Hjälp mig att starta kriget mot råttorna

Tack så jättemycket för alla svar, hörrni :heart!
Hålen är tilltäppta med grus och stenmjöl och vanliga fällor samt dumlekolor inhandlade nu till att börja med.
Jag tänkte rigga fällor på kattvinden innanför väggen där de väsnas, i pannrummet, klädkammaren samt uppe på vinden.
Sopskåpet där mössen gör sina maträder håller på att städas i detta nu för att täppas till med stålull. Dessutom håller katten nere musbeståndet om vintern.

Jag är dock lite bekymrad över den delen av grunden som ligger under altanen och bakom trappen på baksidan. Hur ska jag säkra där :confused:? Jag kan så klart bryta upp och kolla, men det går ju inte att ha ständig koll under altanen.
Nåja, vi börjar så här så får vi se hur långt det räcker.
Nu känner jag mig lite mer rustad och beredd att ta fighten.
Ni är grymma!!
@Tualma Om det är råttor och inte möss du har hade jag plockat in anticimex, råttor är smarta och lär sig snabbt att undvika fällorna. De lever i flockar och på ett helt annat sätt än möss (som är oorganiserade). Så jag hade verkligen tagit in ett proffs för att få bukt med problemet eftersom det verkar vara början på ett litet samhälle du har där.
 
@Tualma Om det är råttor och inte möss du har hade jag plockat in anticimex, råttor är smarta och lär sig snabbt att undvika fällorna. De lever i flockar och på ett helt annat sätt än möss (som är oorganiserade). Så jag hade verkligen tagit in ett proffs för att få bukt med problemet eftersom det verkar vara början på ett litet samhälle du har där.
Tack för rådet. Då får det bli proffshjälp.
 
En sak jag funderat på är om alla råttor dör eller om bara en del dör och resten flyttar när man lagt ut gift och samtliga råttor försvinner från gården? Först äter de inte giftet men sen när de gör det tar det bara en vecka kanske eller möjligen två och alla råttor är putsväck . Är det någon som vet?
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 947
Senast: Migo
·
Däggdjur En dag när jag kom hem hittade jag en död gnagare på golvet. Inte så konstigt med tanke på årstid och gammalt hus, men jag kan inte bli...
2
Svar
20
· Visningar
11 796
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 340
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Det känns bara så himla hopplöst! Jag grubblar hela tiden på vår lilla vovve och allt som inte fungerar mellan oss, och det gör mig så...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 755
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp