His Highness är död.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cyllene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 6 618
Sv: His Highness är död.

:eek: :cry:

Så OTROLIGT synd på en sån finfin hingst med det perfekta blodet!
:cry:

Jag sörjer idag och tänker på hans närmaste.

Kära nån, jag beklagar:( ...för dej blir det ju också en personlig förlust.:cry:

Finns det fryst sparat efter honom?

Fy så trist!
Hoppas att han inte hann lida för mycket!
Jöss, det var värst vad det verkar ha gått troll i att alla unga, lovande, högt bedömda dressyrhingstar trillar av pinnen...

Jag känner verkligen med dig. Du kommer väl gå omkring i ett töcken ett tag framöver.

bamsekramar

Men gud, jag tror inte att det är sant! :eek: :eek: :cry: :cry:
Inte en ung stjärna till, borta, bara sådär! Overkligt och fruktansvärt tråkigt!!!

Jag tror inte jag fattat det riktigt än. Känslomässigt är det mycket tuffare än jag trodde var möjligt. Självklart tycker jag att han är en fantastisk häst, och han har gett mig så otroligt mycket. Att får rida honom regelbundet från det han var 4 år gammal känns som en gåva.

Det som är jobbigast är dock att jag lider så mycket med de som stod honom närmre än vad jag gör. Highness är (var) verkligen en häst på miljonen! Den optimala hästen som det inte gick att hitta några fel på. Dessutom så mysig, snäll och enkel att ha och göra med. Highness var Doug och Loiuse första hingst, och självklart alla stora stjärna. Jag vet inte exakt vad som hände igår och varför inget gick att göra, men det måste varit illa. De tvekade inte att själva lägga 400 000 kr på att flyga över veterinärer för att operera Sir Savoy 2005, så hade det gått att göra något nu så hade de lätt gjort det. Highness var Louise ögonsten.

Näe fy, det här har varit en overklig dag. Vi har bara hunnit seminera ett sto i Sverige, och nu hoppas jag innerligt att det tog sig. Nu kan man väl ärligt säga att det var tur att han betäckte så mycket som han gjorde i Tyskland. (Runt 600 ston de första åren.) Här har han kanske 15 avkommor plus ett gäng tyskimporterade.

Det finns fryst, men jag vet inte hur mycket och hur de kommer kunna lösa det. Idag ville jag inte pressa dem.

Nackdelen med våra älskade djur - de är så förbannat ömtåliga!

Tack alla för stöd!

/C

http://www.jens-meyer.com/cms/front_content.php?client=1&lang=2&idcat=80&idart=295

Har fått detaljerna om vad som hände nu.

Länkar till allt via Eurodressage, orkar inte förklara:

His Highness sustained the fracture in an accident at the station, where he escaped from one of the grooms and hit an agricultural machine on the run. The right hind hock got severaly damaged. Jens and Susanne Meyer transported him immediately to the equine clinic in Telgte where they diagnosed total dislocation of the hock.

"The surgeons called us after seeing all the radiographs and the news was not good total: luxation to the hind hock. There was no way of saving him, even after frantic calls to our surgeon here in the US who confirmed it also," a heart-broken Louise Leatherdale told Eurodressage. "We agreed that the only humane thing to do was to put him down. How do you make such a decision when you love him so? You just do what is right for him. Susanne [Meyer] who has loved him from the start held his head at the end."

http://www.eurodressage.com/news/breeding/hannover/2007/hishighness.html

Senast ändrad:

Det hade ju alltså bara indirekt med själva tappningen att göra.
Jag vet flera som frågat sig just ifall man kan göra tappningen mindre riskfylld, efter detta beskedet. Men då behöver vi alltså inte "hänga bocken" för det som hänt. Ren och skär otur med andra ord.

Precis, en olycka på väg till betäckningshallen.

Jag vet inte vem det var som tappade honom, men jag är oerhört glad att jag inte är den personen...

Louise egna ord:

His Highness leaves us with heavy hearts.

We received a call at 3am telling us that His Highness was on the way to Telge Clinic in Germany following an accident that injured his hock. It is one of the worst calls of our lifetime. The kind of call you hope you will never receive. After the surgeons reviewed the radiographs we were told there was no hope for recovery and we had to make the heartbreaking decision to put him down humanely. Fortunately, he had Susanne and Jens at his side the whole time...the people who lovingly cared for this horse with the sweet heart the past 5 years.

There will never be another horse like this magificent stallion. He touched the hearts of all who saw him. We wanted to share his Highness with the world. We could only do that for a brief time. If you have a Highness foal...go to the barn and hold that horse....for those that do not, please hold Highness in your hearts. We will grieve for His Highness for years to come but we will also have hope that his offspring will bring joy to those of you that were fortunate to have a part of him through them.

http://www.leatherdalefarms.com/

Fick mail från Louise nu:

"We have stopped any semen sales world wide, as well as our Highness foals being sold here in the US until we can evaluate it all soon."

/C

Jag vet inte vem det var som tappade honom, men jag är oerhört glad att jag inte är den personen...
:bow:
Stackars människa! Den måste känna sej totalt värdelös och skyldig till vad som har hänt.
"he escaped from one of the grooms"
Stackars arma sate som höll i honom....usch, för att ha det på sitt samvete.:crazy:

Fy vad hemskt och sorgligt. :cry:
Han verkar i ordets bemärkelse ha varit en riktig Sagohäst.
Usch vad orättvist livet är när en sådan individ går bort så "onödigt" och så hemskt tidigt.

Lider med er :(
Blev riktigt chockad när jag läste tråden, han var min drömhäst att hoppas kunna betäcka med någon gång... men oavsett om det är en avelshingst värd miljoner eller kompisens bortskänkta travare som bryter benet och hastigt måste avlivas är det en personlig förlust som skär i hjärtat :( Jag är så ledsen för din skull.

Det är alltid väldigt sorgligt när ett djur går bort i förtid p.g.a en olycka, stackars den krake som tappade hingsten :(

Du får ursäkta men jag är inte så insatt i dessa hingstar och undrar bara vilket förhållande du har till honom, som jag förstår var hingsten stationerad i tyskland och ägarna bor i USA. Jobbar du på stationen i tyskland?

Stackars människa! Den måste känna sej totalt värdelös och skyldig till vad som har hänt.
Stackars arma sate som höll i honom....usch, för att ha det på sitt samvete.:crazy:

Ja... Men vilken maximal otur! Så många gånger som jag har tappat mina hästar... :crazy:
Lider med dig, Cyllene, och alla som stod hingsten nära.

1. Sorgligt Cyllene, jag beklagar.

2. Jag hoppas, hoppas, hoppas verkligen att ansvariga förstår och kommer ihåg att det är mänskligt att fela och att tappa en häst kan hända den bästa.
Jag misstänker därutöver att människor som hanterar hingstar, värdefulla sådana, är lite mer "med" och extra noga med att försöka behålla kontrollen.

Slänger ut en fråga till er som vet!

Vad händer rent ekonomiskt när dyrgripar dör en för tidig död?
Finns det någon typ av internationell specialförsäkring som går att teckna?
Eller är det rakt av en brakförlust?

Det högsta försäkringsbelopp jag hört talas om hos ett svenskt försäkringsbolag var en A2 på 500 000kr.

Liknande trådar

Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 277
Senast: Habina
·
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna... 2
Svar
22
· Visningar
3 733
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka