Hiss eller diss - del 6

Skärmklipp.webp

Och för att nyansera lite..

Den här provade jag till frukost igår och den var helt okej. Man känner att det är sötningsmedel men det är inte alls lika störande och det är inte översött. Konsistensen är bra och smaken också bra. Jag köpte en annan smak också som jag inte provat än. Däremot var jag rejält hungrig ungefär 15 minuter senare så den mättade inte lika bra som kvargen jag brukar äta men det förklaras ju lätt med både den mindre mängden och lägre kaloriinnehållet.

Visa bifogad fil 162955

Jag kämpar vidare med att försöka hitta ett "nyttigare" alternativ till Valios kvarg jag brukar äta till frukost.

Bränd av Arlas kvar i förrgår var jag skeptisk. När jag öppnar burken så ser jag att den är slät, inga fruktbitar (positivt i min värld). Rör i den med skeden och den är krämig och fin. Inte stabbig utan bara som lite tjockare yoghurt.

Provsmakar. Första tanken är ju att detta funkar ju.. sen kommer den där kemiska sötningsmedelssmaken, okej inte gott men jag kanske kan vänja mig.. men sen.. Eftersmaken på denna är ja, spya. På riktigt. När jag säger så menar jag inte att bara uttrycka att den smakade äckligt utan det smakar exakt, på pricken som det gör i munnen efter man spytt.

Vedervärdigt. Fetdiss, kommer aldrig röra igen.

Men har du provat Arlas kvarg i såna stora burkar som den du köpte grekisk yoghurt? Tycker faktiskt de är goda!
Vaniljen är inte dum alls och deras hallon är väldigt mycket bättre än Lindahls. 😅

För mig som försöker undvika mjölkprodukter blir nyfiken, vad smakar kvarg? Vad består det av? Varför äts det? 🤔
Jag älskar Lindahls kvarg med smak av päron, både som "vanlig" kvarg och som drickbar. Jag har ofta det som mellanmål tillsammans med en banan, eller bara för sig själv. Enkelt att få i sig något som jag håller mig mätt på, det innehåller inget socker (tycker inte de är nämnvärt sötare än generic vanlig yoghurt) och de innehåller inte så mycket fett. Tycker även om den tidigare hårt dissade Grekiska yoghurten (som har just konsistensen av grekisk yoghurt, inte den rinniga motsvarigheten som vi har i tetror). Jag gillar just att den är av en fastare konsistens och att jag faktiskt upplever mig bli mättare än på vanlig yoghurt.

Nu är det inte exakt samma sak som kvarg, men jag brukar använda fetfri neutral grekisk youghurt som bas för kalla såser istället för CF, samt till frukost/mellanmål med banan eller kanske frysta bär. En klick honung om jag känner för det funkar också utmärkt.

Nyttighet går jag dock inte in på, då det är utifrån person och behov :)

Men har du provat Arlas kvarg i såna stora burkar som den du köpte grekisk yoghurt? Tycker faktiskt de är goda!
Vaniljen är inte dum alls och deras hallon är väldigt mycket bättre än Lindahls. 😅
Jo jag har provat dem. Tycker de funkar om man har massa typ granola i men inte annars. De är inte äckliga men heller inte goda.

Verkar generellt som jag är känslig mot sötningsmedel i "yoghurtprodukter", tycker ofta det blir äckligt. Jag dricker en hel del pepsi max så har inget emot sötningsmedel på det sättet men tycker det är relativt få produkter det fungerar bra i.

Jag är egentligen ingen frukostmänniska, tycker inte om att äta direkt på morgonen så under många år var lunch mitt första mål för dagen. Men jag har märkt att min kropp (och huvud) mår mycket bättre om jag äter regelbundet, och det innebär även på förmiddagen. Det har alltså varit lite av en kamp att hitta något som fungerar.

Det måste vara enkelt och snabbt och gå att ha med sig till jobbet. Nu har jag ätit Valios vanliga kvarg under en lång tid och det har funkat jättebra. Äter en sådan vid 7-tiden och sedan två knäckemackor vid 9, då står jag mig fint till lunch och både blodsocker, hunger och humör känns jämt och fint.

Men nu har min "hälsocoach" påpekat att kvargen jag äter på morgonen är alldeles för onyttig och vill att jag byter ut den och ja.. jag har svårt att hitta något som funkar helt enkelt. Jag har hela tiden tänkt att jag balanserar det genom att "kompensera" för de extra kalorierna under resten av dagen men det dög tydligen inte 😅 så nu är jag på jakt efter nya alternativ.

Visa bifogad fil 162955

Jag kämpar vidare med att försöka hitta ett "nyttigare" alternativ till Valios kvarg jag brukar äta till frukost.

Bränd av Arlas kvar i förrgår var jag skeptisk. När jag öppnar burken så ser jag att den är slät, inga fruktbitar (positivt i min värld). Rör i den med skeden och den är krämig och fin. Inte stabbig utan bara som lite tjockare yoghurt.

Provsmakar. Första tanken är ju att detta funkar ju.. sen kommer den där kemiska sötningsmedelssmaken, okej inte gott men jag kanske kan vänja mig.. men sen.. Eftersmaken på denna är ja, spya. På riktigt. När jag säger så menar jag inte att bara uttrycka att den smakade äckligt utan det smakar exakt, på pricken som det gör i munnen efter man spytt.

Vedervärdigt. Fetdiss, kommer aldrig röra igen.

Köp naturell istället för de med smaksatt skit i dvs aspartam och annat skräp som är skadligare än socker. Naturell Lindahls och smaksätt med frukt,bär, fröer- så gott! Och jag själv tycker inte om den naturella kvargsmaken 😄 men det är ju bra mat och blir gott om man smaksätter den själv :)

Angående kvarg så lever jag typ på kvarg 😅 jag klarar inte av sträv kvarg, och inte naturell. Den får inte vara sötad med socker för det tål jag inte längre heller.
Jag köper Arlas stora burk med vaniljkvarg. Den är len inte sträv och smakar gott. Äter den flera gånger varje dag, med typ bär och nötter. Stor hiss på den!

Kunde jag äta dom så älskar jag valios som varit uppe här. Och vaniljkesella. Osträva kvarger alltså :rofl:

Jag tycker eg inte om yoghurt alls.
Men jag hissar Yallas squeseee jordgubb också! Banan var nog snäppet vassare dock!

Köp naturell istället för de med smaksatt skit i dvs aspartam och annat skräp som är skadligare än socker. Naturell Lindahls och smaksätt med frukt,bär, fröer- så gott! Och jag själv tycker inte om den naturella kvargsmaken 😄 men det är ju bra mat och blir gott om man smaksätter den själv :)
Sötningsmedel är inte skadligare än socker det är en konspirationsteori och passar inte i den här tråden.

Behöver jag tillsätta något så är poängen lite borta, det blir för mycket meck och det ska vara lätt att ta med sig och behöver alltså vara en komplett produkt.

Sen är jag väldigt petig generellt och är ingen "fruktmänniska". Jag älskar mango och melon och köper gärna när priset är bra men jag är inte jätteförtjust i något färskt bär, tycker inte alls om nötter och fröer ser jag liksom skräp och hatar när mjukt bröd är proppat med onödiga, hårda bitar 😅

Jag har blivit väldigt nyfiken på de här vuxenklämmisarna som postats här på senaste så ska kolla i helgen om de har några på ICA att testa men misstänker tyvärr att min coach inte kommer vara nöjd med något som inte är i princip fritt från både fett och socker.. 😅

Sötningsmedel är inte skadligare än socker det är en konspirationsteori och passar inte i den här tråden.

Behöver jag tillsätta något så är poängen lite borta, det blir för mycket meck och det ska vara lätt att ta med sig och behöver alltså vara en komplett produkt.

Sen är jag väldigt petig generellt och är ingen "fruktmänniska". Jag älskar mango och melon och köper gärna när priset är bra men jag är inte jätteförtjust i något färskt bär, tycker inte alls om nötter och fröer ser jag liksom skräp och hatar när mjukt bröd är proppat med onödiga, hårda bitar 😅

Jag har blivit väldigt nyfiken på de här vuxenklämmisarna som postats här på senaste så ska kolla i helgen om de har några på ICA att testa men misstänker tyvärr att min coach inte kommer vara nöjd med något som inte är i princip fritt från både fett och socker.. 😅

Ah okej ja alla tycker ju såklart olika om saker och ting, absolut.

Fast om din coach tycker att allt fett och allt socker är av ondo så är han imho inte så hälsosam direkt. Kroppen behöver fett och socker. Hjärnan drivs som bäst på socker tex. Sen absolut att man inte ska överdriva socker- och fettintaget men det är en annan diskussion.

Fast om din coach tycker att allt fett och allt socker är av ondo så är han imho inte så hälsosam direkt. Kroppen behöver fett och socker. Hjärnan drivs som bäst på socker tex. Sen absolut att man inte ska överdriva socker- och fettintaget men det är en annan diskussion.

Helt enig här. Lightläsk och margarin kommer inte in i vårt hem. Vi äter äkta smör och de gånger vi dricker läsk tex så är det självklart det sockrade, vi överkonsumerar inga mängder. Men som sagt vi ska väl hålla oss till tråden. Så jag hissar Fish & crisp gourmetfile från Findus, inte testat innan men goda att tex göra fiskburgare av som är dagens lunch efter middagen
från igår 😊.

Mitt syfte är inte bara att leva hälsosamt utan även gå ner i vikt så tror det är därför hon pushar extra hårt för det. Men jag håller med. Jag kör hellre efter devisen mindre av det goda istället för att byta ut det mot en massa saker som smakar skit.

Sen är ju vissa grejer enklare än andra. Jag tycker pepsi max är godare än läsk med socker i, den blir lätt sliskig och "klibbig" tycker jag. Men som sagt i yoghurt tycker jag det blir märkligt.

Men jag fick också höra att vår middag bestående av kycklingfile, kokt ris och broccoli (ingen sås) var den "perfekta middagen" och ja, det kanske det är, och jag tycker det är gott. Men ska varje måltid jag äter behöva vara så så känner jag att jag lika gärna kan ta repet och gå ut i boden nu typ..
Helt enig här. Lightläsk och margarin kommer inte in i vårt hem. Vi äter äkta smör och de gånger vi dricker läsk tex så är det självklart det sockrade, vi överkonsumerar inga mängder. Men som sagt vi ska väl hålla oss till tråden. Så jag hissar Fish & crisp gourmetfile från Findus, inte testat innan men goda att tex göra fiskburgare av som är dagens lunch efter middagen
från igår 😊.
Jag gillade inte fish and crisp faktiskt. Jag föredrar de där gamla panerade fiskbitarna där paneringen liksom ser ut som typ små, små maskar? 😅 Svårt att beskriva men de är jättegoda, det var sådana i skolan också.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 251
Senast: Lavinia
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 614
Senast: Spirax
·
Hästvård Var drar ni gränser för när ni - oavsett veterinär och annan mer eller mindre självutnämnd expertis anser - tycker att 'nu är det nog'... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 073
Senast: tretjak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna