Hittade en klöv i höet

hanna_shetland

Trådstartare
Våra hingstar utfodras med vanligt hö (inte hösilage) ur rundbal, de har inte fri tillgång utan vi fyller på för hand i en höhäck. I morse när jag som vanligt skulle ge dem hö hittade jag en klöv i höet!

Jag tog givetvis bort allt hö från hagen och fodrade med annat hö som förvaras på en annan plats. Kruxet är att de redan ätit ungefär hälften av den rundbalen som klöven fanns i - jag är nu LIVRÄDD för botulism. Balen ska självklart kasseras.

Hästarna är inte vaccinerade mot botulinum, när vi får några år sedan fodrade med hösilage var de vaccinerade men när vi gick över på "vanligt" hö så hade jag inte en tanke på att fortsätta vaccinera dem.

Vad kan jag vänta mig nu? Kan man ta prover på något sätt?
 
Sv: Hittade en klöv i höet

Hur kunde det hamna en klöv i höet då?:confused: Var den från en kossa eller en älg eller vad?
 
Sv: Hittade en klöv i höet

När jag jobbade på ridskola så hittade jag en halv höna i en halmbal. Som tur är var det ju små balar som det bara var att slänga. Men skabbigt var det! :eek: dessutom så gjorde man diverse fynd i form av orm och råtta i ensilaget. :cool:


Jag vet dock inte det med vaccinering? :confused:
 
Sv: Hittade en klöv i höet

Vet inte vad för slags klöv det är. Försöker få tag i Strömsholm eller någon som kan svara på vad jag ska göra.

Får panik - min godkända hingst har ätit av det höet!
 
Sv: Hittade en klöv i höet

Har nu fått tag i Strömsholm, en lagom oengagerad veterinär som inte tyckte att jag skulle vara orolig, bara observera så länge, risken var ganska liten iom att det var i torrt hö.

Så nu måste jag kila ut och kolla efter botulism-symtom.
 
Sv: Hittade en klöv i höet

I våra rådjurstäta trakter hamnar det tyvärr ofta kid i slåttermaskinen och rester av dem kan man påträffa i hö balarna. Jag har inte varit rädd för clostridier i den situationen och inte tagit bort balen. En silagebal med animalierester skulle jag förståss kassera och sen ha ångest ett par dagar om hästarna ätit av den. HH
 
Sv: Hittade en klöv i höet

Vad gäller vaccination tror jag ej du behöver fundera över det, för det sägs nu att en häst som får botulism och var vaccinerad kommer aldrig bli bra och mår oftast väldigt dåligt när den blir "frisk". Många veterinärer avråder att vaccinera, för de tycker att får hästen botulism så är det bättre att den inte överlever... (låter lite elakt jag vet)
Som du själv skrivit, ring och rådfråga med din veterinär, kanske ska avvakta eller ta prover... Lycka till!
 
Sv: Hittade en klöv i höet

Doneloge skrev:
Vad gäller vaccination tror jag ej du behöver fundera över det, för det sägs nu att en häst som får botulism och var vaccinerad kommer aldrig bli bra och mår oftast väldigt dåligt när den blir "frisk". Många veterinärer avråder att vaccinera, för de tycker att får hästen botulism så är det bättre att den inte överlever... (låter lite elakt jag vet)
!

Tänk jag som trodde vaccinationer var till för att minska risken för att bli sjuk! Men du kanske har nya rön? HH
 
Sv: Hittade en klöv i höet

För att muntra upp dig lite - Hittade en råtta i en hösilagebal som hästarna hade ätit av i ungefär ett dygn... Den hade väll en ts-halt på 70% typ. Min häst var vaccinerad men tror inte de andra 3 var det. Alla överlevde utan några som helst symtom... Kan väll lägga till att hade det varit mitt stall hade den balen kastats redan när den öppnades, den lukade inte gott!
 
Sv: Hittade en klöv i höet

Hm, otrevligt :crazy: Det värsta jag har hittat i en bal var en stor sten, det var typ i torsdags jag gjorde detta fynd :p
 
Sv: Hittade en klöv i höet

Antagligen var det ju ett djur som hamnat i balen vid slåtter, men har du tur så var det en klöv från jakten, som en jägare tagit av och gett hunden. Då kan ju klöven vara flera år gammal. Kan oxå trösta dig med att när jag gav hö från rundbal så hittade jag både råttor och olika kräldjur, och ingen av mina hästar mådde dåligt av det. Det är ju mkt värre med hösilage, eller ensilage.

Men du har ju nu gjort det du kan, tagit bort fodret och ringt veterinär!
 
Sv: Hittade en klöv i höet

Vaccinet hindrar ju botulismen från att bryta ut i hästens kropp. Sen är det inget hundraprocentigt skydd, men det som man kan skydda mot tycker jag man ska.
 
Sv: Hittade en klöv i höet

*tar sista*

Jag har eldat upp balen och de får nu äta av ett annat hö tills vidare, ska ringa bonden i kväll. Klöven kommer från en ko har vi kommit fram till och inte älg som jag trodde först.

Veterinären som jag pratade med tyckte att jag borde ha mina hästar botulinum-vaccinerade trots att de äter hö - ska det behövas? Att risken finns är klart men sådana bakterier kan de ju peta i sig vart som helst.

Någon provtagning var inte aktuell utan det är bara att avvakta, än så länge har jag inga dregglande hästar i hagen och äter och dricker gör dom med aptit :)
 
Sv: Hittade en klöv i höet

Nej vad ni skrämmer upp mig, usch om man hittar något sådant äckligt i balen! :eek:
 
Sv: Hittade en klöv i höet

Förra vintern hittade jag både en platt råtta i rundbalen och en lika platt orm bland höresterna som mitt dräktiga sto ätit under natten :eek: Fick liiiite panik :eek:

Men allt gick bra..... och alla mår bra i dag. Har inte hittat nåt vare sig före eller efter detta.....
 
Sv: Hittade en klöv i höet

Ang vaccination mot botulism:
Vad jag har lärt mig så finns det tre typer av botulism, vaccinet skyddar bara mot en av dem. Därför är det många som tycker att det är onödigt att vaccinera mot botulism.
 
Sv: Hittade en klöv i höet

Så har jag också lärt mig, vaccinet är inte 100%-igt och det har dött hästar av botulism som varit vaccinerade.

Hästarna mår fortfarande bra - när kan man andas ut?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 657
Senast: svea
·
Foder & Strö Hästen är tunn, på gränsen till mager. Hon står på lösdrift och de andra hästägarna vill bara ge 7 kg hö/dag (Islandshästar). Jag kan...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 560
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 479
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp