Hittat hästen på tre ben i hagen idag

lytesout95

Trådstartare
Kom till stallet efter jobbet och ser efter en stund att anglovalacken saknas vid hagöppningen. Ser honom en bit från de andra och börjar fundera på varför han inte kommer när jag står och matar de andra med lite godsaker.

Han är vanligtvis mycket social och godisintresserad så att han inte kommer oroar mig lite. Jag går ner till honom där han står och ser till min stora fasa att han står på tre ben med höger bak uppe i luften. Han försöker inte ens röra sig när jag går emot honom, har möter mig vanligtvis för jag kan ju ha något i fickorna.

Känner igenom honom och hittar inga sår, ingen värme eller andra konstigheter så jag fäller upp täcket över ändan på honom men ser inget konstigt där heller. Paniken är nu fullständig. Jag försöker flytta honom mot stallet men han vägrar att röra sig så jag matar och vattnar honom på plats.

Ringer en vän och ber henne komma och titta på honom, ringer även vet som befinner sig en dryg timme bort.
Känner att jag inte orkar detta igen (fick avliva mitt älskade sto vid fölningen i juni 2008) vill givetvis inte att det skall vara något fel på honom, men man är inte alltid rationell.

Min vän hinner ut före vet och är ungefär lika förbryllad som jag, vi spånar på benbrott högt upp, kanske lårben?

När veterinären kommer ut efter en dryg timme så har hästen själv skuttat på tre ben in på lösdriften. Han lyssnar på benet med stetoskop när jag rör på benet fram och tillbaka, han hör dock inga knakningar som om benet vore av. Hästen kan själv lyfta benet och verkar inte ha så mycket emot att jag och vet klämmer och för benet åt alla håll.

Men ner sätter han det INTE. Jag har en dörr för människor från lösdriften in i stallet så vi tar in honom den vägen så vet får ordentligt med ljus och några plusgrader. Men vi hittar fortfarande inte vad som kan felas för honom. Han får lite smärtstillande och så ska jag ringa vet i morgon för att stämma av och se om jag kan lasta så vi får komma in på kliniken för röntgen.

När jag nattar hästen har han satt ner hoven i marken men kan fortfarande inte gå på den, men skönt om han slipper ha så ont.

Bild på den lilla sötnosen
Vinterbilder016.jpg

Håll alla tummar och tår för honom så att han går att laga!

Sv: Hittat hästen på tre ben i hagen idag

Vilken fin häst!

Jag vet tyvärr inte vad det kan vara, men hoppas på en uppdatering efter ni vart på kliniken imorgon! Hoppas allt går bra!

min första tanke är hovbensfraktur.
Hoppas allt går bra
Styrke kramar

Tack! Ja, han är fin den lilla sockertoppen.

Jag uppdaterar när vi fått träffa en klinikvet med röntgen.

Ja, en hovbensfraktur är ju lite mer positiv än en lårbens.
Tack för att ni håller tummarna för oss! Det betyder mycket.

Hovböld? Har sett flera fall som exakt är som du beskriver det. Och det har varit hovbölder.

Hoppas det går bra och lycka till med finingen.

Hovböld var det på min när jag hittade honom på tre ben.

Brukar man ge smärtstillande när det finns misstanke om fraktur? Trodde att det fanns en risk att de kunde förvärra skadan då eftersom det inte gör lika ont...är jag helt fel ute??

Kan vara svårt att skilja på hovböld o hovbensfraktur men hovböld är definitivt vanligare.
Ofta ser man med rimlig säkerhet om problemet sitter i hoven.
PL

Kan vara svårt att skilja på hovböld o hovbensfraktur men hovböld är definitivt vanligare.
Ofta ser man med rimlig säkerhet om problemet sitter i hoven.
PL

Kan bara hålla med. Har haft en som vi trodde var en senvarning så hästen stod på box i 6 veckor. Hovbölden missades helt. Sprack aldrig upp heller. Verkades bort som stengalla ett halvår senare.

Så hovböld eller hovbensfraktur tippar jag på.

Håller tummarna för den VÄLDIGT söta pållen!!!

usch då :(

men jag håller med
- man ger väl inte smärtstillande om man misstänker fraktur
- man kollar väl hoven?

hade vet. visertång (stavas?)? när min hade hovböld så behövde jag bara trycka lite på sulan så skrek hon aaaaj...
en hovböld går ju att lösa rätt snabbt (smärtan alltså)...

Min första tanke var, som några andras, att det var hovböld.
Det är ju det värsta, när man inte vet vad som är fel medans hästen har ont.

Hoppas att det går bra för hästen. :)

Uppdatering

Möttes i morse av spåntrollet 1A som till min stora glädje har legat och sovit i natt.

Har pratat med kliniken idag som lutar åt hovböld (hovbensfrakturer ska vara väldigt sällsynta på vintern enligt henne), för nu har han lite värme i hoven åtminstone. Hon bad mig avvakta tills på måndag med röntgen, för om det är en spricka i hovbenet så ska den synas bättre efter några dagar. Eller också har bölden spruckit och han är bättre.

Lättnaden är enorm, hoppas på hovböld som ni gissat på. Tyvärr missar jag nog min pappas 60-årsfirande i London i helgen, vi skulle ha åkt i morse men har man sjuka djur är valet lätt. Om bölden kommer ut så jag kan ta ett senare flyg.....

Vad skönt att han mår bättre men är det inte bättre att ta ut hovslagaren direkt så att h*n kan känna genom hoven och öppna upp bölden om det behövs? Du försvinner ju smärtan ganska direkt...

Min har haft några hovbölder som varken jag, hovslagare eller vetrinär hittat.

Då hästen varit stående på tre ben....

varför skulle hovbensfraktur vara mer sällsynt på vintern?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 269
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 420
Senast: Zetly
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka