Hippologen!

F

Frajda

Någon mer som sökt till hippologen i år? När får man reda på om man får komma och göra intagningsprovet?

Sv: Hippologen!

Ingen dum fråga.
Du kan bli väldigt mycket då hippologprogrammet ger en väldigt bred grund att stå på. Man läser mycket teoretiska ämnen och får förutom ridning hålla på med körning, unghästhästar och avel.

Beroende på vilken inriktning man går, ridlärare, stallchef (vilket ger samma yrken) trav, galopp.
Man kan ju alltid vidareutbilda sig till naturbrukslärare, läsa t.ex. ekonomi extra och starta eget företag. För en utexaminerad hippolog finns det inte många begränsningar i vad man kan bli sedan inom hästnäringen.

jag har också sökt hippologen och fick kallelsen till antagningsprovet idag! :) Har du fått den också nu kanske?

Frajda skrev:
Någon mer som sökt till hippologen i år? När får man reda på om man får komma och göra intagningsprovet?

Min syster har sökt. Fick kallelse idag till intagninsprovet.....på Strömsholm....*sucka* låååååååååångt att åka....men, men.....
Hoppas hon fixar det!!!! :banana: :bump: :bow:

mvh
Carina på Cesam Arabians

Jag, fick det igar! Vilken dag ska ni gora det? Har ni borjat trana och plugga an? Fick lite panik nar jag fick mina papper och kom pa att jag inte har sprungit eller pluggat nanting! Hort att teori provet a svart och att det ingar ett engelska test ocksa....

på mitt stod den 23 maj. Jag trodde alla skulle göra samma dag, eller är det ännu fler som ska göra det? Jag har pluggat i hästhållning i prkatiken men inte nåt i den andra, har beställt den men den har inte kommit än. har börjat springa lite smått (men drog på mej en benhinneinflammation så det har bara blivit lite halvt som halvt). Jo det är tydligen en engelsk hästtext som man ska översätta om jag förstått det rätt. Har du skickat in lappen som var med om boende osv?

Antagningsproven brukar sträcka sig under en vecka eftersom det brukar vara så pass mycket sökande.
Man ska inte översätta en engelsk text utan förra året var det iallafall så att man fick en del utav en vetsnakplig artikel på engelska (som självklart handlade om hästar på något sätt) Upggiften går ut på att svara på frågor om den texten. Så ett tips träna läsförståelsen och hästtermer på engelska!!

hm ok...ja då är det väl bara att börja träna upp engelskan igen då..var ett pra år sedan så..

Usch, jag är så dålig på engelska. Fast jag är nog mest nervör för springandet. Har alltid haft svårt för det. Jag kan mocka 20 boxar om dagen men jag orkar inte springa två kilometer. Kroppen orkar men flåset är det sämre med....

äsch det är nog ingen fara med konditionstestet, även om det lär bli jobbigt. Är lite mer orolig för teoriprovet. Vilken dag ska du dit då?

Jag ska dit den 25. ororar mig konstigt nog inte för teori provet. Har en kompis som sökte förra året och hon sa att det mest var grundläggande saker, typ hästens normal temp och sånt.

ok..ja jag hoppas också att det är sånna frågor som man liksom "förstår" att man ska läsa på. Så det inte kommer massa mystiska frågor så man måste kunna precis hela böckerna för att kunna svara på. har hon sagt nåt hur pass svår engelskan är och så då? eller är det på nån särskilld tid du måste klara konditionstestet?

Det undrar jag med, ska det springas under en viss tid eller får deltagarna såsa runt i den hastighet de själva föredrar...??

Tror att det är en maxtid på konditionstestet men den är nog ganska väl tilltagen, tror att den mest är till för att man inte ska kunna promenera genom testet. Vet inte hur svårt engelska testet är men tänker som så att jag pluggar lite engelska hästtermer och litar på att min engelska är tillräckligt bra. Har rätt lätt för engelska.

Det finns en maxtid på konditionstestet.
Jag kan ju säga såhär för allas vetskap att alla provdeltagare rangordnas inom varje delmoment i provet. Så ett tips är ju att göra det allra bästa man kan i alla delmoment och inte ta något för givet.
Jag menar så himla jobbigt är det inte att springa 2 km på tid. Men visst finns det de som bara joggar eller promenerar.

nu kommer inte jag ihåg riktigt, gjorde du antagningsproven på flyinge eller strömsholm? Vi sprang runt slottet på strömsholm och tillbaka på tid. under 10 min fick 10p. 11 min 9p, 20 min 1p osv.
Så lades det till dom andra poängen som sattes vid de olika momenten. Men det var d det och nu är ju säkert reglerna ändrade.
Har du fölvakat ännu??

Jag gjorde mitt test på Strömsholm...
Ja precis, ja det är ju sant...att de kan ha ändrat för i år menar jag...

Ja det har jag =P har suttit 3 nätter men har intelyckats tima in med någon ankomst av föl bara... men det är ju 5 st kvar så vi får se =)

svep förbi stostallet ofta bara. 2001 kom 2 eller 3 föl mitt på dagen. Jag fick vara stolt fölmorska till årets första, som blev Rockefeller, och min andra vaknatt satt vi på Druva (min klasskamrat döpte henne, hon tyckte det var så tråkigt med massa utländska högfärdiga namn så hon föreslog Druva och det gick igenom!) , dvs när hon skulle födas, men hon föddes natten efter så vi missade henne precis!
Ja, och så råkade det ju bli ett föl på Dakota också som ingen hade räknat med... :o :cool: Så kan det gå med dräktighetskontrollerna och små armar ibland...

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
456
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 123
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar