Hitta en besiktningsman för en överlåtelsebesiktning

I min kommun utför sotaren besiktning av eldstäder med intervall. Tror det är vart annat år för kanaler och eldstäder som används för uppvärmning och vart tredje om det är "trivseleldning" eller mer sällan.

Är kanalen inte använd så måste den kollas i vilket fall som helst innan den tas i bruk. Tror att det är tvingande bestämmelser oavsett om den godkänts under något av de föreliggande åren?

I det här fallet kollas det visst vartannat år. I februari i år har det skett en inspektion med kamera i rökkanalen, enligt säljarens uppgift. Säljaren eldar flitigt och hade vedspisen igång när vi var där. Hon lagar visst så gott som all mat på den spisen också. Elspis finns dock.

Jag funderar lite på det där bygglovet. Tillbyggnaden kanske inte ens är bygglovspliktig. Jag googlade och hamnade på boverkets sida och där stod det att tillbyggnader var undantagna :confused: . Det förvånade mig faktiskt. Jag förutsatte att bygglov krävdes.

Det syns ju tydligt på huset vad som är nytt och vad som är gammalt:
nUwplmkRWU76-XQ9EEa8-huuzj00pEZr8CdoWfAiSpzdBLATxhwe8JNVNLWoiR3k6nkN4FUBskzHaJuF7ES9WZGyC70qaKEMx0szFOjNBPeomYC8wIMCcNm8iJehSIAirDeXBm-kWqBPBYI5-aaN9Hj4QMXibgQWgL0D-9kYekLbFH2M86gDoT758kK2Uq12G1-oARqAnW7KLvIQHEmwTpuHXPu6P6jye2bJGRcPDu8VutqlONXtXlKqp31eeV0qnkmUXJssC382iCH5jk3PRIHBx_jjR_g_LimuE4NhtWv5371cVyf_4uHhmUWFZnrLRi2ERloK9WiNttB3FcidmWRWDE39OQP_KhypksIlowM6tfeaOZ4Q-ueS_HF51qdaLI3Niwh_ubiqJBzkVIS0wL2utdq1V6dEpIhnFBAZDDelA9wvVXE2rgv3m7PhqBiagqRxwdcdMdyew_5qh5oSJUMbKOrcicPWoG933DZ6-1LpdHfGGPFBuWUyAPnIENXHhcVP1WcpirVjRQDpn3i1H2kMT82Swl6BCUcJ6KD12Zs=w480-h640-no

Jag funderar lite på det där bygglovet. Tillbyggnaden kanske inte ens är bygglovspliktig. Jag googlade och hamnade på boverkets sida och där stod det att tillbyggnader var undantagna :confused: . Det förvånade mig faktiskt. Jag förutsatte att bygglov krävdes.

En tillbyggnad på mindre än 15 kvm behöver väl inget bygglov? Vet inte hur stor tillbyggnaden är på ditt hus dock och om det faller under den kategorin alls.

En tillbyggnad på mindre än 15 kvm behöver väl inget bygglov? Vet inte hur stor tillbyggnaden är på ditt hus dock och om det faller under den kategorin alls.

Jag vet inte exakt storlek på tillbyggnaden, men mer än 15 kvm lär det väl vara. Det är två rum i den, ett vardagsrum och en pensionärskuvös (uterum alltså). Hela bottenvåningen ska vara omkring 60 kvm (men jag minns inte helt exakt.) På bilden syns det inte att byggnaden har en vinkel även åt andra hållet, så det är cirka 2/3 av gamla byggnaden som syns.

nUwplmkRWU76-XQ9EEa8-huuzj00pEZr8CdoWfAiSpzdBLATxhwe8JNVNLWoiR3k6nkN4FUBskzHaJuF7ES9WZGyC70qaKEMx0szFOjNBPeomYC8wIMCcNm8iJehSIAirDeXBm-kWqBPBYI5-aaN9Hj4QMXibgQWgL0D-9kYekLbFH2M86gDoT758kK2Uq12G1-oARqAnW7KLvIQHEmwTpuHXPu6P6jye2bJGRcPDu8VutqlONXtXlKqp31eeV0qnkmUXJssC382iCH5jk3PRIHBx_jjR_g_LimuE4NhtWv5371cVyf_4uHhmUWFZnrLRi2ERloK9WiNttB3FcidmWRWDE39OQP_KhypksIlowM6tfeaOZ4Q-ueS_HF51qdaLI3Niwh_ubiqJBzkVIS0wL2utdq1V6dEpIhnFBAZDDelA9wvVXE2rgv3m7PhqBiagqRxwdcdMdyew_5qh5oSJUMbKOrcicPWoG933DZ6-1LpdHfGGPFBuWUyAPnIENXHhcVP1WcpirVjRQDpn3i1H2kMT82Swl6BCUcJ6KD12Zs=w480-h640-no
Bilden syns inte.

Pensionärskuvösen behöver inget bygglov och så är det lite luddigt med bygglov på utbyggnad i icke tätort. (min nybyggda är på 44kvm)
Vad gäller eldstäderna så är det bara att ringa sotaren i distriktet dom har protokoll år bakåt (mitt nya hus var ett dödsbo så jag visste 0 om skorstenen mm)

Pensionärskuvösen behöver inget bygglov och så är det lite luddigt med bygglov på utbyggnad i icke tätort. (min nybyggda är på 44kvm)
Vad gäller eldstäderna så är det bara att ringa sotaren i distriktet dom har protokoll år bakåt (mitt nya hus var ett dödsbo så jag visste 0 om skorstenen mm)

Jag ringde sotaren och de ville inte lämna ut protokoll till mig. De sa att jag får be om det från säljaren eller mäklaren.

Använder man eldstaden som huvudvärmekälla så sotas den var 3e mån och kollas mer ingående vart annat är.

Ups. Det visste jag inte.

Bukes samlade klokhet är bra för bildningen. :up:

Det är helt beroende på kommun. Men det är nog väldigt få kommuner som inte kräver bygglov på en sådan utbyggnad som bilden visar. Hade den varit under 15 kvm (och varit uppförd efter att reglerna började gälla) hade det räckt med bygganmälan.

Men bygglovet ska ju givetvis finnas hos kommunen, om den har lov dvs.

Eller för att förtydliga mig själv.

I normalfallet krävs bygglov för tillbyggnad, inklusive inglasat uterum. Undantaget om tillbyggnaden är max 15 kvm BTA och uppförd efter 2 juli 2014. Då krävs endast bygganmälan.

Ligger huset utanför sammanhållen bebyggelse (inte samma definition som tätort) kan man få göra tillbyggnader utan bygglov. Men då är det olika i olika kommuner.

Eller för att förtydliga mig själv.

I normalfallet krävs bygglov för tillbyggnad, inklusive inglasat uterum. Undantaget om tillbyggnaden är max 15 kvm BTA och uppförd efter 2 juli 2014. Då krävs endast bygganmälan.

Ligger huset utanför sammanhållen bebyggelse (inte samma definition som tätort) kan man få göra tillbyggnader utan bygglov. Men då är det olika i olika kommuner.

Jag gör nog bäst i att fråga kommunen, men behöver ju först ta reda på storleken på tillbygget som är gjort 2010.

Liknande trådar

Hemmet Jag känner att jag behöver starta en ny tråd om det här: Alltså, jag blir lite förvirrad. När jag läser om överlåtelsebesiktningar så...
Svar
10
· Visningar
663
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Selenbrist