Hjälp mig att starta kriget mot råttorna

Tualma

Trådstartare
Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna.
Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte ork att ta ta i det, tyvärr.
Nu har de börjat mumsa som bara den på nätterna och när jag gick runt huset hittade jag två riktigt stora hål in under grunden.

Hur går jag nu bäst till väga?

Ska jag fylla igen hålen bara? Men då får vi kanske leva med liklukt ett tag framöver och dessutom är det kanske inte så snällt mot råttorna?

Gift? Är det riskfritt för hunden och katten?

Borde jag ta ut någon som kollar efter möjliga skador i huset, typ med kamera, först?

Jag är redan duktigt stressad över reningsverkarbetet som ska som ska göras nu under hösten och tänkte väl att resten får vänta, men jag kan ju inte låta råttgänget husera fritt i vårt hus :arghh::arghh::arghh:.

Tacksam för råd.
 
Privatpersoner får inte använda råttgift längre. Man måste anlita en utbildad skadedjurstekniker till sådant.

Annars är det fällor och tålamod som gäller. Många fällor med gott bete (dumle?). Viktigt att inte flytta fällorna hit och dit eftersom råttor reagerar på förändringar i omgivningen. Täpp igen hål där de kan komma in i huset.
 
Fällor vid öppningarna? Och när det verkar ha fungerat, sätt stålull och skum i hålen? Vi har bara haft möss, men det har fungerat, vi har dock hittat nya hål några gånger innan det har haft full effekt.
 
Jag fick låna en minkfälla av svågern och byggde igen hålet så det blev lite mindre. Jag betade med talgboll (det var så vi upptäckte vår råtta) och vi tog den på ett par dagar.
 
Tack för svar, @tott , @Unafraid och @SaraXX.
Då ska jag köpa fällor idag.

Men hur vet man när man tagit alla? Hålen är som sagt jättestora, så jag är orolig för att det är en stor familj som bor där. Hur många fångades i fällorna hos er?
 
Tack för svar, @tott , @Unafraid och @SaraXX.
Då ska jag köpa fällor idag.

Men hur vet man när man tagit alla? Hålen är som sagt jättestora, så jag är orolig för att det är en stor familj som bor där. Hur många fångades i fällorna hos er?
Vi hade bara en och den fångade vi. Men den hade kanske bott hos oss 2v eller så, och hade inte hunnit bilda familj.
 
Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna.
Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte ork att ta ta i det, tyvärr.
Nu har de börjat mumsa som bara den på nätterna och när jag gick runt huset hittade jag två riktigt stora hål in under grunden.

Hur går jag nu bäst till väga?

Ska jag fylla igen hålen bara? Men då får vi kanske leva med liklukt ett tag framöver och dessutom är det kanske inte så snällt mot råttorna?

Gift? Är det riskfritt för hunden och katten?

Borde jag ta ut någon som kollar efter möjliga skador i huset, typ med kamera, först?

Jag är redan duktigt stressad över reningsverkarbetet som ska som ska göras nu under hösten och tänkte väl att resten får vänta, men jag kan ju inte låta råttgänget husera fritt i vårt hus :arghh::arghh::arghh:.

Tacksam för råd.
Anticimex eller Nomor.
Ditt försäkringsbolag har antagligen ett avtal med någon av dessa.

Och så katter

Vi hade hela krypgrunden full av råttor när vi flyttade in 1993.
Det löste sig på någon månad.
Andas och slappna av.
Det ordnar sig.
 
Gift är inte riskfritt om du har hund och katt. Även om dina djur inte kommer åt själva giftet, så kan de få i sig det om de jagar/äter råttor/möss som ätit av giftet (giftet dödar inte omedelbart, tyvärr).


Råttor behöver inte stora hål för att ta sig in. Deras skelett är mjukt/flexibelt, och det räcker med ca 1cm stora hål för att de ska kunna ta sig in.
 
Tack för svar, @tott , @Unafraid och @SaraXX.
Då ska jag köpa fällor idag.

Men hur vet man när man tagit alla? Hålen är som sagt jättestora, så jag är orolig för att det är en stor familj som bor där. Hur många fångades i fällorna hos er?
Vi hade bara möss. Vi fångade några få, det känns som att de hördes väldigt mycket fast det bara var en eller två! Vi hade också fällor inomhus på utvalda ställen, där tog vi någon också. Det brukar vara någon varje höst/vinter men det blir bättre för varje år då vi lyckas täta bättre och bättre.
 
Även om dina djur inte kommer åt själva giftet, så kan de få i sig det om de jagar/äter råttor/möss som ätit av giftet (giftet dödar inte omedelbart, tyvärr).
Vad jag har förstått så är giftet då så utspätt att det inte skall utgöra någon risk.
Annars så hade man nog inte fått använda gift alls.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 947
Senast: Migo
·
Däggdjur En dag när jag kom hem hittade jag en död gnagare på golvet. Inte så konstigt med tanke på årstid och gammalt hus, men jag kan inte bli...
2
Svar
20
· Visningar
11 796
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 340
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Det känns bara så himla hopplöst! Jag grubblar hela tiden på vår lilla vovve och allt som inte fungerar mellan oss, och det gör mig så...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 755
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp