Hittat hästen på tre ben i hagen idag

Sv: Hittat hästen på tre ben i hagen idag

Stackars pålle :( Hoppas att det "bara" är en hovböld, så det inte är något värre.

varför skulle hovbensfraktur vara mer sällsynt på vintern?

Reagerade också som ett frågetecken på det, det är väl precis tvärtom det är klart vanligast på vintern med frusen mark, knagligt och stenhårt och behövs inte mkt feltramp för en fraktur. Alla hästar jag vet om drabbats har gjort det just på vintern sitter därför också som ett frågtecken åt den kommentaren :confused:

Första jag tänkte på var liksom en del andra, hovböld!:D
De kan verkligen skrämma livet ur en...

Hoppas det bara är en hovböld och hoppas den hinner ut innan hovis hinner in så slipper du mycket bekymmer...(å efter att ha sagt det så sprängs väl denna tråd också:rofl:) :angel:

*kl*

Säger som alla andra, hovböld kan vara j*kligt lurigt!
Min dam sod på 3 ben i boxen en morgon helt plötsligt. Var absolut inga fel på henne på kvällen.
Var massa rundor med vet och de kunde inte hitta någon böld. Men tillslut så hade den spruckit upp, satt under strålen.

Reagerade också som ett frågetecken på det, det är väl precis tvärtom det är klart vanligast på vintern med frusen mark, knagligt och stenhårt och behövs inte mkt feltramp för en fraktur. Alla hästar jag vet om drabbats har gjort det just på vintern sitter därför också som ett frågtecken åt den kommentaren :confused:

Beror väl kanske på vart man bor. Uppe i norr där det är mkt snö kanske den minskar, medan den i mellan och södra, där marken är knögglig och frusen utan snö på, ökar.

Misstänker att det är som Bee skriver, vi får normalt sett ganska bra med snö, så isiga och knaggliga hagar är sällsynta.

Hovisen hittade fö inget som tyder på hovböld, tråkigt nog, om man får säga så. Men det hindrar ju inte att den ligger där och lurar ändå.

Misstänker att det är som Bee skriver, vi får normalt sett ganska bra med snö, så isiga och knaggliga hagar är sällsynta.

Hovisen hittade fö inget som tyder på hovböld, tråkigt nog, om man får säga så. Men det hindrar ju inte att den ligger där och lurar ändå.

Mitt sto har efter ett fånganfall för ett par år sedan haft flertalet hovbölder där man trott att sista dagen var kommen när man funnit henne på 3 ben (då man visste att hon var helt ok ett par timmar tidigare). I SAMTLIGA fall har det dröjt flera dagar, ibland upp mot 2 v, innan hovis och vet har kunnat konstatera med säkerhet att det varit en hovböld. De är alltid luriga på henne och sitter så att man inte har kunnat hitta dem direkt. Så har du tur så kan det säkert vara så för din också.

Gissar också på hovböld eller hovbensfraktur.. När jag tog ut vet till min blockhalta häst fick han inget smärtstillande just för att dom inte ska belasta när man inte vet vad det är.. Dagen efter åkte vi till klinik o röntgade, det var hovbensfraktur som dessutom går upp i leden.. Prognosen är inte god för denna pålle..men vi hoppas naturligtvis.

Jag tycker ni ska fara iväg på kliniken o kolla upp det där ordentligt. Lycka till o hoppas allt går bra!

Uppdatering efter klinikbesöket.

Han har en mjukdelsskada ovanför hasen som i lördags började ge lite svullnad runt hasen, idag är svullnaden på väg nedåt.
Han ser tyvärr även ut att ha en fraktur i hasen på den lilla benbiten under rulleden, mao den mellan översta och mellersta glidleden. 12 plåtar togs från hov till has och allt annat ser utmärkt ut, alltid någon tröst.

Han går mycket bättre idag även om han fortfarande haltar, så det går åt rätt håll. Prognosen på frakturen ser ganska positiv ut, han ska nu ha boxvila drygt 2 v till åb.

Hoppas formkurvan håller i sig.

Hoppas att det går bra!!!

Vilken fin häst!!! Snygg!! Håller tummar och tår att han blir bättre!!

Efter återbesöket så är vet fortfarande försiktigt positiv. Fraktur på fjärde tarsalbenet är den korrekta diagnosen och det har börjat att läka ihop. Han verkar klara boxvilan ganska bra (peppar peppar) äter och sover och håller sig lugn och fin.
Han fick skritta en vända på löpargången och blev kaxig som bara den och ruskade på huvudet a la vild hingst. Hältan är nu nere i en markering så det känns som om det går åt rätt håll. Det är sagt att han ska stå på boxvila i 6 v till så nu har hovis varit här och tagit av framskorna också.

Så hoppet finns fortfarande kvar att han blir ok igen.

Rataxes3.jpg

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 269
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 420
Senast: Zetly
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka