Hjälp mig att starta kriget mot råttorna

...fast din veterinär kanske inte känner till allting. Googla lite...
Det är en oerhört uppdaterad veterinär som för säkerhets skull skulle "undersöka saken och återkomma".
Men efter att ha skannat av de senaste inte kunde hitta något dokumenterat fall på katt.

Hundar kan man ju hålla ordning på på ett annat sätt
 
Vi har just nu fått råttor i fågelgårdarna trots matning som tar slut på ca 20 minuter, alltså inte liggande mat. Vi trodde att aticimex (eller liknande) låg inom gårdsförsäkringen men det gällde bara boningshuset.
 
Fyll hålen och fram med fällor innan de gått lös på el. se över vad som lockar råttorna bäst till fällorna. Jag vet att det nya med mössen nu är choklad och annat sött.
 
Kemikalieinspektionen ändrade tillståndet pga risken för sekundärförgiftning, Dnr 5.1.3-B22-00518 om du googlar på det numret så hittar du beslutet.
Jättebra dokument.

Och det förklarar också varför jag inte har behövt oroa mig.

Anticimex och Nomor har noga frågat om de finns katter på gården.
Jag har trott att det var för att veta om mössen blir bekämpade på annat sätt, men att det egentligen har varit för att välja vilket gift som skall användas.
Och eftersom att det giftet inte skall användas där det finns katter så har jag inte heller haft det på min gård.

Bra beslut där tycker jag.
 
Jättebra dokument.

Och det förklarar också varför jag inte har behövt oroa mig.

Anticimex och Nomor har noga frågat om de finns katter på gården.
Jag har trott att det var för att veta om mössen blir bekämpade på annat sätt, men att det egentligen har varit för att välja vilket gift som skall användas.
Och eftersom att det giftet inte skall användas där det finns katter så har jag inte heller haft det på min gård.

Bra beslut där tycker jag.
T.ex warfarin och dylikt har jag aldrig stött på sekundärförgiftning med, det fanns ju innan alfakloralos kom. Då var det mest hundar som intagit själva giftet man stötte på, och behandlades med K-vitamin.
Sen kom alfakloralos och fallen med ffa katter sköt i höjden. Sen blev det förbjudet för privatpersoner att köpa något gift alls. Ungefär så.
 
T.ex warfarin och dylikt har jag aldrig stött på sekundärförgiftning med, det fanns ju innan alfakloralos kom. Då var det mest hundar som intagit själva giftet man stötte på, och behandlades med K-vitamin.
Sen kom alfakloralos och fallen med ffa katter sköt i höjden. Sen blev det förbjudet för privatpersoner att köpa något gift alls. Ungefär så.
Jag kommer aldrig glömma första alfakloralos-förgiftningen jag stötte på, det var en valp som intagit själva giftet. Skickades till Strömsholm för vidare vård, och där verkade det vara i princip det första fallet, för jag fick ett långt remissvar med flera artiklar som de hade letat på i samband med att de undersökte vad för gift hunden fått i sig och hur det skulle behandlas.
 
Bekräftat och bekräftat, men det här torde duga som bevis. Texten är på svenska trots finsk länk.
https://tukes.fi/sv/-/nopeasti-vaikuttavat-jyrsijamyrkyt-vaarallisia-kissoille-ja-koirille
Jag har redan läst dokument 5.1.3-B22-00518 som @Lickety refererade till i sitt inlägg.

Där står det att det finns bekräftade fall.
Men också att det därför inte skall användas utomhus.

Så att det skulle bli förbjudet om det var farligt är ju alldeles korrekt.
Vilket var vad jag påstod i mitt inlägg.

Det råttgiftet får bara användas av utbildad personal som vet att de inte får lägga det så att katter kan bli förgiftade.
 
T.ex warfarin och dylikt har jag aldrig stött på sekundärförgiftning med, det fanns ju innan alfakloralos kom. Då var det mest hundar som intagit själva giftet man stötte på, och behandlades med K-vitamin.
Sen kom alfakloralos och fallen med ffa katter sköt i höjden. Sen blev det förbjudet för privatpersoner att köpa något gift alls. Ungefär så.
Ja, så jag behövde ju inget K-vitamin till mina katter längre

Jag tycker att regleringen är väldigt bra.
 
Jag har redan läst dokument 5.1.3-B22-00518 som @Lickety refererade till i sitt inlägg.

Där står det att det finns bekräftade fall.
Men också att det därför inte skall användas utomhus.

Så att det skulle bli förbjudet om det var farligt är ju alldeles korrekt.
Vilket var vad jag påstod i mitt inlägg.

Det råttgiftet får bara användas av utbildad personal som vet att de inte får lägga det så att katter kan bli förgiftade.
Det finns väldigt många kemikalier som är godkända trots att de är farliga! Grejen är att de ska användas på rätt. Inget råttgift får användas eller köpas av personer som inte har specifik utbildning.
 
Ja, så jag behövde ju inget K-vitamin till mina katter längre

Jag tycker att regleringen är väldigt bra.
Ja, det är ju i alla fall bättre än att typ Granngården säljer ett nytt gift direkt till konsument över disk och veterinärerna inte fattar nåt av alla förgiftningsfall till en början, eftersom veterinärerna inte fått info först.
 
Inte ens i vår samlingslokal fick vi gift. Där funkar det inte så väl med fällor eftersomdet inte eOfta har du skadedjursbekämpning i din försäkring. Kolla med dem och låt dem sätta ut gift.
Bekämparna är extremt restriktiva med gift. Det är skitsvårt att få dem att sätta ut.

Jag fick en kasse med fällor när jag ringde ut dem senast. Samma gäller vår bygdegård. Svårt i en allmän samlingslokal där ingen är där dagligen för att tömma fällor. Det kan gå veckor mellan besöken.
Rätt hopplös situation.
 
Bekämparna är extremt restriktiva med gift. Det är skitsvårt att få dem att sätta ut.

Jag fick en kasse med fällor när jag ringde ut dem senast. Samma gäller vår bygdegård. Svårt i en allmän samlingslokal där ingen är där dagligen för att tömma fällor. Det kan gå veckor mellan besöken.
Rätt hopplös situation.
Vi får alltid gift utsatt. Har aldrig någonsin varit ett problem.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 947
Senast: Migo
·
Däggdjur En dag när jag kom hem hittade jag en död gnagare på golvet. Inte så konstigt med tanke på årstid och gammalt hus, men jag kan inte bli...
2
Svar
20
· Visningar
11 796
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 340
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Det känns bara så himla hopplöst! Jag grubblar hela tiden på vår lilla vovve och allt som inte fungerar mellan oss, och det gör mig så...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 755
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp