Hittade en kattunge i åkerkanten idag

Sv: Hittade en kattunge i åkerkanten idag

Jag längtar tills den dagen jag kan ge ett djur namnet Apatana. Betyder "oväntad ankomst". :love:

Jag längtar tills den dagen jag kan ge ett djur namnet Apatana. Betyder "oväntad ankomst".

På vilket språk då?
Ja den här var ju extremt oväntad:D, så det kunde kanske passa bra! Dessutom är det ju könsneutralt, då man ju inte kan vara 100% säker på könet ännu....:smirk:

Vilken underbar liten katt, har själv en hittekatt som dök upp förra sommaren. Är helt säker på att den har ett hem någonstans för gosigare katt får man leta efter. Undrar ibland ifall dom lyckas hamna på någon släpkärra eller i motorum på någon bil och sen trillar av efter någon mil. Gjorde som dig, ringde till djurskyddsföreningar m.fl, satte upp lappar. Men antagligen har hon färdats några mil med bil och trillat ut här i närheten. För jag vill verkligen inte tro att någon dumpar en sån underbar katt.
Lycka till, du gör en jätte fin insats som tar hand om den.

/b

Vilken söt liten krabat :love: och all heder åt dig som tar hand om den lilla/lille :bow: :) Jag har 3 favoritnamn, passar väl bäst till honor kanske men jag skriver dom i alla fall om ni inte kommer på något :)

Lilja
Vilja
Mirakel

Åhhh vilken söt liten kisse! Och :bow: till dig som tar hand om henne/honom! :love: Underbar färg har kissen med!

Angående namn tycker jag Tassetass förslag var mysigt! :D

När det gälller namn så har jag en förkärlek till riktiga namn.
Men en av mina katter som klarat det mesta heter TURE.
Så mitt förslag är TURE, ni hade turen att träffa varann.

(kan nämna att resten av mina katter heter; katja, linus, stig, stina, åsa, laban, åttan och nian, när jag kom till katt nr åtta och nio var fantasin slut :crazy:)

/B

När det gälller namn så har jag en förkärlek till riktiga namn.
Men en av mina katter som klarat det mesta heter TURE.
Så mitt förslag är TURE, ni hade turen att träffa varann.

:rofl:
Gammelkatten döptes till Tage, eftersom vi länge trodde att det var en pojke. När det sedan upptäcktes att så inte var fallet, kände jag mig tvungen att ändra det till Tagetes, åtminstone officiellt, så att det inte skulle se så konstigt ut i veterinärens patientkort.:cool:
Så ska jag vara riktigt konsekvent borde det väl vara ett blomnamn.

När jag fortfarande bodde hemma hos mina föräldrar, hade vi två katter: Blixten (gulrandig) och Dunder (svart). Blixten är numera död men Dunder hänger med och börjar närma sig 10-årsstrecket.

Hej har mest skummat igenom det hela och vill gratta till den lilla, så sööt! En fråga bara det kanintr finnas flera där ni hittade henne, tänkte på om de har dumpat en kull:confused: Kan du inte kolla det ...please...

Det är nog ingen risk att det finns flera, åkerkanten där jag hittade den har vi slagit hö på för ett par veckor sen, så gräset är kort, och stället ligger 10 m från vår ytterdörr, på vägen upp mot stallet. Jag passerar där säkert 5-10 ggr varje dag. Så jag skulle nog ha sett och hört om det var några där.

Dessutom så hade den nog inte blivit dumpad samma dag jag hittade den heller, då den var full med löss, hyfsat mager och hade ögonlocken ihopklibbade av var:mad:. Det tyder ju på att den varit ute ett tag i alla fall.

Men det var snällt av dig att tänka på det!:)

SÅ söt :love: Jag vill också hitta en kattunge! :p

Det är inte möjligt att denna kattungen ska ha kunnat gå
så långt vid så låg ålder, det är den på tok för liten för...

Däremot så kan ju mamman till kattungen vara en utekatt
som fött sina kattungar utomhus... O det kan ju då oxå
vara så illa att det är något fel på denna kattungen, som
mamman vet om (dom känner sånt direkt), då kan dom
antingen överge ungen, eller ta livet av kattungen... :(

Det är tyvärr så grymt det går till i djurvärlden då o då...

Jag säger som alla andra här, avmaska katten fort, samt
se till att besöka veterinär för ögat samt för att på samma
gång vaccinera kattungen mot kattpest!
Viktiga saker alla dom 3!! :idea:

Avmaskning skall inte ske innan kattungarna fyllt 4 veckor,
men det är ju ingen fara i detta fallet, då denna kattungen
är större än så...

Här kommer en bild på en av våra kattungar
som på denna bilden är 3 veckor gammal... :love:
(som en jämförelse)

3veckor.jpg

Det är inte möjligt att denna kattungen ska ha kunnat gå
så långt vid så låg ålder, det är den på tok för liten för...

Däremot så kan ju mamman till kattungen vara en utekatt
som fött sina kattungar utomhus... O det kan ju då oxå
vara så illa att det är något fel på denna kattungen, som
mamman vet om (dom känner sånt direkt), då kan dom
antingen överge ungen, eller ta livet av kattungen...

Det är tyvärr så grymt det går till i djurvärlden då o då...

Jag säger som alla andra här, avmaska katten fort, samt
se till att besöka veterinär för ögat samt för att på samma
gång vaccinera kattungen mot kattpest!
Viktiga saker alla dom 3!!

Avmaskning skall inte ske innan kattungarna fyllt 4 veckor,
men det är ju ingen fara i detta fallet, då denna kattungen
är större än så...

Jag tror inte att mamman är en utekatt, jag har sett "vilda" kattungar i den åldern, och dem får man inte tag i, och får man det så fräser de och klöser. Dessutom som jag skrev tidigare, den åt glatt torrfoder från första början, förstod sig på kattlådan och är helt van med mänskor. Något fel verkar det inte vara på den, den leker och far omkring, sover en stund och sen full fart igen. Precis som kattungar ska:D.
Och om du läser hela tråden så ser du att jag redan varit hos veterinären med den.
Och vaccinera ska man ju inte göra förrän vid 12 veckors ålder, avmaskning däremot har den fått, den har nämligen löss också, och spot-on medlet mot dem tar spolmask också.

Och om du läser hela tråden så ser du att jag redan varit hos veterinären med den.
Och vaccinera ska man ju inte göra förrän vid 12 veckors ålder, avmaskning däremot
har den fått, den har nämligen löss också, och spot-on medlet mot dem tar spolmask också.

Det var verkligen inte menat som något negativt mot dig!
Verkligen inte, o jag ber om ursäkt ifall mitt inlägg tolkades
så... *inte min mening alls*

:o

Jag trodde jag hade läst hela tråden, men såg nu att jag
missat en sida... Ja, självklart menade jag inte att du skulle
vaccinera katten på en gång, men som jag skrev det så
uppfattades det nog så... Än en gång, sorry... ;-)

Däremot så hade jag ingen aning om att spot-on medlet
även tar bort spolmask, så nu lärde jag mig nåt nytt!
*tackar* :bump:

Hur gammal uppskattade veterinären att kattungen var då?
Den är verkligen jättevacker... Jättefin päls o färg! :love:

Hur gammal uppskattade veterinären att kattungen var då?
Den är verkligen jättevacker... Jättefin päls o färg!

Mellan 6-8 veckor, antagligen lite närmare 8 veckor. Svårt att säga dock, den är ju rätt mager och antagligen lite liten för sin ålder. Men det ska nog snart rätta till säg, den trycker i sig mat så att magen står i fyra hörn:p, och lägger sig sen och sover 2-3 timmar, och så äta/leka igen.....

Åh så söt den är! Vad säger din andra katt om den lilla ungen? Kan den inte heta Maskros eller nåt sånt, en överlevare oavsett omständigheter. Men det är nog en hane och i såfall ser den ut som en Sigge.

//millus

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 389
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Min kära katt som just fyllt 11 började uppvisa tecken på att ha ont för en månad sedan. Hon har varit som en kattunge hela livet...
2
Svar
32
· Visningar
5 398
Senast: kratbran
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 717
Senast: mackan
·
Katthälsa Jag har lite ofrivilligt fått en katt på halsen ett tag framöver. Varför är ointressant egentligen men den ska bo hos oss ett tag. Vi...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
16 553
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar