Historia bakom kapplöpningsmålningar.

N

nhemesis83

Är det någon som kan förklara varför man målade kapplöpningshästar (tror det kan vara mellan 1600-talet och 1800-talet) i en sk. "gunghäst-modell", de målades med ryttare sittandes på, under ett lopp i full galopp. Med båda frambenen sträckta fram och båda bakbenen sträckta bakåt (därav "gunghästmodellen"). De målades så för att se snabba ut.:idea:

Sv: Historia bakom kapplöpningsmålningar.

Så vitt jag vet var man helt enkelt inte säker på hur galoppsprånget var uppbyggt i hög fart.
Man trodde att det var mera typ "hare".
Vill minnas att den allra första "filmsekvensen" som gjordes var av just en galopperande häst. Och att rörelsemönstret då förvånade.

Jag har en bild av Wendes Artilleriregemente där 10 hästar med ryttare drar en kanon. Alla är i samma (icke existerande) fas i språnget som du beskriver.

Hittade en liknande bild men med "bara" 4 ryttare
22konglridartilleri.JPG

intressant!

vem har målat bilden?

Det är inte förrens på "senare år" som stiglädren har blivit kortare vid löpridning. Förr red man kapplöpningar med långa läder och den som först började att korta upp blev idiot-förklarad! Titta på gamla svenska fotografier från ca 60-talet så rider ryttarna med betydligt längre stigläder än idag.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 986
Senast: sandrafors
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 031
Senast: Sonic76
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 723
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar