Hjälp med frågor om hund *långt*

Sasse

Trådstartare
Jag ska starta en verksamhet så småningom, men först behöver jag få betydligt mer kunskap om hundar och dess beteende, vad de kan få för problem och sjukdomar, och hur man kan lösa det. Jag har några frågor som jag även efter att ha sökt i böcker och på internet, inte riktigt kan finna svaret på.

Till moderator: Ber om ursäkt om sådana här trådar inte är acceptabla.


Första frågan handlar om ormbett, jag har läst mig till att det är mycket farligare för en hund att bli ormbiten i tassen/benet än det är att bli biten i nosen. Jag vet att tassen är väldigt känslig, men blir hunden ormbiten i nosen och det svullnar upp kan den ju få andningssvårigheter och dö? Ändå är det fler fall av hundar dör om de blir bitna i tassen/benet, varför är det så?


Och till något annat..
Någon som vet hur man ser skillnad på en upphetsad och aggressiv hund, resp. en rädd och aggressiv hund? Min erfarenhet av upphetsade hundar är att de springer omkring och verkar väldigt glada av sig. Men det känns som en alltför stor skillnad till aggressivitet.

En rädd hund kryper ihop, har svansen mellan benen (, kan ha raggen rest) och morra. Det är väl inte så mycket skillnad med en aggressiv hund, den kan också krypa ihop, dock inte för att göra sig liten. Den reser ragg och morrar, då med skillnaden att den blottar tänderna.

Svansen hos hunden är viktig har jag förstått, de signalerar väldigt mycket vad de vill med just den. Om de uttrycker rädsla så har de svansen mellan benen och är de istället aggressiva så är svansen höjd, antingen pekar den stelt utåt eller står rätt upp?

Vad finns det mer för skillnaden? Har jag rätt om de jag skrivit eller är jag helt ute och cyklar?


Det finns ju även dominans hos hund. Det enda jag känner till är att hunden kan visa dominansbeteende genom att rida på människor eller andra hundar. Men vad är dominans hos hund egentligen? Vad är det den försöker signalera? Försöker den motsätta sig sin ledare (människan) och rucka lite på ledarskapet/samspelet?


Sedan undrar jag vad det finns för orsaker till ryggproblem hos hund?

Och så undrar jag även hur många hundar man får sätta tillsammans i ett rum, finns det någon lag?
Jag tycker att jag har läst igenom djurskyddslagen och även jordbruksverkets föreskrifter, men har inte hittat någon specifik lag om det. Så finns det ingen lag, bör det finnas en rekommendation. Vet någon hur många hundar som i så fall får sitta tillsammans? Varför är det just det antalet? Vad händer om man sätter in en eller två hundar till?


Är tacksam för alla svar jag får! Har just fått upp mitt intresse för hundar, men känner att jag kan väldigt lite och ska jag starta en verksamhet med hund gäller det att läsa på så mycket som möjligt.
 
Sv: Hjälp med frågor om hund *långt*

Några av frågorna är alldeles för svåra att svara på i skrift. Särskilt kopplingen mellan rädsla och aggressivitet, när de skiljs åt och när de inte gör det. Mitt tips är att du dels tar kontakt med en veterinär som kan förklara det medicinska, och dels med en mentaldomare som kan förklara vad denne tittar på och bedömer på mentalbeskrivningen (MH) och mentaltest (MT). Dessutom bör du träffa ett stort antal hundar för att själv få en känsla för vad det handlar om. Alternativt gör du bara det senare, men det kan ta år innan man har fått ett bra hum om hur olika hundar av olika rastyper fungerar. Ta gärna kontakt med din lokala BK, ofta får man gå kurser även om man inte har en egen hund och då oftast till ett reducerat pris.

När det gäller hundars svans så bedrivs det forskning på vad den signalerar, men med tanke på att vi har avlat fram raser som föds med olika svansföring (och t o m helt utan svans) så går det inte att säga att ett visst läge på svansen betyder en viss sak. Jämför t ex en spets med en vinthund så förstår du vad jag menar.

Ibland kan man läsa i SOUn (statens offentliga utredningar) om vad de har menat med de olika lagarna och rekommendationerna. Blir du ändå osäker kan du alltid ta kontakt med tillsynsmyndigheten som jag antar är kommunen i det här fallet. Där kan du också få reda på vilka konsekvenserna blir om du bryter mot villkoren. Om det är hunddagis/pensionat du funderar på så har jag också för mig att de har olika intresseorganisationer som ställer krav på sina medlemmar att vissa extra krav ska vara uppfyllda. Kolla upp det med, det finns säkert någon kontaktperson du kan fråga.

Till sist vill jag råda dig att ta en funderare till på varför du vill starta en verksamhet kring hundar, när du dels nyss har fått upp intresset (kommer det att vara lika stort när det är +1 grad ute och det blåser och regnar kraftigt), dels inleder med att fråga vad som händer om man inte följer de lagar och rekommendationer som är till för djurens bästa. Varningsklockorna ringer högt hos mig.
 
Sv: Hjälp med frågor om hund *långt*

Till sist vill jag råda dig att ta en funderare till på varför du vill starta en verksamhet kring hundar, när du dels nyss har fått upp intresset (kommer det att vara lika stort när det är +1 grad ute och det blåser och regnar kraftigt), dels inleder med att fråga vad som händer om man inte följer de lagar och rekommendationer som är till för djurens bästa. Varningsklockorna ringer högt hos mig.

För det första, tack så mycket för ditt svar!

Jag undrar dock var du läste dig till att jag frågar vad som händer om man inte följer lagar och rekommendationer? Jag kan inte se att jag frågar om just det, i så fall har du missförstått mig. Men, tala gärna om var du ser att jag frågar om just det.

Angående det andra tvivlet du hade, jag har praktiserat några månader på ett hunddagis för att känna på hur det är, visserligen har jag inte kommit till en snöig väderlek ännu, men annars har vi haft en väldigt blandat väder. Jag har inget alls emot det. Sedan vill jag även tillägga att jag inte kommer starta någon hundverksamhet än på ett tag, jag hade tänkt avvakta några år för att hundintresset och kunskaperna ska växa. Jag får lite tid på mig att fundera på om det känns rätt eller fel med andra ord. Givetvis kommer jag inte starta någonting om jag inte verkligen går in för det.

Ville bara förtydliga det, men tack än en gång för ditt svar!
 
Sv: Hjälp med frågor om hund *långt*

Anledningen till att fler hundar dör av ormbett i tass/ben än bett i nosen är för att när giftet hamnar i tassen och hunden sen rör sig så gör muskelarbetet att blodcirkulationen ökar och giftet fortare sprids till resten av kroppen. Bett i nosen är väldigt farligt om hunden svullnar så illa att den inte kan andas, men det händer alltså inte lika ofta som bett i benet med snabb spridning.
 
Sv: Hjälp med frågor om hund *långt*

Jag undrar dock var du läste dig till att jag frågar vad som händer om man inte följer lagar och rekommendationer? Jag kan inte se att jag frågar om just det, i så fall har du missförstått mig. Men, tala gärna om var du ser att jag frågar om just det.

Det fetstilta.

Vet någon hur många hundar som i så fall får sitta tillsammans? Varför är det just det antalet? Vad händer om man sätter in en eller två hundar till?


Om du läser i på jordbruksverkets hemsida så hittar du i Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt (SJVFS 2008:5) i 2 kap 8 § tillägget:
Allmänna råd till 2 kap. 8 §
En grupp med vuxna hundar bör inte bestå av mer än 10 individer.Lite längre ner i samma kapitel står det också i 20 § att hundar på hunddagis och hundpensionat ska ha möjlighet att gå undan från varandra för att undvika konflikter.

Här ser du hur stora utrymmena minst måste vara, men ovanstående måste alltid följas.

Här kan du läsa att du måste ha genomgått en utbildning för att bedriva dagisverksamhet. Det är länsstyrelsen som är tillsynsmyndighet, inte kommunen som jag trodde.
 
Sv: Hjälp med frågor om hund *långt*

Det finns ju även dominans hos hund. Det enda jag känner till är att hunden kan visa dominansbeteende genom att rida på människor eller andra hundar. Men vad är dominans hos hund egentligen? Vad är det den försöker signalera? Försöker den motsätta sig sin ledare (människan) och rucka lite på ledarskapet/samspelet?

Tycker du har fått många bra svar, vad det gäller dominans tycker jag att du ska läsa den här. http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen
Dominans är ett vida missuppfattat begrepp hos hundägare, och kan ur etologisk synvinkel bara träda i kraft när det finns en begränsad resurs.
 
Sv: Hjälp med frågor om hund *långt*

Den fetstilta frågan du citerade betydde att jag ville veta varför det var just 10 hundar som var okej i ett rum, och inte tolv, eller femton. Jag menade inte på något sätt att jag ville missköta en eventuell verksamhet.

Tack åter igen för din hjälp! :bow:
 
Sv: Hjälp med frågor om hund *långt*

+ vallhund

Tack så mycket! Det var väldigt intressanta artiklar :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 537
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 224
Senast: Liran
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 166
Senast: Migo
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 468
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp