Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

kentaruen

Trådstartare
Jag befinner mig i en knepig sits just nu och hoppas få lite feedback och idéer om vad man kan göra i en sån här situation!

Jag har bestämt mig för att göra mig av med min häst för att jag inte kan ge honom den tid han förtjänar just nu och har inte heller någon långsiktig lösning för hur jag ska kunna ta hand om honom. Trodde när jag skaffade honom att jag skulle bo resten av livet på landet och allt skulle vara frid och fröjd ute till skogs :) Men nu har jag insett att jag vill plugga och röra på mig och inte har möjlighet att ha kvar min häst. Varken ekonomiskt eller praktiskt.

Min häst är en 9-årig fd travhäst, som inte är inriden. Jag har annonserat för att sälja honom i flera veckor på olika ställen (hastnet, blocket, lokaltidningar) utan några svar. Han är ju tyvärr inte särskilt attraktiv på hästmarknaden då han inte är inriden, och inte ens som sällskapshäst verkar det som. Priset jag har satt är 3000, jag vill inte bara skänka bort honom eftersom jag inte har någon aning om vem han kommer till då. Slakt är överhuvudtaget inte att tala om. Det är ju inte hästens fel att jag inte kan ta hand om honom!

Så jag undrar om ni där ute har något förslag på vad jag kan göra! Finns det t.ex. inga gårdar som tar hand om fd travhästar eller allehanda pensionärer? (Jag har endast hittat såna som tar emot men för en månadskostnad som är lika mycket som att ha den inackorderad på ett stall någonstans, och det har jag inte råd med)

Jag vill hitta ett nytt hem åt hästen där han får det bra! Ge mig gärna tips på vad jag kan göra, vad som helst, allt tages tacksamt emot!
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Jag skulle kolla mej för på ridskolan om ridlärarna vet någon som skulle kunna tänka sej att köpa/låna och som har rätt kunskaper.
Enligt min erfarenhet så brukar folk ofta fråga ridläraren om lämpliga hästar i närheten.

Tyvärr har du nog rätt i att han inte är attraktiv för hästmarknaden, men om du har tur så kan du hitta någon som vill låna som sällskap eller och rida in honom :)
Funkar det bra om han kommer iväg så kan du ju skänka hästen när du vet att allt funkar och du är nöjd med hans skötsel osv :)

Hoppas jag var till någon hjälp! :)
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Helt ärligt så skulle jag överväga att ta bort honom.
Visst bär det emot att ta bort en frisk häst, men jag är väldigt tveksam att någon vill köpa en fd travhäst på 9 år som inte ens är inriden, VAD ska man med den till ? Vill man ha en sällskapshäst så skaffar man en liten billig i drift. Den kostar mer i månaden nästan än vad du annonserar den för. Risken med det låga priset är att någon mindre seriös skickar den på slakttransport till Italien
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Håller med cirkus. Kan inte marknaden tänka sig att ge 10 000 kr är det rätt stor risk att hästen hamnar på slakttransport eller mindre nogräknat slakteri. Då är det bättre att själv ta bort hästen, och ha kontroll på hur det sker.

Jag hade absolut inte köpt en sällskapshäst som kostar så mycket att hålla och inte ens är riden. Som ridhäst är det ju ett rätt stort projekt att skola om, jag förstår att intresset är obefintligt.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Du har fått 2 liknande svar innan.

En 9 årig oinriden fd travare är inte attraktiv alls. Den kostar mcyket i underhåll och tveksam att någon skulle vilja ha den som sällskap. Tyvärr är chansen stor att den hamnar på trailer ner till italigen för 3000:-.

Jag hade tagit mitt ansvar som höstägare och tagit bort hästen om jag inte kan garantera den ett bra hem. Har sagt det många gånger innan, men en död häst lider inte och jag önskar fler tog ansvaret när det är dax. Oavsett om det är av ålder eller inte.

Jag vet att du inte gillar detta svar men det är den bittra sanningen idag!

ALternativ nr 2 är att hitta en fodervärd. Men då finns alltid risken att du får tillbaka hästen.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Hur då inte inriden?
Går det inte att sitta på hästen alls?
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Om hästen går att sitta på så kan man ju i alla fall rida en tur i skogen.
Och så får man använda körkommandon så länge.
Det brukar fungera bra faktiskt.

Men osutten, näe det vill ingen ha.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Jag vet en hel hög travare som är ridtränade (som komplement till travkarriären) som går till slakt för att ingen vill ha dem gratis ens.

Det verkar som få har pengar att hålla häst, och de som kan vara intresserade av en billig häst är inte likvida nog att hålla den.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Jag var i en liknande sits nyligen, hade ett äldre, välutbildat halvblod dock, men som jag inte ville skulle tränas hårt, tävlas eller stå på anläggning, utan ha ett bra pensionärsliv med mycket utevistelse och skogsturer. Det var jättesvårt att hitta rätt hem. Många hörde av sig men det var tydligt att de inte hade råd med en dyrare häst, och inte heller pengar om något skulle "hända", plus att de flesta hade ambitioner att träna flera gånger i veckan etc och jag har av erfarenhet vetskap att han inte fixar det längre rent kroppsligt beroende på hur man rider givetvis.
Hur som hittade jag ett bra hem, men det var verkligen tur o genom kontakter.
Som svar på din fråga hade jag hellre tagit bort än sålt till någon som jag inte "trodde" på.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Åhå.
Så pass.
I framtiden så tänkte jag skaffa mig en sådan, det verkar att bli billigt.
Jag vill ha en litet elegantare häst än raggsockorna för promenadkörning och ridtransport runt ägorna.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Tråkigt i många fall, fina hästar. Men inte direkt promnadridningsmaterial om man säger så - det är skarpa tävlingsindivider som inte gör sig i händerna på någon som tänkt sig lite lugnare stunder.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Jag behöver inga lugna stunder.
Levande vulkan går bra.
Slingan runt ägorna är lååång.
Jag skulle ha nytta av att där fanns litet tempo då jag har litet sträckor att avverka.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Hade nog faktiskt tagit modet och avlivat honom... Det finns alldeles för mycket hästar på marknaden nu och vill man inte vänta i år på att få sin häst såld är det nog den bästa utvägen. En död häst lider inte och har den aldrig varit sjuk eller skadad på ett sådant sett att den fått medicin, kanske du kan prata med någon djurpark som vill ha kött. Vet att det krävs ganska noga kontroll för sådant, men du gör ju något gott då för andra djur då.


Dock kan jag förstå situationen att inte vilja ta bort sin häst som faktiskt är frisk. Det är lätt för mig att säga sådär nu, men hade jag varit i din situation hade det blivit lika svårt för mig.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Det är få som har både intresset och kunskapen att förvalta en skarp tävlingsindivid. De som har dessa förutsättningar söker sällan en ridtravare, utan hela andra hästmaterial.

Och därmed är cirkel-diskussionen om travare som ridhästar till del sluten.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Ja, definitivt.
Hur många erfarna hästmänniskor finns det som vill ha en avdankad travare?
Inte många.
Och de har oftast redan skaffat en.

Dessutom så är det ju en ridtravare som de vill ha och inte en oinriden 9-åring.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Hur länge har du haft den här hästen? Och vad innebär inte inriden? Är den ridbar men inte utbildad eller går den inte alls att rida på?

Det är inte gratis att avliva sin häst, men det är en kostnad som är värd att ta för att kunna sova gott om nätterna sen. En död häst lider inte. Så om inte det rätta nya ägarna uppenbarar sig så återstår ju slakt alternativet. Och döda hästar lider inte.

En stor ung varmblodig häst är inte attraktivt att ha som sällskapshäst. I första hand väljer man då något som är billigare i drift samt mera robust. Ett varmblod kräver sin del av omsorg och skötsel och "putti nuttande". Och ofta vill de jobba och vara med, att gå och slå dank är inte deras melodi.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Du har valt att skaffa hästen. Du får ta ditt ansvar. Hittar du ingen som vill ta hand om hästen och slakt inte är ett alternativ får du stå för ditt val och fortsätta att ta hand om hästen. Eller så får du byta inställning. En ansvarsfull hästägare i din situation tar bort hästen.
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Du har valt att skaffa hästen. Du får ta ditt ansvar. Hittar du ingen som vill ta hand om hästen och slakt inte är ett alternativ får du stå för ditt val och fortsätta att ta hand om hästen. Eller så får du byta inställning. En ansvarsfull hästägare i din situation tar bort hästen.

Inget mer finns att tillägga :bow:
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Jag hade nog tagit bort hästen
Då behöver du inte oroa dig över att han hamnar i fel händer eller inte kommer få det bra
Rent krast så är det ju ingen häst som direkt lockar till köp utifrån din beskrivning
 
Sv: Hjälp! Hittar inget nytt hem för min häst

Min första tanke är vad du har haft en oinriden travare till, kan det finnas några kvaliteter som någon med samma inställning som du kan använda hästen till? Är han mycket körd så han kan utnyttjas till klassisk körning?
Instämmer annars med Görel, ditt alternativ två är att lämna bort hästen för inridning hos en duktig beridare för att sedan ändå sälja hästen billigt. Det är dock om hästen är en fullt frisk indivit och har ett lynne som lämpar sig för mindre erfarna ryttare. En ryttare med någolunda kunskap skulle tyvärr aldrig köpa den.

Jag vet att det gör ont och att det inte är hästens fel att vi överproducerar travare. Men tar du bort den så vet du i alla fall att han inte lider i nån gammal övergiven lada eller andra förslag som skrivit om ovan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 776
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 660
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 062
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 519
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp