hitta måttband?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag är uppenbarligen kass på att Googla, för jag hittar inte det jag söker. Någon som har tips på vilka sökord jag ska använda mig av? Det jag söker är ett måttband, liknande det på bilden nedan - alltså med en ögla i änden, fast "noll" ska inte vara vid öglan/änden utan helst 10-20 cm in på måttbandet. Och det ska helst inte vara 50 meter långt, eftersom det som ska mätas bara är upp till 2,5 m. Hur sjutton hittar man det? Finns det ens såna måttband?
1642846273709.png
 
Jag är uppenbarligen kass på att Googla, för jag hittar inte det jag söker. Någon som har tips på vilka sökord jag ska använda mig av? Det jag söker är ett måttband, liknande det på bilden nedan - alltså med en ögla i änden, fast "noll" ska inte vara vid öglan/änden utan helst 10-20 cm in på måttbandet. Och det ska helst inte vara 50 meter långt, eftersom det som ska mätas bara är upp till 2,5 m. Hur sjutton hittar man det? Finns det ens såna måttband?
Visa bifogad fil 84454
Bandbörjan eller bandstart är ditt nyckelord.
https://www.verktygshandlarn.se/page/valja-matband-guide
 
Kan någon förklara för en dum ingenjör varför det spelar roll att mätningen startar innan det intressanta området? Det går inte bara att kalibrera bort det med en enkel subtraktion?
Om man t.ex ska mäta omkretsen runt skenben på en häst (som inte alltid står stilla...) så är det väldigt pilligt att få till det med vanliga måttband, eftersom man ska dra åt och lära av precis vid änden.
OM man har marginal vid nolländen är det lättare att dra åt och läsa av vid nollan.
Visst skulle man kunna subtrahera, men risken är att man räknar fel.
 
Om man t.ex ska mäta omkretsen runt skenben på en häst (som inte alltid står stilla...) så är det väldigt pilligt att få till det med vanliga måttband, eftersom man ska dra åt och lära av precis vid änden.
OM man har marginal vid nolländen är det lättare att dra åt och läsa av vid nollan.
Visst skulle man kunna subtrahera, men risken är att man räknar fel.
Det borde gå att bara låtsas att bandet börjar vid markering 20 (alltså du får din hjärna att se noll där) och sedan dra av de extra centimetrarna. Om man har svårt att hitta idealbandet i alla fall.
 
Om man t.ex ska mäta omkretsen runt skenben på en häst (som inte alltid står stilla...) så är det väldigt pilligt att få till det med vanliga måttband, eftersom man ska dra åt och lära av precis vid änden.
OM man har marginal vid nolländen är det lättare att dra åt och läsa av vid nollan.
Visst skulle man kunna subtrahera, men risken är att man räknar fel.
Förlåt mej, men vilken häst har skenben på 2.5 meter???
Eller läste jag så fel i inledningen av tråden?

* Jenny *
 
Förlåt mej, men vilken häst har skenben på 2.5 meter???
Eller läste jag så fel i inledningen av tråden?

* Jenny *
😂 Alltså, tanken är väl att samma måttband ska kunna användas till mer än att mäta skenbensomfång. Det händer ibland att jag mäter hästar på sommarpremiering och där mäter man även bröstomfång, vilket kan vara rätt stort på större kallblod.
 

Liknande trådar

Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
639
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 972
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 289
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 900
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp