Hjälp jag rasar i vikt!!!

S

saltahajen

Nu behöver jag råd! Inann jag blev gravid så var jag väldigt nöjd med min vikt, är rätt lång och har alltid varit rätt smal. Jag gick inte upp speciellt mycket under min graviditet, hade inte mycket till mage heller...
Dock hade jag fått för mig att dessa kilo jag lagt på mig skulle vara svåra att tappa! Men så var inte fallet...

2 veckor efter förlossningen var jag nere på samam vikt som innan han föddes och där trodde jag att jag skulle stanna... men...

Har känt att jag blivit lite mattare i kroppen samt att jag plötsligt tar mig i mina absolut tajtaste jeans! Dess utom så "har höftknölarna kommit fram" så allt skaver på dem!

Var i början av veckan på min efterkontroll (11 veckor efter förlossningen) och fick en chock när jag ställde mig på vågen! Väger nu 4 kg mindre än innan jag blev gravid (vägde lite redan innan)!!!
Jag har börjat ge min son lite ersättning emellanåt eftersom jag tydligen inte har allt som han vill ha, annars ammar jag för det mesta!
BM tyckte det var klokt att jag börjat ge lite ersättning för min egen skulle då jag ser lite tunn ut...

Men min fråga till er är... vad skulle ni gjort? Slutat amma helt?

Jag kan inte påstå att jag tänker på vad jag äter utan stoppar i mig det jag kommer i närheten av samt att jag inte ens börjat med någon form av träning än!
Hade sett fram emot att hel amma fram tills ha är ca 6 månader, men det känns inte som att jag tänker gå omkring som ett benrangel heller!
 
Sv: Hjälp jag rasar i vikt!!!

Har ingen egen erfarenhet av detta men, två kompisar till mig tokrasade i vikt efter alla sina graviditeter, mycket på grund av (eller tack vare, beror på hur man ser det) amningen. Båda två var väldigt smala innan. De har tre barn var och det syns inte ett spår av det!

Kanske du kan "halv" amma?
Det viktigaste är väl att du inte försvinner?
 
Sv: Hjälp jag rasar i vikt!!!

Jag gick också ner i vikt "automatiskt" efter förlossning. Helammade till sex månader och då landade jag på -7 kg från innan graviditeten. Kände inte att det var en anledning att sluta amma. Jag åt konstant nästan, mycket mat och allt jag var sugen på. Vem tackar nej till det? :D
 
Sv: Hjälp jag rasar i vikt!!!

Jag har också periodvis svårt att hålla vikten(dock inte pga ammning)
men iaf,

Finns många småsaker man kan ändra,
dricka ex. mjölk istället för vatten och då en mjölk med lite högre %fett,
grädde är också jättebra:love::angel:
alla mjölkprodukter kan man ju faktiskt byta till de med högst % fett...

Sen brukar jag försöka äta med max 3h mellanrum även om jag inte är direkt hungrig..

Har en kollega som också har svårt med vikten,han dricker en dl olivolja varje dag och enligt honom så hjälper det men det låter så äckligt i mina öron att jag inte provat själv.
 
Sv: Hjälp jag rasar i vikt!!!

Jag "halv ammar" näst intill redan nu och har gjort det i några veckor nu pga att jag inte har så jättehög produktion...

Mjölk är lite svårt för min del då jag inte tål det :( Olivolja skulle ju gå bra men det lät faktiskt hemskt äckligt!
 
Sv: Hjälp jag rasar i vikt!!!

Jag brukade hälla en slatt olivolja över maten när jag ammade första barnet. Det funkade finfint som "stödfodring" för mig. Jag tappade i vikt rätt fort eftersom bebis var väldigt väldigt tuttig. Sen kan du ju få i dig nyttiga fetter genom nötter, avokado och fet fisk med.
 
Sv: Hjälp jag rasar i vikt!!!

min sambos ex fick sluta amma, hon rasade ner till 42 kg pa nolltid och sag verkligen inte halsosam ut. hon ar valdigt smal i sig sjalv aven annars. Om du inte slutar ga ner i vikt tycker jag du ska sluta amma, eller kanske bara gora det en gang om dagen om du tycker om det.
 
Sv: Hjälp jag rasar i vikt!!!

Försök få i dig många mellanmål. Proteindrycker, måltidsersättningar eller vad som helst. Jag rasade också i vikt och kläderna som satt bra innan graviditeten är lite stora nu (6 månader efter BF). Jag försöker trycka in så många mellanmål som möjligt.

Men fortsätter du rasa i vikt är det klart att du iaf får minska på amningen. Din kropp måste ju orka vara mamma också. Den ska inte bara barnet mat.
 
Sv: Hjälp jag rasar i vikt!!!

Jag försöker äta så många mål som möjligt men som sagt det är svårt... har föröskt sätta ett mål att inte komma ner till en viss vikt för då känner jag att då är det ohälsosamt och då får jag nog faktiskt sluta amma! Men jag strävar givetvis inte efter det!

Precis som ni säger man vill ju inte bara vara en "matmaskin" man vill ju funka och ha ork till att vara mamma med! :)
 
Sv: Hjälp jag rasar i vikt!!!

Jag är i en liknande situation som dig. Var nere på ursprungsvikten 3 dagar efter att Melker tittat ut och är nu många kilo under min tidigare vikt. Har massor av mjölk (fortfarande, ingen anpassning efter förfrågan här inte..) Så länge det fortsätter så tänker jag helamma. Försöker äta ofta, regelbundet och bra mat, dock slinker en hel ded onyttigheter ner. Har bytt ut mjölken till 3 % och använder riktig grädde i matlagningen

Tar gärna emot tips på bra mellanmål då det är dessa jag oftast slarvar med. Vill ha saker som går fort att ordna och som man kan handla hem för ett tag framåt, gillar att variera. Just nu äter jag avocado, frukt och keso.
 
Sv: Hjälp jag rasar i vikt!!!

För mig hjälpte det inte att sluta helamma, jag vägde 47 kg vid inskrivningen och kontaktade sjukvården när jag vägde 43 kg, på vågen hemma. När jag nu senast vägde mig hemma och sen hos barnmorskan, visade det sig att min våg hemma visar 4 kg för mycket :eek:

Jag fick hjälp av psykolog, läkare (mediciner) och kostrådgivare och gick sakta men säkert upp till 47 kg igen. De tog även blodprov på mig men det var normala (struma)
 
Sv: Hjälp jag rasar i vikt!!!

Om du skriver ner en dag vad du verkligen äter så kanske du ser var du kan öka på. Gör som med ett digivande sto - öka koncentrationen i det du äter.
 
Sv: Hjälp jag rasar i vikt!!!

Läs LCHF-boken av Sten Sture Skaldeman (en rosa bok), där finns ett kapitel om man behöver gå upp i vikt. Det handlar om att höja insulinet rätt, att äta lättsmält mat i rätt ordning osv.
 
Sv: Hjälp jag rasar i vikt!!!

vad skulle ni gjort? Slutat amma helt?

Jag tappar oxå lätt vikt, men jag hade valt att försöka äta ännu mer och fortsätta amma. Jag fick äta massor när jag ammade. Jag var oxå konstant hungrig. Enda problemet var att det var svårt att hinna laga/äta så mycket mat, när jag hade en bebis hängande i bröstvårtan halva dagen.:grin:

En del utesluter nötter, lök, bönor o s v när de ammar. Det gjorde inte jag. Om jag skulle ha ratat viss mat hade det blivit ännu svårare att få i sig all energi.

Fast jag hade det nog lite lättare än du, eftersom jag gick upp över 20 kg under graviditeten. Jag hade alltså byggt upp ett litet fettlager att ta ifrån, som tur var.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 696
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 019
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
67 026
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Min hund (chihuahua 4,5 år) började påvisa smärta i ländrygg/höft för ungefär ett par år sedan genom beröring samt ovilja på promenad...
Svar
11
· Visningar
1 295
Senast: LindaGsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp