His Highness är död.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cyllene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 6 618
Sv: His Highness är död.

Usch vad hemskt :cry: :cry: :cry: !

Kan inte annat än beklaga sorgen och det inträffade. Förstår att det är en stor tragedi för alla inblandade och har hanterat mm hingsten. Precis som det är en stor förlust för sporten.. Jag som hade planer på att betäcka med honom i år..

Så fruktansvärt:( Och jag som skulle betäcka med honom i år:cry:
Jag beklagar även din personliga förlust....

Jag misstänker därutöver att människor som hanterar hingstar, värdefulla sådana, är lite mer "med" och extra noga med att försöka behålla kontrollen.
Klart att personen som hanterade HH är duktigare än de flesta stall-tjejer, men oavsett vad man gör så blir det rutin på det hela.
Hur många gånger tror du att personen har lett ut HH till tömningsplatsen? Hur många gånger har det gått hur bra som helst?
Man glömmer lätt att i även de lugnaste vatten simmar de farligaste fiskarna.

En olycka händer så lätt, men för människor som mist en del i sin försörjning känns det nog inte lika lätt att bara rycka på axlarna och säga att det kunde hända vem som helst.

Slänger ut en fråga till er som vet!

Vad händer rent ekonomiskt när dyrgripar dör en för tidig död?
Finns det någon typ av internationell specialförsäkring som går att teckna?

Jag tror att de flesta dyrgripar inte är försäkrade till sitt fulla värde, eftersom premierna då hade blivit astronomiskt höga. Antagligen är de försäkrade högt nog för att täcka vilken medicinsk behandling som helst.

precis, känner till flera som säger att dom har "råd" att förlora minst 1 häst om året jämfört med vad kostanaderna skulle bli om alla skulle hållas försäkrade till sitt värde, men dom är säkert vet. försäkrade för allt existerande. Men visst är det väldigt olika!

Även om detta hände på vägen till tömmning så hör man allt för ofta om (som tur är iaf) småskador som händer när dom går på bocken! (som tex. Spender inför VM)

Man får väl "damsuga världen" och se om man kan hitta en värdig efterträdare till honom! Även om det inte är samma sak...

Själv så kniper det alltid i magen när det ringer mitt i natten om någon av hästarna är någon annastans, samtal som dessa är ju de värsta som kan hända!!

Doug och Louise (ägarna) äger försäkringsbolag i USA. Företaget försäkrar bland annat trafikflygplan. Det hände lite på den marknaden efter 11 sept. :crazy:

Jag vet inte hur man har en häst som Highness försäkrad. Jag vet dock att de har dem rejält försäkrade. När Savoy skulle opereras för en kostnad på 400 000 kr så vet jag att det var mycket förhandlingar med försäkringsbolaget hur det skulle lösas. (Det hade väl inte ens Agria diskuterat på en "vanligt" försäkrad häst.) Det slutade dock med att de skulle betala det själva.

Självklart är Highness en stor inkomstkälla, men de har ju köpt in Herzensdieb, Damsey och de två nya 3-åringarna First Dance (Florestan - Donnerhall) och Rob Roy (Rubin Royal - Glorieux).

Dessutom så äger de Hampton. Highness avkomma (ue Rotspon - Calypso) som i torsdags godkändes!

Som Louise skrev "Perhaps it was supposed to be that little Hanus (now officially called Hampton) was licensed last week. Perhaps there is a reason for everything...."

När Savoy skulle opereras för en kostnad på 400 000 kr så vet jag att det var mycket förhandlingar med försäkringsbolaget hur det skulle lösas. (Det hade väl inte ens Agria diskuterat på en "vanligt" försäkrad häst.) Det slutade dock med att de skulle betala det själva.

Därför trodde jag att veterinärvårdsförsäkring saknades?
Surt att behöva betala så mkt pengar när ändå hästen är försäkrad.

Nej, våra svenska försäkringsbolag hummar inte i första hand när det gäller akutskador, vad försäkringen täcker och inte står klart och tydligt i villkoren.

De gånger försäkringsbolagen strular är i första hand när det gäller diffusa hältor och hästen varit försäkrad i olika bolag.

Nejdå, de är rejält veterinärvårdsförsäkrade. Det är nog jag som uttrycker mig luddigt.

(För Sir Savoy handlade det inte om akutskada, utan de skulle gå in i nacken och stabilisera upp ryggraden med metallplattor. Han hade en skada som visade sig mkt diffust med hältor och balansproblem. Operationen hade bara genomförts en gång tidigare på en galoppör i USA, och dessa veterinärer skulle flygas över till Tyskland. Ingen standardgrej alltså. Tyvärr blev han så dålig veckan innan operation att de blev tvugna att avliva. Doug och Louise har haft otur med sina hingstar...)

Jag beklagar verkligen. Det är en stor förlust. HH verkade vara en mycket trevlig hingst.

Det känns sorligt att titta på honom på DVD:n jag fick utav dig. Så overkligt på något sätt.

Mvh

Tora

Nej, fy sjutton vad hemskt! :cry: Förstår att du är chockad!!!
Jag har inte varit inne på forumet på några dagar pga problem med vårt föl och så tittar jag in som hastigast och läser detta :eek:

Jag som hade bestämt mig för att ta honom till mitt Mastersto i år :cry:

Gud så trist.
HH hade verkligen chansen att bli nästa stora avelsmatador.
Han fanns med i toppen i min "vill betäcka med lista".
Han var så ung så man trodde man hade tiden på sig...

Verkligen jätte trist att HH inte finns med oss längre.
Vi kan ändå glädja oss att ha ett så fint och trevligt 1 års sto efter honom för framtida avel och är så glada över att det getts möjlighet att få använda HH från Sverige trots att han varit hårt bokad i Tyskland.
Förhoppningsvis kommer det med tiden fram några riktigt fina avkommor även på hingst sidan som kan föra hans värdefulla blod vidare.

Er lilla Highness-tjej är ju superfin! :)

Jag måste bara få visa bilderna på Hamtpon, Leatherdales Highness-avkomma (3 år) som blev godkänd i förra veckan!

370_Hampton-Fhren.JPG

370_Hampton.jpg

Jag ska åka ner och fota avkommor till de nya hingstarna och provrida lite hästar om tre veckor, ska bli spännande att se mer av den här killen då! Tur att det här ändå hände mitt i allt det jobbiga! Som Louise sa, maybe everything happens for a reason...

Tänker mycket på er..

Åh, han ser mycket trevlig ut!!

Får surfa runt efter lite siffror.

:)

Liknande trådar

Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 277
Senast: Habina
·
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna... 2
Svar
22
· Visningar
3 733
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka