Hippotrim på huden?

Miagi

Trådstartare
Kan man använda hippotrim på huden å häst? På ex muggliknande, svampliknade krustor?

Har för mig att det ges oralt? :confused:
miagi
 
Sv: Hippotrim på huden?

När min häst fick lymfangit pga envis mugg och vet skrev ut hippotrim pasta sa han att den sista klutten som blir över(500 kg häst, 600 kg i sprutan) skulle jag kleta på muggen så visst går det...
 
Sv: Hippotrim på huden?

Jag ger hippotrim i pastaform till min häst för ev. infektion. Vet inte om den finns i någon annan form än oralt.
 
Sv: Hippotrim på huden?

Jaha! Gjorde det nytta?

Fick tipset av en vän att kleta på hippotrimpasta på envisa svamputslag i manen, halsen. Jag har en tub hemma men vill veta om det funkar överhuvudtaget.
 
Sv: Hippotrim på huden?

Hippotrim är antibiotika, dvs inte verksamt mot svamp utan bara mot bakterier. Dessutom är den orala pastan ej gjord för att tas upp av huden, så effekten är tveksam om man sätter det på huden. Lite tas säkert upp (särsklit om huden inte är intakt), men knappast tillräckligt för att få full effekt på bakterierna=kan göra bakterierna resistenta.
Vill man ha nåt sulfapreparat för utvärtes bruk finns ju Socatyl. Men prata först med din veterinär som har tittat på hästen så kan denna nog ordinera det bästa.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
796
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 257
Senast: mamman
·
Utrustning Hej, Jag har länge varit sugen på incrediwears exercise circulation bandages, då jag har testat deras humanprodukter. Jag har förstått...
Svar
2
· Visningar
1 011
Senast: zarmino
·
Avel Tänkte dela med mig lite av tips och råd i det här med att döpa sporthästar (säkert andra med men i det här är sporthästar min referens)...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
18 011
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp