hitta hane till avel

I

isan_love

hej! vi har en golden retriver tik och vill nu skaffa valpar var hittar man en hane, det ska vara en seriös person, så var ska jag leta??

Sv: hitta hane till avel

Rasklubben brukar ha ett avelsråd. Där kan man få tips på om ens hund duger till avel, och tips om lämpliga hanar.

hej! vi har en golden retriver tik och vill nu skaffa valpar var hittar man en hane, det ska vara en seriös person, så var ska jag leta??

Börja med att kontakta uppfödaren till er hund. Denne vet förhoppningsvis mycket om linjerna bakåt, och kan tipsa om lämpliga hanar. Det är viktigt att man gör en bra kombination, inte bara att man har 2 fina hundar.

Att ta valpar är ett jätte ansvar!
Mot rasen och individen samt självklart valpköparna!

Uppfyller din tik alla avelskrav och är i övrigt frisk och med bra temperament?
Har du ställt ut henne? Tävlat något?
Kan hon tillföra rasen något?
Hur är det med syskon och övrig släkt när det gäller sjukdomar/mentalitet osv, kolla upp på hunddata!
Vilka är hennes svaga resp starka sidor?
Välj en henne som matchar henne efter detta, behövs oftas hjälp av någon som är väl insatt i linjerna tex tikens uppfödare eller rasklubbens avelsråd.

Har du tid att ta hand om en valpkull?
(dygnet runt arbete i MINST 8 veckor)
Golden får ofta stora kullar och har du funderat över om du har tid/plats att hand om ev osålda valpar?
Har du möjlighet att hjälpa/råda valpköparna om problem uppstår?
Och inte minst har du råd? Att föda upp valpar på rätt sätt (och något annat är otänkbart) kostar mycket.

Gå helst någon uppfödar kurs eller föreläsning (Kennel klubben anordnar sådana över hela landet)
Och läs böcker!
Har du någon rutinerad uppfödare som du känner (behöver inte vara Golden) fråga om allt!
De flesta uppfödare är väldigt hjälpsamma och är guld värda med sin kunskap

Glöm inte att kolla din försäkring, gäller den för snitt ?
Ingår valpkulls försäkring?
Teckna dolda fel försäkring på valparna, så du har ett skydd mot konsument köplagen.

Lycka till!
Det är mycket jobb, kostar mycket pengar och ett stort ansvar.
Men också helt underbart att få uppleva och följa en valpkull!:love:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi är på G att köpa en gråhundsvalp, hane. Namnet som är på sambos topplista är Zigge, Sixten, Viper, Tikka, Scott eller Spike...
2
Svar
22
· Visningar
1 544
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Har en tik och en hane sedan några år tillbaka. Ikväll lyckades de smita ihop och para sig! De hade precis lugnat ner sig lite, i en...
Svar
14
· Visningar
1 775
Senast: lilstar
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka