Hitta häst

Tussemaja

Trådstartare
Det där med att hitta "rätt" häst - hur sjutton gör man egentligen...? Mina tidigare och min nuvarande bara fanns där i min väg plötslig och jag behövde aldrig leta upp dom så att säga. Men nu då... när jag ska leta "rätt" häst efter konstens alla regler blir jag bara förvirrad och paralyserad av beslutsångest:eek: Jag har inte särskilt många kriterier, och inte särskilt märkvärdiga men det verkar ändå svårt att få med alla i en och samma häst...:smirk:
Otåligheten kryper i ryggmärgen, jag kollar annonser flera gånger om dan - överallt.... Men alla saknar nåt, eller har nåt för mycket om ni förstår; för högoktanigt kosseblod, för dyr, för ung, för hög -you name it....
Kanske är det som med män - den finns ingen "den rätta"... Så hur gööör man - blundar å pekar...?:cool:

Sv: Hitta häst

Det viktigaste är nog att inte göra något förhastat, låt det ta tid! Och en dag hittar du nog hästen för dig, men kanske inte alls den du har tänkt dig... Tror att kemi spelar en viktig roll. Man måste känna för hästen och det kanske man inte gör bara för att den uppfyller alla ens kriterier.

Ja, fast det där med kemi kan ju samtidigt vara äventyrligt. Givetvis ska man tycka om hästen, men för mycket positiv kemi kan förblinda; man tycker mycket om hästen och bortser kanske från de kriterier man hade från början och som faktiskt är viktiga.

Det där med att hitta "rätt" häst - hur sjutton gör man egentligen...? Mina tidigare och min nuvarande bara fanns där i min väg plötslig och jag behövde aldrig leta upp dom så att säga. Men nu då... när jag ska leta "rätt" häst efter konstens alla regler blir jag bara förvirrad och paralyserad av beslutsångest:eek: Jag har inte särskilt många kriterier, och inte särskilt märkvärdiga men det verkar ändå svårt att få med alla i en och samma häst...:smirk:
Otåligheten kryper i ryggmärgen, jag kollar annonser flera gånger om dan - överallt.... Men alla saknar nåt, eller har nåt för mycket om ni förstår; för högoktanigt kosseblod, för dyr, för ung, för hög -you name it....
Kanske är det som med män - den finns ingen "den rätta"... Så hur gööör man - blundar å pekar...?:cool:

Hejsan!:)
Har du prövat att själv annonsera?
Köpes?
Alla som funderar på att sälja har inte annonser ute , kan finnas ett och annat guldkorn som inte kommt ut på annons än!
Annars är det bara att leta på, kanske åka på "turne´" och kolla på ett gäng uder en resa , ffa neröver?
Ibland behöver man träffa hästen "live" för att få Wow-känslan, eller sålla bort fast allt verkar stämma....

Har du ringt till tränarna?
Många vet om hästar till salu, bland de som tränar för dem.

Lycka till med letandet!

Jodå, jag har annonserat och ringt en massa - både tränare å andra - och varit på två små turneér. Äch då, jag vet förståss att det fixar sig förr eller senare. Fast jag har ju alltid haft svårt för det där med senare.... Tack för peppningen!!!:)

Jodå, jag har annonserat och ringt en massa - både tränare å andra - och varit på två små turneér. Äch då, jag vet förståss att det fixar sig förr eller senare. Fast jag har ju alltid haft svårt för det där med senare.... Tack för peppningen!!!:)

Ja, Maggan står ju fortfarande kvar här och är tjock! :angel:

Vill du skriva vilka kriterier du har? Blir lite nyfiken:)

Ja dom ä inte ett dugg märkvärdiga: helst appaloosa men får möjligtvis gå med paint, quarter eller korsning med någon av raserna, sto, frisk å hel, inte över 150 (inte mycke i alla fall...) Mellan 4-10 år, vettig att hantera, vettig att lasta, vettig att rida = inte bocka å stegra å ha sig, vettigt hopkommen exteriör, minst grundriden, tycka om att samarbeta mä folk å mä andra hästar. Allroundstam. Ingen stjärna men en trevlig hobbyhäst som man kan tävla med några gånger per år....Oj va mycket det blev när det blev nerskrivet...:confused: Men särskilt orginella eller extravaganta kriterier är det ju inte...;)

det är svårt, vajre gång jag varit på jakt så har jag inte hittat nått som känt BRA.
men nu i höstas när jag varken kände att jag skulle orka eller ha råd så hittade jag den perfekta fölisen, jag skulle itne ha FÖL, helst en 3 åring... men nu står jag här med en skadad fölis som jag tycker är perfekt blir bra när man inte letar, de hittar dig!

(oftast...)

Ja dom ä inte ett dugg märkvärdiga: helst appaloosa men får möjligtvis gå med paint, quarter eller korsning med någon av raserna, sto, frisk å hel, inte över 150 (inte mycke i alla fall...) Mellan 4-10 år, vettig att hantera, vettig att lasta, vettig att rida = inte bocka å stegra å ha sig, vettigt hopkommen exteriör, minst grundriden, tycka om att samarbeta mä folk å mä andra hästar. Allroundstam. Ingen stjärna men en trevlig hobbyhäst som man kan tävla med några gånger per år....Oj va mycket det blev när det blev nerskrivet...:confused: Men särskilt orginella eller extravaganta kriterier är det ju inte...;)

Jag vet en jätte fin appaloosa åring till salu.;)

Ja, fast det där med kemi kan ju samtidigt vara äventyrligt. Givetvis ska man tycka om hästen, men för mycket positiv kemi kan förblinda; man tycker mycket om hästen och bortser kanske från de kriterier man hade från början och som faktiskt är viktiga.

Jag dyrkar marken min häst går på!

För mej betyder kemin mer än någonting annat. Den dagen hon dör hoppas jag att det finns en häst till som jag kan tycka så mycke om. Men det lär bli svårt att hitta. :crazy:

En häst kostar pengar, tid, arbete, bekymmer mm mm at ha och då måste man verkligen tycka om hästen för att det ska vara värt all möda.

Absolut måste man tycka om sin häst! Men om hästen är vad man tänkt sig behöver man ju inte tycka mindre om den för det. Jag tror att det är väldigt lätt att gå på känslan och så blir det fel häst. Det har hänt mig ett par gånger. Jag gav inte upp utan felköpen blev "rättköp" med en massa jobb, tid och engagemang. Men kan jag avstår gärna från merjobbet och går på kriterierna den här gången. Känslan kommer i alla fall och kanske ännu mer om hästen är vad man tänkt sig från början.

40-60 sådär....

Tycker ju att de flesta föl ligger i den prisklassen så jag misstänker att det blir lite svårare att hitta ett STO från 4 år som är helt ok som inte kostar mer. Men det är bara vad jag tycker när jag har tittat omkring. (är ev ute efter en fölis till hösten...)

Ja, så är det ju. Och det dumma är ju att fölen/hästarna kostar nästan lika mycket oavsett stam, utbildningsnivå å sånt. Valackarna är ju lite billigare men obetydligt vilket jag tycker är konstigt.

Appaloosan har ju legat på en lite mera rimlig nivå men är åxå på väg upp tror jag.

Så det blir nog en vallack för mig ändå... Har fått ett tips på en som verkar intressant... :banana:

Hur har det gått? Har du hittat någon häst? Jag håller oxå på och letar...

Liknande trådar

Gnägg Hur och var hittade du din häst? Hur många hästar var du tvungen att titta på innan du hittade rätt? Om du har köpt fler hästar och det...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 755
Senast: Matilda_L
·
Gnägg Nu kära vänner har jag råkat ut för ett problem som känns både fånigt och ytligt, nästan pinsamt til och med. Men jag bjuder på det och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 259
Senast: BornAgain
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 925
Ridning Hej alla! Efter många år inom hästvärlden har jag äntligen kommit till en punkt där jag har möjlighet att förverkliga en barndomsdröm...
2
Svar
27
· Visningar
4 963
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka