Hjälp Kolblakkur att få ljus (lamptråd)

kolblakkur

Trådstartare
Kommer uppdatera denna tråden när det är dags för nästa rum, men vi börjar med mitt sovrum. Det som sticker ut taket är två sladdar: grön och blå (bild 1). Kan jag använda mig av den ojordade armatursladden nedan (bild 2)? Kan jag använda lampan tillsammans med dessa sladdar? (Bild 3)
 

Bifogade filer

  • IMG_1430.jpeg
    IMG_1430.jpeg
    298,1 KB · Visningar: 93
Bild 3 ser ut som våra taklampor gjorde när vi köpte dem. Vi köpte kontakter separat till dem (IKEA), som den du har. Vi har ojordade kontakter (gammalt hus, ojordade eluttag överlag med undantag för de som sitter vid köksbänken).
 
Kommer uppdatera denna tråden när det är dags för nästa rum, men vi börjar med mitt sovrum. Det som sticker ut taket är två sladdar: grön och blå (bild 1). Kan jag använda mig av den ojordade armatursladden nedan (bild 2)? Kan jag använda lampan tillsammans med dessa sladdar? (Bild 3)
Ja
 
Går det inte att koppla sladdarna från taket direkt till lampan?
Min man har gjort så med våra taklampor.
 
Går det inte att koppla sladdarna från taket direkt till lampan?
Min man har gjort så med våra taklampor.
Rimligt om det har varit sådan koppling där tidigare. Jag har gamla lampor i gammalt hus som sitter med sockerbit.
Är det en lamptyp eller en plats där man normalt inte väntar sig den sortens elinstalation är det bättre att undvika det, om man inte har något särskilt skäl för att ta bort befintligt uttag.
 
Det är rätt opraktiskt tycker jag. Om man av någon anledning vill plocka ner eller byta ut lampan måste man då ge sig på att koppla el istället för att bara dra ur kontakten.
Detta! Jag skulle inte koppla direkt i lampan när det nu sitter en kontakt.

Jag blir knäpp på att vi bara har trådar från taket på alla taklampor och jag orkar inte hålla på att koppla el när jag vill byta lampa vilket gör att jag faktiskt inte byter lampa trots att jag vill.
 
Denna koppling:
Ja, gör lika som med den förra.

Anledningen att det är tre trådar i taket är för att man då kan ha en armatur med flera glödlampor och tända olika många av dem beroende på om man slår på den ena, den andra eller båda av strömbrytarna. (typ 60-talets dimmer;)) Du lär ha en dubbelbrytare på väggen i detta rum. I detta fall kommer din lampa lysa oavsett vilket hål du pluggar in den i, men vrider du på kontakten kommer det att variera vilken lampknapp som tänder den.

Observera att tre trådar i modernare eldragningar brukar vara = jordat (med en gul/grön-randig kabel)
 
Ja, gör lika som med den förra.

Anledningen att det är tre trådar i taket är för att man då kan ha en armatur med flera glödlampor och tända olika många av dem beroende på om man slår på den ena, den andra eller båda av strömbrytarna. (typ 60-talets dimmer;)) Du lär ha en dubbelbrytare på väggen i detta rum. I detta fall kommer din lampa lysa oavsett vilket hål du pluggar in den i, men vrider du på kontakten kommer det att variera vilken lampknapp som tänder den.

Observera att tre trådar i modernare eldragningar brukar vara = jordat (med en gul/grön-randig kabel)
Tack, det stämmer - det är en dubbelbrytare i rummet :bow: Nu har jag ljus i alla rum utom hallen där jag måste ordna en plafond pga lägre i tak.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 895
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 318
Senast: Niyama
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 100
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 533
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp