Hjäälp mig!

C

CeciliaAndersen

Hjäälp mig!

Hejsan. Jag fick analysen idag. Det är inget bra alls :/ Skyyyhöga värden!

84 % ts

64 smrp

8.1 mj

1.9 Ca

1.9 P

1.2 Mg

15.9 K

gram per kilo foder då!

vi har 3 hästar:
Japp, D-ponny, 23 år, c:a 450 kg, pensionär, har lite svårare att hålla bra hull än tidigare år..

Schrek, D-ponny, 4 år, c:a 450 kg, rids 2-3 gånger i veckan, normalt arbete, har svårt att hålla bra hull..

Schess, 6 år, 160 cm hög, c:a 500 kg, vilar just nu p.g.a. skada, annars rids han 5 dagar i veckan, normalt arbete, har väldigt lätt för att hålla bra hull, bara han tittar på mat så rullar han fram

Ja, och det bästa jag kan komma på är:

Japp: 6 kg hö, 100 gram krafft miner grön
Schrek: 8 kg hö, 100 gram krafft miner grön.
Schess: 7 kg hö, 100 gram krafft miner grön.
och en näve betfor till var för att blanda ut miniralerna i..

thats it :/ jättelite grovfoder, men lägger jag till mer blir det stoort överskott av både energi och protein!

halm kan jag inte få tag på, hela skåne är bort regnat..

vad ska jag göra?

Sv: Hjäälp mig!

Vi hade ännu lite kraftigare hö förra året och alla hästarna klarade det finfint trots höga givor. Vi hade 66 smrp och 8,5 Mj. Det positiva är att det är skonsammare att få i sig det protein som behövs genom hö än genom kraftfoder. Man får kanske komplettera med halm om man har en häst som är väldigt lättfödd och inte fodra med så mkt kraftfoder alternativ byta sort till lite mildare variante.

Hästarna var 2 st halvblod, 2 st kallblodstravare (varav en svårfödd, 9kg hö + krafft), 1 fjord och en varmblodstravis.

Senast ändrad:

men gav ni nått krafftfoder då? för i foderstatsberäkningen så bli det stoort överskott av både energi och protein om jag ens höjer högivan lite till :O

Om du har 2 svårfödda hästar är det bra med bra hö.
Ge mer till dem o mindre till den lättfödda+ lite halm istället.
extra kalk.

tvärr kan vi inte få tag på halm :/ håller på att leta men det går tröögt! varför extra kalk?

Det är ju jättebra värden!:) *avis*
Speciellt eftersom du skriver att två av dom har svårt att hålla hullet!
Du behöver nog inte vara rädd för att ge större givor än de du räknat fram. Detta hö kan du vräka på med ordentligt utan att ge nåt kraftfoder alls, men blir de för feta så får du ju dra ner..
Överskott av mj och smrp är inte farligt, det som kan hända som sagt är att de blir lite runda.

Min pålla ligger normalt på 120 mj, men jag ser ingen större skillnad på hennes hull om hon så står på 150 mj. Förvisso fullblod, men ändå.

I höstas/vintras/våras gick alla våra ston på fri tillgång på hö med värden 8,8 mj och 54 smrp, och hösilage 5,5 mj och smrp 46.
Blandad kompott, allt från mitt fullblod till halvblod till liten lättfödd b-ponny.
Fungerade jättebra, gott hull hade de, men inte överfeta på nåt vis.

Så prova att ös på, fungerar det inte får du dra ner.

Ja det gjorde vi. Fjordingen fick bara lite skrammel i krubban och en del halm för natten utöver höet (5-6 kilo hö) då han är mkt lättfödd och pensionerad.

Kallblodsstoet fick 9 kilo av höet plus 1,5 liter hippo cool plus 1 dl olja och mineraler och 2 kg halm för natten. Inga proteinknölar, men gick upp lite i vikt vilket också var målet.

Jag tror inte att det höet blir några problem. Den lättfödda hästen klarar sig nog fint på den givan om du gar lite halm att tugga på om det behövs mer fibrer. De andra mer svårfödda blir nog bara finare av höet. De svårfödda kanske behöver lite kraftfoder om de tränas trots att de inte borde det enligt tabellerna, du får se hur det artar sig.

Om mitt kallblodssto hade fått enligt tabellvärden (hippocampus?)för ett kallblodssto i hennes storlek och ålder hade hon nog inte överlevt vintern:o man får ibland gå ifrån de värdena en hel del ibland för energibehovet är så individuellt. Mitt sto är också väldigt aktivt i hagen om dagarna.

Senast ändrad:

Kalken behövs för att du har lika mycket calcium och fosfor Ca/P=1, alltså kvot 1 i höet. Kvotetn ska ligga mellan 1,1-3 men den kvoten kanske fixar sig med er mineralblandning som förmodligen innehåller mer calcium än fosfor. Hippocampus säger ifrån annars. Är du säker på att hästarna behöver 100 g mineraler. Om det bara är kalcium som saknas när du ger mindre mängd mineraler är det bara att köpa en säck foderkalk och tillsätta någon matsked, det blir mkt billigare och är inte farligt att överdosera lite.

Men då borde ju era hästar fått mkt, mkt mer protein och energi än vad som är normalt enligt den tabellen.. men dem verkar ju leva för det ;) Det är nog rätt inidviduellt det dära, en häst kanske funkar jättebra på det man räknat ut på ett foderstatsprogram en annan kanske inte funkar alls på det..

Men det låter rätt illa "energi, protein: får mer än vad som verkar rimligt för dessa förutsättningar" :eek:

Enligt tabellen så är allt OK utom just energi och protein om jag ger som jag skrivit högst upp ^^

Hippocampus skriiiiker när jag räknar till mitt sto!;)
Enligt tabeller bör hon ligga på 70 mj ca, men i verkliga livet har hon ett behov på 120 mj! Nästan det dubbla. Och hon petar i sig ytterligare 20-30 mj utan att det syns nämnvärt på henne. Dessutom behöver hon stå på en kvot på MINST 7.
Skulle jag fodra henne utefter tabeller enbart skulle hon inte se grann ut:crazy:

Tabeller som foderstatsprogram räknar efter är enbart riktlinjer. Långt i från alla hästar är tabellhästar. Därför är det så viktigt att fodra med ögat också. Jag använder mig av Hippocampus jag med, men jag använder programmet mer som en miniräknare. För att se hur kvoten mj/smrp blir, och för att se att mineralerna hamnar rätt och att hon får behoven uppfyllda.

Så var inte rädd att ge rejält med hö, se bara till att förhållandet mj/smrp ligger rätt till (det gör det ju i ditt fall) och att mineralerna hamnar rätt. Blir de för tjocka är det ju bara att justera nedåt.

Men varför ska man då göra en hö analys? ;) Om man ändå inte följer foderberäkningstabellen?
Men du tror jag kan lägga till 3 kg hö per häst utan att dem dör? ;) Då blir det ju DUBBELT så mycket energi och protein än dem ingentligen behöver, enligt tabellen då!

Okej! Ja de tabellerna är vad genomsnittshästen förbrukar på en dag. Sen kan en häst av samma storlek vara väldigt aktiv i hagen eller bara helt enkelt förbruka mycket mer energi än snittet. Man kan gå efter tabellerna för att få en aning om vad hästen kan tänkas behöva, sedan får man öka eller minska så man ser att hästen är mätt och belåten och varken går upp eller rasar i vikt. Då får man knappa in i programmet vad hästen får för foder per dag när den verkar trivas och vips så vet man, tex att Lisa behöver 70 Mj och 500 g smrp för att hålla sig i ett fint hull. Då är det bara att knappa in när nästa höleverans kommer för att veta hur mycket man ska ge istället för att ändra när det redan syns på hästen att den får i sig på tok för lite/för mkt. Det är så jag använder programmet för att hålla mina hästar i fint hull hela tiden.

Så analysen gör jättemycket nytta även om rekommendationerna om snitthästen inte alltid stämmer.

okej, det låter ju bra det du säger.. men jag har hört att hästar kan bli proteinförgiftade om dem får för mycket protein? energi är inte så farligt antingen blir dem pigga vid ridning eller blir rundare om magen..
:rofl:

Ja alldeles för mycket protein kan vara farligt, men kommer det från grovfodret är det så milt att det ska väldigt mycket till för att hästen ska bli sjuk. Tex soja är mkt kraftigare och ska fodras med försiktighet.

Ska du lägga till kraftoder akn du ju välja något som inte är jätterikt på protein utan ger lite mer energi. Men de flesta hästar beöhver nog lite mer protein än vad deras tabeller säger så ditt hö är inga problem. Några hundra gram extra ur grovfodret är inte farligt.

Men varför ska man då göra en hö analys? ;) Om man ändå inte följer foderberäkningstabellen?
Men du tror jag kan lägga till 3 kg hö per häst utan att dem dör? ;) Då blir det ju DUBBELT så mycket energi och protein än dem ingentligen behöver, enligt tabellen då!

Självklart ska man göra en analys för att veta vad man ska stoppa i hästen!:) Det är en väldig skillnad på ett hö som innehåller tex 6 mj och 20 smrp, än ett hö som innehåller tex 8 mj och 60 smrp. Ta mitt sto tex. Jag vet att hon behöver 120 mj och kvot minst 7(har tagit ett tag att komma fram till det, har provat mig fram vad hon behöver för att se bäst ut både gällande hull och muskulärt). Exempel 2 är det ju enkelt att räkna ut att hon behöver dryga 15 kg hö för att få behovet uppfyllt( 120mj/8mj). Eftersom kvoten ligger på 7.5 behöver jag bara hålla koll på mineralerna. (Men min blir ju inte fet som sagt även om skulle äta 19kg att detta hö)
Höexempel ett däremot har bara en kvot på dryga 3. Proteinet behöver kompletteras upp rejält. Där är Hippocampus en bra räknare för att laborera med olika fodermedel för att se vad hon behöver. Fortfarande vet jag att hon behöver 120 mj och kvot 7. I detta fall (obs nu har jag ej räknat, bara gissar lite) kanske hon behöver 11kg hö, 2 kg lusern och 2 kg Krafft pluss grön.
Det är en väldig skillnad på vad man behöver stoppa i dom;) Samma mängd mj och smrp i båda fallen, men väldig skillnad på fodermedlen. I ena fallet klarar hon sig enbart på hö, i andra fallet behövs en massa extra.

Och som sagt, tabeller är enbart riktlinjer, ingen lag att följa. Många hästar kräver mkt mer mat, medans vissa är typiska "tabellhästar".

Men det ÄR viktigt att räkna, och det gör jag, men inte slaviskt efter tabeller. Min skulle se ut som en pinne då med den mängd mj och smrp dom rekommenderar.
Jag håller koll på mängd mj, kvot mj/smrp, mg, ca, p, Kvot ca/p och selen även om min ligger högre än tabellerna.

Tror nog du vågar öka på höt med några kilo, du märker ju om de rullar fram efter ett tag. Eller så håller de perfekt hull;)

Har suttit nu och trixat och fixat lite, jag ville ju gärna ha lite krafftfoder med i foderstaten och det ska vara musli, hittade krafft musli, var nån som sa att högt MJ va bra och lite lägre protein och det är det i krafft musli :)

Schess, 6 år, 160 cm hög, c:a 500 kg, vilar just nu p.g.a. skada, annars rids han 5 dagar i veckan, normalt arbete, har väldigt lätt för att hålla bra hull, bara han tittar på mat så rullar han fram

såhär blir hans tabell enligt hippocamus:

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/calc.cfm

då är det 7 kg hö, ½ kg krafft mussli, 100 gram krafft miner grön, 0.1kg betfor..

Japp, D-ponny, 23 år, c:a 450 kg, pensionär, har lite svårare att hålla bra hull än tidigare år, inte mycket svårare, men lite..

då är det 8 kg hö, 0.2 kg krafft musli, 100 gram krafft miner grön och 0.1 kg betfor

Schrek, D-ponny, 4 år, c:a 450 kg, rids 2-3 gånger i veckan, normalt arbete, har svårt att hålla bra hull..

då är det 8 kg hö, ½ kg krafft musli, 100 gram krafft miner grön och 0.1 kg betfor

ser detta OK ut? eller det är för mycket MJ och smbrp?

det funkade visst inte :/ men dem har runt 58 i behov av MJ och det ligger runt 80..

och smbrp behovet är runt 350 och det ligger på 600 ungefär..

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Hästvård Min d-ponny valack född -99, okänd korsning har plötsligt blivit väldigt frusen. Han har bott här i snart tre år och har tidigare varit...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 111
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5