Hitta dagmatte

angiepangie

Trådstartare
Det har nu blivit dags för mig att försöka hitta en bra dagmatte till min fjant och jag har ingen aning om vart jag ska leta, haha.
Har kollat blocket men hittade ingenting som jag kände var bra.

Så nu tänkte jag kolla vart ni skulle letat?
(Har inga anhöriga som kan ställa upp så mycket som jag behöver, annars hade problemet varit löst för längesen :))
Hur mycket tycker ni är rimligt att betala?
Om det hjälper så behöver jag dagmatte under dagtid medan jag arbetar under sommaren, och även någon gång under helgerna och kvällarna då jag arbetar inom vården och arbetstiderna varierar dock kan jag få hjälp av mina anhöriga de flesta helgerna och liknande :)
Vad skulle ni ställa för krav angående aktivering och liknande?

En halv miljon frågor i vanlig ordning :angel:

Om ni har andra åsikter eller så, så tas det tacksamt emot också :)

Sv: Hitta dagmatte

Vi satte upp lite lappar i våra lokala butiker. Fick en del svar o valde ut ett superbra äldre par :)
Vår hund har noll aktiveringsbehov. Han är nöjd med kissrundor o att få busa runt på deras tomt om det är fint väder. Han är med dem när de spelar boule o gör andra utflykter. Vi betalar 100:- per gång. Rör sig kanske om ett par dagar i månaden.

Jag satte upp lappar i dom lokala butikerna och på klubben. Det tog inte ens en halv dag så började telefonen att ringa :p

Jag träffade dom som verkade mest intressanta och valde sedan ut två. Jag vill ha en reserv ifall den ena dagmatten skulle bli sjuk, skulle vilja åka bort, ect.

Mina hundar är hos dagmatte 4 dagar i veckan och mellan 7-17. Ibland kan det bli en dag extra, och ibland en dag mindre. Jag betalar ändå en fast summa på 1000kr i månaden. Det är inte mycket men dagmatte var helt nöjd med enbart sällskapet och att få vara dagmatte och hade inte tänkt sig någon ersättning alls, så jag har kommit billigt undan. Jag kände ändå att jag vill ge något. Ibland köper jag en blomma eller något annat jag vet min dagmatte uppskattar om jag ändå springer på något i affären då hon är GULD värd och alltid ställer upp.

Jag har kravet att min dagmatte/husse ska rasta hundarna för det behovet som finns och inte lämna dom ensamma mer än ett par timmar. Allt annat utöver rastning sköter jag själv sedan, som aktivering och liknande. Dock så ville min dagmatte bli just dagmatte för att ha sällskap med sig på alla sina promenader, fisketurer och annat denne hittar på utomhus. Men generellt så är mina krav på dagmatten inte så höga.

Ni ger bra tips :)
Ska definitivt sätta ut lappar och kolla runt lite till på internet.

Bison: Min hund är likadan, bara han får gå promenader regelbundet är han hur nöjd som helst. Sen att det är roligt att hitta på annat, det är ju en annan femma :p Men jag tänker mig inte heller att jag kommer kräva någon aktivering förutom just promenader av min blivande dagmatte :)

Aslan: Oj, hoppas jag kommer undan så billigt också :o Låter som du hittat en riktigt bra dagmatte :)
Jag tänker liknande angående krav på dagmatten/hussen!

Jag annonserar själv på blocket nu när jag behöver en till dagmatte inför sommaren. Förra gången droppade det in ett par intressanta svar (och många stolpskott) och jag valde ut de som var mest intressanta och träffade dem. Den ena älskade min fegis till hund och han gillade henne från första stund så det var inte så mycket att diskutera när jag träffat henne. Hon är den bästa dagmatten i hela världen, hon håller dem sällskap hela dagarna, promenerar flera timmar och tar ibland en löptur med dem. Hon vill inte ha betalt utan vill bara ha hundsällskap! Jag betalar henne litegrann nu och då för mitt eget samvetes skull. ;)

Nu annonserar jag som sagt efter en till, på blocket denna gång också. Har fått ett par intressanta svar redan. Det jag vill ha ut av att ha dagmatte till mina hundar är att de ska ha sällskap hela dagen eftersom minstingen har väldigt svårt för att vara ensam hemma. Hade han inte haft problem med det hade jag inte behövt dagmatte eftersom jag jobbar så nära hemmet. Så mina krav är att de har sällskap från det att jag lämnar av dem tillsa jag hämtar upp dem, och givetvis en eller två kissrundor - allt utöver kisspromenaderna ser jag bara som en bonus!

Det vanliga är väl annars att man betalar 100 kr per gång eller en viss summa i månaden, och det är väl vad jag tänkt mig med nya dagmatten också (den gamla vill fortfarande inte ha betalt, annars hade hon gärna fått det! :) )

Jag letar också dagpassning nu. Har kollat (och annonserat på) universitetets anslagstavla, hittat en annons på blocket och slängt ut en förfrågan på facebook. Har några på g så får vi se.

Betalning är mitt dilemma också, hur mkt som är rimligt.

Ang. aktivering så är det ju upp till dig vad du vill ha hjälp med (och sen såklart vad dagmatte/husse vill göra). Det mina behöver är sällskap iaf större delen av dagen (lämna de en liten stund för att handla etc är inga problem), och de behöver få komma ut och kissa 1-2 gånger.
Långpromenader är helt okej men inte nödvändigt. Mental aktivering/träning vill jag sköta själv.

Smart att själv lägga ut en annons, ska jag testa! :D
Jag tänker att betalningen kommer man ju överens om, förhoppningsvis hittar jag någon som inte tar lika mycket som ett hunddagis men att inte betala någonting hade jag inte heller varit okej med :p Mellanting ^^
Ja jag tänker att jag nog hellre har en fast summa varje månad men det är ju som sagt något man får komma fram till tillsammans :)

Som du tänker om krav på aktivering tänker jag också, självklart vill jag ju gärna att han ska få komma ut och kunna göra sina behov men utöver det blir det bara en bonus :)

Jenka: Ska hålla tummarna för att du hittar någon riktigt bra :)
Ja, det är inte lätt att ha koll och sen tänker ju alla extremt olika!

I mitt fall handlar det också om sällskap, och sen har jag ju inte den mest krävande hunden direkt så det går inte åt jättemycket tid åt mental träning/aktivering men känner nog lite som du där. Det vill jag nog helst sköta själv också!

(och annonserat på) universitetets anslagstavla

Det gjorde jag med och fick massor med svar! :) Var åtminstone 10 stycken som från sina mail lät riktigt vettiga och av dem valde jag två som vi träffade och det funkade jättebra med båda. Nu vet jag inte var TS bor men studenter är alltså ett hett tips! Sen fick jag bara någon vecka senare genom en kompis kontakt med en kille som jättegärna passar vovven gratis när han kan bara för att det är kul, så det kan absolut löna sig att fråga runt lite bland bekanta!

Betalning är jättesvårt, när jag själv var dagmatte fick jag 60kr/gång och tyckte det var lite, men betalar själv hundvakten en tia mindre per gång. Hade jag haft råd skulle jag gärna betala mer, det är värt så himla mycket att ha någon man verkligen litar på.

Jag har sagt att Yerkes behöver sällskap och rastning, aktivering är valfritt men vill de så får de träna och ha sig hur mycket de vill. Den ena leker och tränar en del så där brukar jag få hem en trött hund, den andra gosar mest och går promenader så där hämtar jag en glad men väldigt energisk vovve. Båda delarna är helt okej med mig, men väljer vem jag ber passa honom vilken dag efter hur mycket tid/ork jag själv kommer ha.

Vi annonserade i lokaltidningen och fick en del samtal. En del stolpskott och ingen som det direkt klickade med.Någon lät bra men hade en för stor och energisk hund själv, det ,skulle bli för jobbigt för gammelman.

Dock hade annonsen den fördelen att en vän till oss undrade efter ett tag hur det gick med dagmatte/husse.
Då jag sa att vi inte hittat någon än så sa hon att hon funderat och att han gärna kunde få vara med hennes hundar om vi ville.
Hon kände ju hunden och visste att han fungerade bra i hennes flock på 3 sheltietikar.
Hon jobbade 50%,även helg o kvällar så det blev ju inte mycket han behövde vara där under hennes jobb och då var han ju med hennes hundar. Han var f ö inget problem att lämna ensam.

Världens bästa dagmatte!! Dessutom en riktig hundmänniska som alltid sätter hundarna först. Tillika en god vän.
Jycken hade det toppen där, ensam kille med tre tjejer....Han fick leva flockliv med dessa samt gå långa promenader tillsammans med dagmatte och hennes lösa lydiga flickor.

Kan ju berätta hur min situation funkar, jag är dagmatte åt två hundar, dom är lite äldre och väldigt väluppfostrade och lugna.

Dom får mat två gånger när dom är här och så brukar vi gå två korta promenader, den ena hunden vill helst bara gå utanför dörren och in igen men vi brukar ändå gå en kvart så den äldre får rasta av sig.

Ibland leker vi med leksaker men för det mesta så ligger vi och gör ingenting i soffan. :angel:

De aktiveras ingenting utöver de korta promenaderna av mig, jag kan inte lämna ena hunden ensam och gå längre med den andra så om de behöver mer aktivering sköter ägarna det.

Jag har dom mellan halv sju till kvart över fyra, får 1000 kr i månaden och det är jag nöjd med.

Ägarna är jättetrevliga och nu när jag börjat jobba, men bara några timmar i veckan, har dom varit jätteflexibla och jag kommer fortsätta ha hundarna så länge det går.

Ja, ibland glimmar det till :idea:

Jag har ju skaffat hund för att jag gillar allt som har med det att göra, så all aktivering utöver att de får komma ut och göra sitt är verkligen bara en bonus för mig! :) Jag brukar säga till min dagmatte på morgonen om jag ska iväg och träna på eftermiddagen att "du kan väl spara lite på energin idag eftersom vi ska iväg och träna" (om det varit sökträning på schemat, "vanlig" träning orkar de med ändå ;))

delvis kl

Hoppelhase: Kommer flytta till Borås i sommar, så studenter lär det finnas gott om ;)
Ska be min syster som går där slänga upp en lapp så snart som möjligt :)

Celija: Vad gött det låter, hoppas jag hittar en dagmatte det fungerar lika bra med :)

aneeette: Ja men precis så :) Håller med dig!

Tack allihopa för att ni delar med er och berättar hur ni har det, hjälper faktiskt jättemycket! (sa hon som aldrig haft eller varit dagmatte innan :p)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 304
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 897
Senast: Johanna1988
·
Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har... 2 3
Svar
57
· Visningar
8 964
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka