Hittar inte passet!

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hittar inte passet!

KL

Även om man inte har incheckat bagage så kan man i bland behöva visa pass vid boarding. Det fick jag göra när jag flög från Ljubljana tidigare i år.

Körkort ska ju inte fungera som legitimation, men svenska körkort brukar ses som rätt tillförlitliga och då kan det gå bra ändå. Men då handlar det ju om att man träffar på en "rätt" person. En kollega råkade åka till Frankrike med ett par dagar för gammalt pass. När han skulle hem så fick han visa passet vid boarding och höll på att inte få åka med. Efter mycket övertalning i kombination med att han även kunde visa upp sitt körkort så fick han åka med.

Precis. Har bara körkortet.
Nu har jag letat x antal timmar och börjar misströsta på riktigt....

När använde du passet senast? Vilka jackor, väskor och annat med fickor hade du med dig då? I någon av dem kanske det ligger.

Min man har åkt ett x antal ggr till Paris, CDG eftersom han jobbar där nere, och har fått visa sitt pass varenda gång under alla åren han flugit ner.
Jag skulle inte chansa på att åka med bara körkort.

Vår säljare slarvade bort sitt pass och flög runt i Europa med körkortet i två månaders tid… Han hittade senare passet i en innerficka i handbagageväskan ;)

Och jag har flygit till/från CDG utan att behöva visa pass, men nu ska ju TS inte flyga på CDG så jag har ingen koll på hur det brukar funka där. (Eller jo det skulle hon visst, trodde inte Norwegian flög dit)

Mitt ex flög till Tyskland på sitt körkort, inga problem på Kastrup, men när vi skulle flyga tillbaka från Berlin så tjurade de på flygplatsen. Men de släppte på honom iaf. Tror inte du kommer få några problem att flyga ut, men tillbaka kanske kan bli problem? Tror de flesta flygsällskap skriver på sin hemsida om det räcker med körkort eller ej?

Såhär skriver norwegian på sin hemsida:

"Trots att passkontroll endast sker i undantagsfall inom Schengenområdet, måste du kunna legitimera dig under vistelsen utomlands. Passet och det nationella id-kortet är då det enda dokument som styrker identitet och medborgarskap."

Precis vad jag skulle säga - ut blir det sällan problem inom Schengen men hem kan det vara desto svårare.

Trots att jag rest många många gånger utan att visa ID-handling skulle jag aldrig chansa.

Kan det ha glidit in/fastnat bakom en låda? Dvs står på högkant längst bak eller ligger längst ner under nedersta lådan.

(Har också slarvat bort ett pass, har fortfarande inte hittat det efter två år. Men var ändå tvungen att skaffa nytt eftersom passpolisen inte tyckte jag var mig lik ;))

Alltså, jag hade fixat ett tillfälligt pass om jag var du.
Dyrt och surt som fan, men hellre det än att det strular.

/mvh fick skaffa ett rosa skämspass för en Pragresa.

Jag har också blivit tvungen att skaffa ett tillfälligt rosa pass. Åkte till Österrike, behövde inte visa det där men däremot när jag skulle tillbaka in i Sverige. Riktigt onödig utgift, men är man slarvig så får man ibland betala för det...

Gick sjukt fort på Arlanda, tror det tog totalt max 30 min inkl den lilla bussresan på Arlanda till poliskontoret.

Tro mig... Jag har letat! :(

du har inte lagt det i en mapp med typ kvitton/räkningar (eller fondbesked, elräkning osv).

jag är expert på å "nä men jag lägger allt i en mapp"... *städat å klart*

när hade du det senast? lånade du någons resväska å har kvar det i något ytterfack? Någon handväska?

Det var i den mappen jag trodde jag hade det! Men tydligen inte ;) Det hade varit det mest logiska stället liksom det håller jag med om!

Jag har nu typ gett upp och förlikat mig med att jag får fixa ett tillfälligt pass på Arlanda... Men under kan ju ske ;)

Och jag fick åka till ambasaden och fixa ett nytt pass, även det i Tyskland. Jag var inte helt nykter, äldre tonår och tyska polisen var inte nöjd med mitt svenska körkort som legitimation. Gick väl på sisådär 20' tror jag (jag hade passet på vandrarhemmet, men dit fick jag inte åka och hämta det).

Oj vilken otur du hade.
Sist jag var i Tyskland hade inte mitt nya pass hunnit komma så jag åkte med bara körkortet.
Blev stoppad av polisen som hävdade att min skåpbil var stulen :eek::crazy::nailbiting:O_o
Men jag hade ju inte stulit någon bil och dessutom var hela skåpet proppfullt med 3 fullkittade racemotorcyklar (dvs oreggade)med tillbehör vilket var lite svettigt tills dem insåg att jag inte stulit varken bil eller motorcyklar.
Men det var inga som helst problem med att jag bara hade körkortet med.
Men jag kanske hade tur deluxe :)

Min händelse har några år på nacken. Närmare tio bör det vara, så det kan ju mycket väl ha ändrats sedan dess.

Min pappa fick böter i Tyskland vi ungefär samma tidpunkt, för att han gick över gatan där det inte var övergångställe. Nu snackar vi liten villagata typ :p Det kostade 5 euro. :D

Vad har det med borttappade pass att göra? :confused:
Du behöver inte åka längre än till Danmark för att få böter för att gå mot röd gubbe och det är inte allt för länge sedan det kunde ge böter i Sverige med.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 587
Senast: cirkus
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 668
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama