Tack!Oj! Vilken härligt finurlig tankegång
Jag hade bestämt det redan när jag betäckte henne. Hade det blivit en hingst hade den nog fått heta Kruset enligt att hingstar får namn pp pappans begynnelsebokstav
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack!Oj! Vilken härligt finurlig tankegång
Jag har fått höra från min galopptränarkompis att det utomlands är vanligt att döpa galoppörerna i syfte att djävlas med speakern, som exempelvis måste ropa ”And here is Tom Smith riding In Lingerie”Okej, skjut mig inte nu, men gallopörer tycker jag det är helt okej om de har skumma, lite halvfula namn Jag är grymt fascinerad av till exempel Aghostatgodsplace.
Om det är Claes du menar så kör han fortfarande på kändisnamnJag vet en uppfödare "förr" som döpte dem till Mel Gibson, Julia Roberts etc.
Jag är nästan helt 100% på att det är en kvinna jag tänker på, med hästar som föddes ca 15-18 år sedan, men det kanske finns fler av DOM(!) som döper sina hästar efter superkändisar?Om det är Claes du menar så kör han fortfarande på kändisnamn
Jag älskar just detta.Tack!
Jag hade bestämt det redan när jag betäckte henne. Hade det blivit en hingst hade den nog fått heta Kruset enligt att hingstar får namn pp pappans begynnelsebokstav
Undrans om du kommer älska Everlöv när hen föds. Väldigt udda. Rätt bokstav och första fölungen gjord av min vän som bor just i Everlöv, så den fick heta så redan på först ULet. Blir det ett sto har jag ett annat namn.Jag älskar just detta.
Det är det säkert. Dessa heter allt från Britney Spears till Salem al FakirJag är nästan helt 100% på att det är en kvinna jag tänker på, med hästar som föddes ca 15-18 år sedan, men det kanske finns fler av DOM(!) som döper sina hästar efter superkändisar?
Tveksamt. HahaUndrans om du kommer älska Everlöv när hen föds. Väldigt udda. Rätt bokstav och första fölungen gjord av min vän som bor just i Everlöv, så den fick heta så redan på först ULet. Blir det ett sto har jag ett annat namn.
Undrans om du kommer älska Everlöv när hen föds. Väldigt udda. Rätt bokstav och första fölungen gjord av min vän som bor just i Everlöv, så den fick heta så redan på först ULet. Blir det ett sto har jag ett annat namn.
Ett sto kunde annars heta "Malin".Tveksamt. Haha
Det lät som ett efternamn, lite okänt, sådär...
Det är iofs bra egenskaper, men det blir ingen Malin denna gångEtt sto kunde annars heta "Malin".
Men plötsligt är vi inte så okända längre pga just... Malin Ewerlöf. Men namnet borgar iaf för uthållighet och spänst på både bana och i terräng.
Fnys, Malin som är så vackertDet är iofs bra egenskaper, men det blir ingen Malin denna gång
Det är ett mycket vackert namn! Men ett sto med den begynnelsebokstaven dvs E har ett givet namn. Väntat på henne i flera år.Fnys, Malin som är så vackert
Är det din femte uppfödning, eller vad beror E:et på?Det är ett mycket vackert namn! Men ett sto med den begynnelsebokstaven dvs E har ett givet namn. Väntat på henne i flera år.
Pappans namn! Den heter Esmeraldo. Och sto-namnet följer visserligen inte mammans namns begynnelsebokstav men är FÖR bra för att inte användas.Är det din femte uppfödning, eller vad beror E:et på?
En nyfiken fråga, vad är fördelen med att registrera i Zangersheide eller annat utländskt förbund?Kul tråd . Hoppas ingen går in på blup och kollar namnen på mina uppfödningar, haha!
Bara en grej - hästar som heter Z i efternamn är inte alls födda på Zangersheide (eller de kan vara det såklart) utan reggade i deras stambok. Väldigt stor skillnad! Jag har gjort flera stycken och de har aldrig satt sin fot utanför Sverige .
Fördelarna kan vara att man får sälja på deras auktioner t ex.En nyfiken fråga, vad är fördelen med att registrera i Zangersheide eller annat utländskt förbund?
Min är efter en Holsteiner och jag fick frågan om jag inte hade registrerat honom i Holsteinerförbundet.
Jag såg nog väldigt okunnig ut, tror jag, när jag svarade, "nej, får man det? Hästen är ju född här."
Personen förklarade att det kunde man visst göra, men jag fick inte kläm på vad syftet skulle vara?
Beror det på att hingstägarna inte vill få godkänt i swb, eller beror det på att swb inte vill?Fördelarna kan vara att man får sälja på deras auktioner t ex.
Sen finns det orsaker som att man kanske snarare väljer bort ett förbund än till ett eller att det är ekonomiskt fördelaktigt.
I mina fall har det oftast varit pga att pappan inte är gk i SWB. I år kommer två såna föl.
Jag använder nästan bara utländska hingstar. Kraven för ettstolicens ändras då och då, nu har de t ex infört krav på endoskopiundersökning vilket gör att en av mina valda hingstar går bort (gk i nästan alla tyska förbund, premiehingst i Holstein osv…). Den andra (som exempel) är en Z-hingst och kan mycket väl uppfylla kriterierna men Z vägrar att skicka papper för de vill ha dem reggade där . Så det finns väl alla varianter.Beror det på att hingstägarna inte vill få godkänt i swb, eller beror det på att swb inte vill?
Jag har förstått att olika förbund har olika krav, men det kanske hänger på vilja också?
Det är säkert också en ekonomisk fråga? Eller kan man få godkänt i en rad länder bara man uppfyller kraven?