Hingstval till dressyr svhbl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tacokryddan
  • Startdatum Startdatum
T

tacokryddan

Hejsan!

Jag har för första gången tänkt ta föl på mitt halvblod -97 Kaliber- Tolstoy, har läst och läst men tänkte höra om ni har några ideer av vad man kan använda sig av? :confused:

Exteriörmässigt har hon lite för lång rygg, dock kort i kroppen, är högställd, ngt rakhasig. Jättefina gångarter, stort plus för traven! Galoppen skulle gärna få vara lite rundare. Hon har svårt att samla sig rejält, tror det beror lite på hennes uppbyggnad.

Jag skulle vilja få en avkomma med bra huvud att använda till dressyr, gärna lite större än vad hon är (157-160) den får gärna ligga på +165. I och med att det är hennes första föl skulle det vara bra att få på färsk.

Säkert massor jag missat, men vill gärna få några tips!!
:)

Sv: Hingstval till dressyr svhbl?

Min första tanke är Okeanos! :idea:

Kaliber finns också i hans stam, men det kanske är så långt tillbaka att det inte gör något?

Jag hade nog inte bekymrat mig så mycket för Kaliber x 2 som att du får Utrillo x 3. Kanske bättre att titta på hingstar med lite mindre svensk i stammen.
Weltman som exempel verkar ju ha lämnat en trevlig avkomma till hennes mamma. Så kanske han skulle kunna vara ett alternativ?

Kollade de avkommor som var e Briar-Kaliber och det var inga stjärnor precis. Så den kombination verkar inte vara en höjdare.

Min första tanke var Herzensdieb.

Han är typförbättare, dessutom trakehner som är lite i ropet just nu. Verkar ha och lämna gott temperament.
Han har fått väldigt jämn hög kvalité på sina avkommor och har väldigt bra fertilitet.

Dessutom har han superb möderne!! :love:

Kollade lite på bluppen och det finns några riktigt fina gångartshästar e Master-Kaliber. Nackdelen är väl att det finns risk att det blir smått. Men mitt intryck av Masters avkommor är att de är väldigt rörliga, elastiska och har lätt fö samling. Hade visserligen blivit gammal stam på ungen, men en väldigt prestationsinriktad stam:).

Annars är jag väldigt förtjust i Damino SD, som har ett annat rörelsemönster än Master. Damino är stor, mycket korrekt och har fantasisk gång! På de föl jag sett verkar han lämna vackert uttryck, fin typ och storlek.

Liknande trådar

Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 586
Senast: sorbifolia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 431
Avel Jag har inom några år tänkt att eventuellt ta föl på mitt sto. Hon är en irländsk sporthäst med fin hoppstam och väldigt trevligt...
Svar
6
· Visningar
2 629
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka