Hittade en kattunge i åkerkanten idag

Sv: Hittade en kattunge i åkerkanten idag

Vad säger din andra katt om den lilla ungen?

Hon är väl lite avvaktande kan man säga:p, men det blir bättre och bättre. Kattungen har ju gjort sig hemmastadd i köket, så gammelkatten vill helst inte vara där samtidigt som den lilla, första dagen bara morrade hon och försökte försvinna ut genom dörren (som vi dock höll stängd). Nu har vi haft de båda i köket nån timme åt gången, under övervakning, och det blir bättre och bättre. Vi har även släppt in gammelkatten där ensam och haft den lilla i ett annat rum, så att den gamla kunnat äta och doftmarkera i lugn och ro. Men om den lilla går för nära (vilket den gjorde igår trots morr och fräs från den stora) så får den sig ett stråk med tassen. Men det är ju helt ok med lite uppfostran. Gammelkatten har ju varit ensam katt i 4 år, så det är klart att det blir en rätt stor omställning. Men bara man ger det en vecka eller två så ska de nog komma överrens.

Kan den inte heta Maskros eller nåt sånt, en överlevare oavsett omständigheter.
Bra förslag!:)

Men det är nog en hane och i såfall ser den ut som en Sigge.
Ja, vet sa ju att det är en hona, och Sigge kan den oavsett inte heta, eftersom min svägerska heter Sigrid och kallas för Sigge.:smirk:

Men stackars liten pluttenutt!

Nu blev jag nästan gråtfärdig...

Vilken liten sötnos! :love: Stackars liten raring! Många :bow: till dig för att du tar hand om honom/henne!

Aww, gud vilken söt kattunge! :love:
En stor eloge till dig som tar han om den! :bow:

Jag blir så glad när jag hör att din lilla kisse har fått det bra. Fick själv en Doris förra sommaren som flyttade in i mitt stall. Hon är en riktig liten tyrann och dom gamla katterna är numera portförbjudna i stallet. Så även mössen!

Doris var väldigt mager och liten och nös och frös när hon kom men nu är hon en riktig maskin med rejäla fettvalkar...

Och världens keligaste! Undrar ofta var hon kom ifrån för hon har alltid varit väldigt gullig - men hon dök upp i början av augusti och det bor en hel del sommarboende här i krokarna. Om jag finge mina händer på dom:devil::devil::devil:

Jag polisanmälde Doris men ingen hörde av sig.

Och världens keligaste! Undrar ofta var hon kom ifrån för hon har alltid varit väldigt gullig - men hon dök upp i början av augusti och det bor en hel del sommarboende här i krokarna. Om jag finge mina händer på dom

Ja, den här var ju också helt tam från första början, det märkliga är ju att den är så liten, uppskattningsvis mellan 6-8 veckor, och ju inte alls borde ha lämnat sin mamma.:confused: Så det är ju inte troligt att det är en sommarkatt.

Om inte förstås nån familj som skulle vara här en vecka har fått en 6-veckors kattunge att ha som "leksak" åt barnen av nån samvetslös uppfödare, och sedan dumpat den efter en vecka när de for hem igen.:mad::devil:

En annan tanke är ju att nån hade en kull, och märkte att denna fick problem med ögonen - de var ju helt igenklistrade när jag hittade den - och inte orkat ta den till veterinär, istället dumpade den efter vägen. Jag fattar bara inte, varför inte hellre avliva den isåfall, istället för att den ska dö en plågsam död?:confused: Skulle inte jag ha hittat den skulle den antagligen ha blivit örn- eller korpmat, vi har mycket såna här omkring.

Men nu mår kattungen bra iallafall, just för tillfället far den omkring som ett yrväder ute i köket, anfaller mattor och tår och har sig.:love:

Lite uppdatering på kattungen: Ögonen är nästan helt bra nu, lite gegga kan det vara i det ena på morgonen, men annars är de väldigt klara och fina. Lössen har också minskat tycker jag.
Hon börjar bli riktigt rund om magen:p, men har lugnat sig med ätandet, äter lite i taget istället för att glupa i sig allt på en gång.

Ett par filmer:

Sitter och coolar:
skogstroll

Jagar och dödar boll::rofl:
skogstroll

Hon ser väldigt piggelin och fin ut !

Skall du behålla henne ?

*kl*
Maskros e ju ett helt bedårande namn ju!!:love:

Själv fick jag en Rasmus för några vintrar sen. Mammsen va ute på promenad med hunden sent en kväll i början på december. Helt plötsligt gör hunden ett råtthopp ner i diket o upp flyger en svart hårboll som fräser o svingar tassarna för livet!

Mamma tog med den lilla kissen hem, han va visst inte så stor när ståpälsen lagt sig, han va supersmal o helt nedkyld stackarn..

Han va väl ungefär 4 månader räknade vi ut men riktigt liten o tanig. Han visade sig vara ngt av en sjörövare, hela havet stormar va den mest populära leken ett bra tag framöver..:p

men sen kom han alltid o kurade ihop sig under min haka med ena tassen på min kind o somnade..:love:

Han fick heta Rasmus, efter Rasmus på luffen..=)

Lycka till med er lilla hårboll!!

Men gud vilken liten sötis! Korvsvansen... *kär*

Har ni kommit på nåt namn ännu?

TS här, svar till alla:
Jo, kattungen lever och frodas och är nu döpt till Lina. Hon har nog gått upp flera hundra gram på dessa två veckorna:), när ögoninflammationen gav sig och lössen och masken försvann så blev det som en ny katt; ögonen är stora och klara och pälsen fin, förutom bakom öronen där jag måste hjälpa till med kardan lite.
För tillfället ligger gammelkatten Tage under min skrivbordsstol och försöker sova, medan Lina cirklar runt och spänner och vill leka:rofl:. Tage väser till lite ibland, men håller sig lugn. De har nog rangordningen ganska klar för tillfället....
I övrigt far Lina omkring som en tätting, hela havet stormar är rätt populärt, liksom att klättra i draperier, bita i sladdar och fötter, döda mattor :po.s.v. Som tur är sover hon hela nätterna åtminstone.

Lite färska bilder:
Lmvska.jpg

Linaliggerpkksgolvet.jpg

Åh hon är helt bedårande... :love: :love:

:bow: till dig som fått henne frisk o fin! :D

Ja hon är ju knappt nån bebis längre, växer så det knakar.... Ögonen har börjat skifta färg ordentligt nu och benen har blivit långa och tassarna har blivit jättestora! :eek: Undrar hur stor hon tänker bli.

Och hur vild ska en kattunge vara? Vår gamla var ju 12 veckor när vi fick hem henne, och visst var hon ju lekfull och så, men Lina spelar i helt annan liga. Ibland undrar man om det är en elefanthjord man har hemma.
Det är full fart genom rummen,:banana::bump: sladda på golvet, anfalla mattan, DUNK i väggen:rofl:, upp i draperierna, upp i sängen, ner igen o.s.v. Sen somnar hon så sött:love:. Och sen är det full fart igen. Som tur är sover hon ju hela nätterna:smirk:.

det är heeeelt normalt... tog två kattungar på en gång o de spelade rövare så jag trodde de minst var orkan... så nu är jag mycket nöjd att dom är 2år o lugna o mest bara gosiga o trötta...

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 389
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Min kära katt som just fyllt 11 började uppvisa tecken på att ha ont för en månad sedan. Hon har varit som en kattunge hela livet...
2
Svar
32
· Visningar
5 398
Senast: kratbran
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 717
Senast: mackan
·
Katthälsa Jag har lite ofrivilligt fått en katt på halsen ett tag framöver. Varför är ointressant egentligen men den ska bo hos oss ett tag. Vi...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
16 553
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Black Friday