Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund
Kl
Visst kan hunden i denna tråd ha någon fysisk åkomma! Och självklart bör den kontrolleras noga av vet. men... Jag skulle personligen INTE bli förvånad om provtagning och utredning inte ger så mycket!
Alla ser vi på hundar på olika vis, vi har olika erfarenheter och tankar kring hur man bör hantera hundar för att det skall vara säkert och tryggt för alla.
När jag läser TS inlägg så ser jag ett scenario som snarare tänder "hur styrs denna hund upp"-lampan, än "hunden har omotiverat blivit ett monster"-lampan.
Så här tolkar JAG det TS skrivit:
* En tik i tre-års åldern är skendräktig och rastas med ett större antal kända hundar av båda könen.
* Av okänd orsak uppstår en dispyt mellan den aktuella tiken och en annan tik. Hundarna får av förklarliga skäl inte lösa sin konflikt, men tillåts ändå vara lösa tillsammans = sannorlikt finns en del spänningar kvar i en eller båda hundarna.
* När hundarna sedan hamnar i en lite mer trängd situation där det dessutom ev. finns resurser som den skendräktiga tiken är intresserad av - köket-mat - så tar hon ut lite "frustration" på den tik hon tidigare gruffat med.
* Trots två olösta konfrontationer ingriper inte tikens ägare utan låter hunden söka nytt utlopp för sina spänningar vilket resulerar i ytterligare en fysisk konfrontation. Denna gång vill tiken verkligen markera sin ståndpunkt - vilket inte alls är märligt på något vis! Hon har ju redan blivit "oförklarligt avbruten" två gånger, så denna gång nyper hon till den andra tiken lite.
* Även denna gång avbryts tiken = spänningarna i henne har inte styrts upp av ägaren eller fått "blomma ut", vilket gör att tiken nu gissningsvis har lika lång stubin som en apelsin = minsta lilla felsteg från en annan hund kommer utlösa henne som en handgranat.
Jag gissar att om ägaren vid den första konfrontationen packat ihop sin hund ordentligt och förklarat att angrepp på andra hundar är ett djäkla dumt val och sedan inte satt henne i liknande situationer upprepade gånger under kort tid skulle fått ett annat utfall.
OBSERVERA!! Jag säger INTE att det var detta som hände, utan endast att det är så jag tolkar det jag läser!
Vuxna, skendräktiga tikar kan absolut surna till på andra - kända eller okända - tikar utan att vi alltid hinner se exakt varför utan att det är något "sjukt" med beteendet.
/Swat