Hjälp mig att starta kriget mot råttorna

Det jag tycker är ännu viktigare om man har råttor o hundar/hund är att se till att den är Leptospiros vacc, gjorde det när grannen här nere i syd hade massor med råttor för 2 år sedan, Gissa kan mycket väl tänka sig att ta en ,eller gud förbjude dricka vatten som dom äckliga djuren förorenat.
 
Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna.
Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte ork att ta ta i det, tyvärr.
Nu har de börjat mumsa som bara den på nätterna och när jag gick runt huset hittade jag två riktigt stora hål in under grunden.

Hur går jag nu bäst till väga?

Ska jag fylla igen hålen bara? Men då får vi kanske leva med liklukt ett tag framöver och dessutom är det kanske inte så snällt mot råttorna?

Gift? Är det riskfritt för hunden och katten?

Borde jag ta ut någon som kollar efter möjliga skador i huset, typ med kamera, först?

Jag är redan duktigt stressad över reningsverkarbetet som ska som ska göras nu under hösten och tänkte väl att resten får vänta, men jag kan ju inte låta råttgänget husera fritt i vårt hus :arghh::arghh::arghh:.

Tacksam för råd.
Jag kollade på youtube för vi hade besök av både möss och råttor. Dom älskar jordnötter. Jag blandade 1tsk jordnötssmör och 1 tsk bikarbonat och rullade till små bollar. La ut 6 stycken bollar på flera olika ställen och kunde därmed följa om det försvann någon boll. Möss och råttor kan inte rapa eller prutta. När de äter bicarbonat jäser det i deras magar och tarmar.....och ja:cry:.
Kan inte påminna mig om att vi haft synliga spår i år? Ska nog förbereda ett par bollar nu inför hösten.
 
Jag kollade på youtube för vi hade besök av både möss och råttor. Dom älskar jordnötter. Jag blandade 1tsk jordnötssmör och 1 tsk bikarbonat och rullade till små bollar. La ut 6 stycken bollar på flera olika ställen och kunde därmed följa om det försvann någon boll. Möss och råttor kan inte rapa eller prutta. När de äter bicarbonat jäser det i deras magar och tarmar.....och ja:cry:.
Kan inte påminna mig om att vi haft synliga spår i år? Ska nog förbereda ett par bollar nu inför hösten.
Smart! Har möss hemma ibland på hösten, det ska vi prova.
 
Jag kollade på youtube för vi hade besök av både möss och råttor. Dom älskar jordnötter. Jag blandade 1tsk jordnötssmör och 1 tsk bikarbonat och rullade till små bollar. La ut 6 stycken bollar på flera olika ställen och kunde därmed följa om det försvann någon boll. Möss och råttor kan inte rapa eller prutta. När de äter bicarbonat jäser det i deras magar och tarmar.....och ja:cry:.
Kan inte påminna mig om att vi haft synliga spår i år? Ska nog förbereda ett par bollar nu inför hösten.
Man får tycka vad man vill om råttor och möss, men det låter verkligen inte som ett försvarbart sätt att döda. Dels utdraget lidande för den döende individen men också fruktansvärt för flockmedlemmar, de (i synnerhet råttor) är väldigt avancerade socialt och empatiska. Det är en stor gradskillnad på att en artfrände plötsligt försvinner eller "bara" blir inaktiv och somnar in - och att se den plågas i timmar.
 
Tack så jättemycket för alla svar, hörrni :heart!
Hålen är tilltäppta med grus och stenmjöl och vanliga fällor samt dumlekolor inhandlade nu till att börja med.
Jag tänkte rigga fällor på kattvinden innanför väggen där de väsnas, i pannrummet, klädkammaren samt uppe på vinden.
Sopskåpet där mössen gör sina maträder håller på att städas i detta nu för att täppas till med stålull. Dessutom håller katten nere musbeståndet om vintern.

Jag är dock lite bekymrad över den delen av grunden som ligger under altanen och bakom trappen på baksidan. Hur ska jag säkra där :confused:? Jag kan så klart bryta upp och kolla, men det går ju inte att ha ständig koll under altanen.
Nåja, vi börjar så här så får vi se hur långt det räcker.
Nu känner jag mig lite mer rustad och beredd att ta fighten.
Ni är grymma!!
 
Tack så jättemycket för alla svar, hörrni :heart!
Hålen är tilltäppta med grus och stenmjöl och vanliga fällor samt dumlekolor inhandlade nu till att börja med.
Jag tänkte rigga fällor på kattvinden innanför väggen där de väsnas, i pannrummet, klädkammaren samt uppe på vinden.
Sopskåpet där mössen gör sina maträder håller på att städas i detta nu för att täppas till med stålull. Dessutom håller katten nere musbeståndet om vintern.

Jag är dock lite bekymrad över den delen av grunden som ligger under altanen och bakom trappen på baksidan. Hur ska jag säkra där :confused:? Jag kan så klart bryta upp och kolla, men det går ju inte att ha ständig koll under altanen.
Nåja, vi börjar så här så får vi se hur långt det räcker.
Nu känner jag mig lite mer rustad och beredd att ta fighten.
Ni är grymma!!
Lycka till!
...och kom ihåg - tålamod 😊
 
Min erfarenhet är att det svåra är att få dem att gå på fällorna om de placeras ut efter att råttorna kommit. De råttor som kommit hit har varit väldigt försiktiga och man kan ta en råtta men sen blir det i princip helt omöjligt. En sak man kan göra som kan hjälpa är att beta fällorna men inte aptera dem så råttorna kan ta betet några gånger och sen när råttorna sett att det är ofarligt apterar man. Och slagfällor måste absolut vara av den kraftigaste sorten, hade några av plast som löste ut ett par gånger utan att råttan fastnade och dog och sen var det kört, de gick inte nära fällorna. Slutade med att gift fick läggas ut och första sorten rörde de inte, sen provades med någon slags grön "deg" i småpåsar och då äntligen tog de och alla råttor försvann på någon vecka.

Med möss har alltid vanliga små slagfällor funkat och betet brukar inte vara så kinkigt, tidigare ost men hade inte ost en gång och provade havregryn, tar jag lite havregryn som blöts och formas till en boll som trycks fast på fällan och det har också fungerar bra. Mössen går på fällorna inom någon dag efter de satts ut.
 
Man får tycka vad man vill om råttor och möss, men det låter verkligen inte som ett försvarbart sätt att döda. Dels utdraget lidande för den döende individen men också fruktansvärt för flockmedlemmar, de (i synnerhet råttor) är väldigt avancerade socialt och empatiska. Det är en stor gradskillnad på att en artfrände plötsligt försvinner eller "bara" blir inaktiv och somnar in - och att se den plågas i timmar.
Jag instämmer, jag förstår att de behöver bekämpas men de ska inte plågas. Det är väl därför man inte får använda vatten i hinken till en vippfälla? Drunkning är utdraget lidande. Vippfällor är numer bara tillåtna som levendefångst-fällor. Tyvärr tror jag många skiter i det.
 
Jag instämmer, jag förstår att de behöver bekämpas men de ska inte plågas. Det är väl därför man inte får använda vatten i hinken till en vippfälla? Drunkning är utdraget lidande. Vippfällor är numer bara tillåtna som levendefångst-fällor. Tyvärr tror jag många skiter i det.
Och levandefångst-fällor låter så djurvänligt och fint men jag vet ingen som använder dem på annat sätt än sätter ut dem och låter dem sedan bara vara och djur som fångas får svälta och törsta ihjäl. :(
 
Ett tecken på att råttor kommit in på gården är att mössen försvinner. Fler som gjort samma iakttagelse?

Way back when gjorde en som hade tamråttor (inte jag, vi hängde bara på samma forum) iakttagelsen att mössen verkade minska drastiskt i huset när hen skaffat dem.

Har läst på många ställen genom åren att (vilda) råttor kan jaga och äta möss. Så det verkar rimligt, antingen att mössen helt enkelt flyttar (undviker att bo där råttorna bor) eller att de försvinner pga dödas.
 
Jag kollade på youtube för vi hade besök av både möss och råttor. Dom älskar jordnötter. Jag blandade 1tsk jordnötssmör och 1 tsk bikarbonat och rullade till små bollar. La ut 6 stycken bollar på flera olika ställen och kunde därmed följa om det försvann någon boll. Möss och råttor kan inte rapa eller prutta. När de äter bicarbonat jäser det i deras magar och tarmar.....och ja:cry:.
Kan inte påminna mig om att vi haft synliga spår i år? Ska nog förbereda ett par bollar nu inför hösten.
Det skulle jag aldrig göra.
Djurplågeri är inte okej på något djur alls.
Både råttor och möss är tämligen högt stående djur som även är oerhört trevliga sällskapsdjur.
Jag tycker att du här visar en viss sadistisk läggning.
 
Inte för att vara dryg nu, för jag håller helt med om att bikarbonat verkligen inte är okej, men ärligt talat - råttgift är inte heller ett särskilt trevligt sätt att dö/döda på. Jag har inga tvivel om att sättet som giftet verkar på innebär plågor.
 
Inte för att vara dryg nu, för jag håller helt med om att bikarbonat verkligen inte är okej, men ärligt talat - råttgift är inte heller ett särskilt trevligt sätt att dö/döda på. Jag har inga tvivel om att sättet som giftet verkar på innebär plågor.
Så är det ju.
Därför gillar jag att det har blivit så restriktivt med gift.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 947
Senast: Migo
·
Däggdjur En dag när jag kom hem hittade jag en död gnagare på golvet. Inte så konstigt med tanke på årstid och gammalt hus, men jag kan inte bli...
2
Svar
20
· Visningar
11 796
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 340
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Det känns bara så himla hopplöst! Jag grubblar hela tiden på vår lilla vovve och allt som inte fungerar mellan oss, och det gör mig så...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 755
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp