Hjälp mig att starta kriget mot råttorna

Vad jag har förstått så är giftet då så utspätt att det inte skall utgöra någon risk.
Annars så hade man nog inte fått använda gift alls.

Okej, då har det ändrats. Tidigare har det definitivt varit en inte försumbar risk för sekundärförgiftning vid förtäring av förgiftade djur, både enligt veterinär och Giftinformationscentralen. Rådet har varit att ha koll på vad en har för gift, så att en kan söka akut veterinärvård och få rätt motgift.

Agria (jan. 2024)
https://www.agria.se/hund/artiklar/sjukdomar-och-skador/rattgift-ger-inre-blodningar-hos-hunden/
 
Okej, då har det ändrats. Tidigare har det definitivt varit en inte försumbar risk för sekundärförgiftning vid förtäring av förgiftade djur, både enligt veterinär och Giftinformationscentralen. Rådet har varit att ha koll på vad en har för gift, så att en kan söka akut veterinärvård och få rätt motgift.

Edit; enligt Agria (jan. 2024) är det definitivt fortfarande en risk.
https://www.agria.se/hund/artiklar/sjukdomar-och-skador/rattgift-ger-inre-blodningar-hos-hunden/
Ja det verkar så.
Jag frågade noga och fick till svar att det inte fanns något sådant fall dokumenterat.
Och att det hade blivit förbjudet om det riskerade att skada vilda djur.

Tidigare hade jag K-vitamin hemma för att kunna injicera husdjuren akut vid en eventuell förgiftning.
Men det har jag inte längre.
 
Gift är inte riskfritt om du har hund och katt. Även om dina djur inte kommer åt själva giftet, så kan de få i sig det om de jagar/äter råttor/möss som ätit av giftet (giftet dödar inte omedelbart, tyvärr).


Råttor behöver inte stora hål för att ta sig in. Deras skelett är mjukt/flexibelt, och det räcker med ca 1cm stora hål för att de ska kunna ta sig in.
Stämmer inte. Andrahandsförgiftning är i princip aldrig förekommande. Inte med dagens gifter.
Råttor tar sig igenom hål på 2 cm.
 
Ja det verkar så.
Jag frågade noga och fick till svar att det inte fanns något sådant fall dokumenterat.
Och att det hade blivit förbjudet om det riskerade att skada vilda djur.

Tidigare hade jag K-vitamin hemma för att kunna injicera husdjuren akut vid en eventuell förgiftning.
Men det har jag inte längre.

Fast enligt Giftinformationscentralen var en anledning till förbudet för privatpersoner att just många hundar/husdjur förgiftades. Jag googlade efter information nu.

Jag skulle inte våga utgå från att det är riskfritt, möjligen att risken är lägre. Var och en gör sina val, men tänker att det kan vara bra att ha i bakhuvudet iaf. Det är fortfarande inget "trevligt"/milt gift, om en säger.
 

Fast enligt Giftinformationscentralen var en anledning till förbudet för privatpersoner att just många hundar/husdjur förgiftades. Jag googlade efter information nu.

Jag skulle inte våga utgå från att det är riskfritt, möjligen att risken är lägre. Var och en gör sina val, men tänker att det kan vara bra att ha i bakhuvudet iaf. Det är fortfarande inget "trevligt"/milt gift, om en säger.
Ja själva giftet ja. Det måste hållas i särskilda behållare. Det är andrahandsförgiftningar som i princip aldrig förekommer längre.
 
Okej, då har det ändrats. Tidigare har det definitivt varit en inte försumbar risk för sekundärförgiftning vid förtäring av förgiftade djur, både enligt veterinär och Giftinformationscentralen. Rådet har varit att ha koll på vad en har för gift, så att en kan söka akut veterinärvård och få rätt motgift.

Agria (jan. 2024)
https://www.agria.se/hund/artiklar/sjukdomar-och-skador/rattgift-ger-inre-blodningar-hos-hunden/
Jag hittar inget om risken vid sekundär förgiftning i länken.

Vad hittade du?
 
Fast enligt Giftinformationscentralen var en anledning till förbudet för privatpersoner att just många hundar/husdjur förgiftades. Jag googlade efter information nu.

Jag skulle inte våga utgå från att det är riskfritt, möjligen att risken är lägre. Var och en gör sina val, men tänker att det kan vara bra att ha i bakhuvudet iaf. Det är fortfarande inget "trevligt"/milt gift, om en säger.
Ja vid direkt förgiftning.

Inte genom att äta förgiftade råttor och möss.
 
Läs på om Alfakloralos som är aktiv substans i dessa råttgift. Väldigt farligt för husdjur - även som sekundärförgiftning.
1726040737666.png
 
Jag hittar inget om risken vid sekundär förgiftning i länken.

Vad hittade du?

Sorry, artikeln om hundar hade inte exakt samma innehåll.

https://www.agria.se/katt/artiklar/...tning-av-katt/rattgift-ar-giftigt-for-katter/

"Det är relativt ovanligt att katter förgiftas av råttgift. Katter får ofta i sig råttgiftet sekundärt genom att de fångat och ätit en mus eller råtta medan hundar oftare äter upp det utlagda bettet med råttgift. Risken för att katten får i sig farlig mängd gift är lägre än för hundar. Det är inte heller lika farligt att få i sig giftet sekundärt."

Jag skulle som sagt inte våga utgå från att det är riskfritt . Mindre risk, men inte utan risk.
 
Det finns inga sådana dokumenterade fall hos katt heller.
Enligt min veterinär då.
För några år sen när man började med det giftet kom det in förgiftade djur, ffa katter, i parti och minut på djursjukhusen. Var bättre innan det giftet kom, när det fanns motgift i form av K-vitamin. Men nu får man inte använda något i stället.
 
Ja precis. Vi har 1 cm i gallret vid hönsen. Det tar de sig inte igenom.

Jag skrev ursprungligen ca 1cm.
Okej, jag förtydligar mig: Jag menade att jag, baserat på min erfarenhet av att ha haft råtthanar, inte pyttesmå, hade utgått från att hål från ca 1cm i storlek är en risk (mina behövde som sagt inte 2cm för att kunna ta sig igenom ett hål, om de ville undersöka något tog de sig igenom mindre hål än det. 0,8-1cm burgaller funkade fint.).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 948
Senast: Migo
·
Däggdjur En dag när jag kom hem hittade jag en död gnagare på golvet. Inte så konstigt med tanke på årstid och gammalt hus, men jag kan inte bli...
2
Svar
20
· Visningar
11 796
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 341
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Det känns bara så himla hopplöst! Jag grubblar hela tiden på vår lilla vovve och allt som inte fungerar mellan oss, och det gör mig så...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 755
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp