. Du gör helt rätt i att stötta henne med att få lättsmält mat. Men fastna inte i att maten blir tråkig för resten av familjen. Andras attityd till maten är viktigt för henne. Det går alltid att fixa några tillbehör som är lätt ätligt.
Gurkstavar utan skal, vår dotter tyckte om majs så det har varit en ständigt tillbehör till våra måltider.

Jobba på många alternativ för henne. Fixa gärna maten ihop. Geggig god mat som man kan få på fingrarna och slicka av kan alltid leda mersmak.
Efterrätter med kletiga skålar, perfekta för att locka barnens fingar.
Prata inte om att ta mat i munnen utan gör det själv, och njut med lite lagom inlevelse :-)

Ostbågar är också en sådan sak som många med munmatproblem vågar äta, de smälter ju liksom i munnen. Mindre chokladbitar också.

Vi fick rådet att inte bry oss om om det som gick ner i munnen var nyttigt utan fokusera på att det var munträning.
Kommer hon över sin rädsla så försvinner problemet troligen snart, hon har ju matvanan inne sedan tidigare.

Du får berätta hur det går.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

Behöver mer tips, hon äter fortfarande bara välling och fil och yoghurt!! Tänk om hon aldrig mer äter vanlig mat!!:cry:
Det måste hon väl göra???:crazy:

Hon har i alla fall inte gått ner i vikt.

Ska till BVC på 4 års kontroll om en vecka, ska höra med dem igen.
 
Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

Kör med Pippi Långstrump-tricket! Vi har två vänner med dotter som matkinkat. Pippis pannkakor fixade det hela - särskilt när mammas kompis (yours truly) ringde och låtsades vara Pippi som lämnade receptet!!!

Den matvägrande lilla varelsen är i dag är en glad och ätande tonåring - som numera kan vara vrång av orsaker som inte ens Pippi Långstrump kan göra något åt... :angel:

Tillägger: Skaffa Annika Lindhes bok Matdax. Jättebra med många roliga rätter för barn. Roligt upplägg!
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

Har du någonsin sett en 20-åring som bara äter välling och fil? Nä, trodde inte det ;) Ge henne det hon vill ha och gör ingen stor affär av det är mitt tips :bump:
 
Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

Samma sak hände med min väninnas dotter. Efter ca två veckor så började hon äta pannkakor och mos. Efterhand så gick hon över mer och mer till annan mat. Bacon ( som hon satte i halsen) äter hon inte.
 
Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

Jag tror att det nu har gått så lång tid att det blivit en stor sak av alltihop:crazy:

Bryt rakt av nu!

"Se" inte hennes icke ätande utan se det hon äter, kommentera inte utan servera maten som vanligt till övriga och ställ fram hennes fil/yoghurt/välling och en tallrik med lättäten mat och försök att inte kolla hela tiden vad hon äter.

Min dotter slutade äta när hon var två, hon hade/har laktosintollerans och innan läkarna fattade vad som var fel var hon riktigt dålig, hon gick ner från 15 kilo till 10 och var blåaktig om läpparna och orkade inte leka:cry: det var verkligen fruktansvärt:cry:

Hon förknippade mat med ont i magen och hon kunde ju inte förstå att den maten hon fick nu inte skulle göra ont:crazy:

Hon fick prova sig fram, jag lade upp lite lite mat av olika sorter på hennes tallrik, så att det blev som ett litet smörgåsbord, färgglatt och spännande, tillslut insåg hon att hon kunde äta frukt, men bara kroppstempererad, jag värmde allt, bananer, äpplen, smörgås ja allt:crazy:
Det ordnade sig tillslut, även om det tog lång tid innan hon kunde äta en normalportion av en sorts mat, hon blev "mätt" fort på maten fast hon var hungrig.

Jag tror att du får leka fram ät lusten hos henne, magiska drycker, änglahår, prinsess korvar, ja det är bara fantasin som sätter gränser.

Men framförallt bryt nu! Håll tillbaka din oro, hon har inte gått ner i vikt och hon blir inte undernärd på så "kort" tid (känns som en evighet jag vet)
Hon äter ju välling, prova att göra mannagrynsvälling till henne och övergå mycket sakta till att det blir gröt.

Uppmärksamma inte, sucka inte, håll inne med oron, hon kommer börja äta igen.

Kramar TinyWiny
 
Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

Du kan inte ge henne soppa i olika varianter då?
Vill hon dricka kanske det funkar.
 
Sv: Hjälp min dotter äter inte!!

Har inte själv några barn men väl insatt i problem med mat (då jag bla jobbar som kostrådgivare) och matvägran då min systerdotter strulat en hel del. I hennes fall är de ganska övertygade att de är ren trots då de vissa dagar går alldeles utmärkt, för att en annan dag sluta med en skrikande 4åring.

Även jag strulade när jag var liten och mamma fick då rådet att helt enkelt bara servera som vanligt och åt jag inte så blev det inget. Jag grät som en stucken gris och gick ner i vikt och mamma struntade i läkarens råd och började ge mig det jag kunde äta. Nyponsoppa (utan socker), fil, soppa osv. Tillslut fick de veta att jag faktiskt hade problem med att magmunnen inte fungerade som den skulle vilket gjorde att all mat som krävde lite mer gjorde ont i magen. För mig var det alltså inte själva sväljandet som var problemet, det var det som händer när de väl är nere. Idag är det inga problem för mig och jag menar inte att det är detta din dotter har. Bara att du känner dottern bäst så var lite försiktig med att ta alla förslag man får av läkare.

Observera att jag hade ätit mer mat innan problemen uppstod även om jag alltid hade varit kräsen.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 298
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 830
Senast: Gunnar
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 119
Senast: Emtherlia
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 953
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp