Hingstval till döttrar efter Quite Easy,Cardento

Sv: Hingstval till döttrar efter Quite Easy,Cardento

*kl*

Jag har ett Quite Easy-sto (egen uppfödning) som jag avlar på. 9-10 hoppning + bra gång. 9 raka led diplomston på mödernet, 4 raka led elitston från mormor och bakåt (modern fick tyvärr bara 4 avkommor, dvs inte aktuell för mer än det AB hon hade).

Hon har hittills fått 3 föl, efter hingstar som lämnat hoppavkommor som även rör sig över medel. De första två med L-blod, med medveten linjeavel på Landgraf I på den första (e. Looping) och Ladykiller xx på den andra (e. Last Liberty) samt en med Contender-blod genom Cartier (denna är dock inte min, jag har lånat ut stoet ett år). Alla tre har blivit mycket fina (och samtidigt ganska olika), med naturlig hoppvilja och mycket driv + trevlig gång.
Vad är det mer än QE?

Blir det inte lite väl mycket inavel? Quite Capitols mamma U-Capitola är ju mormor till Quite Easy och båda är ju efter Quidam de Revel.
Jo det blir väldigt mycket av allt det goda - men jag hade tänkt att ha den i avel..:D ;)

Den här artikeln läste jag för för en tid sedan och den är bakgrunden till förslagen ovan.

Text med copyright borttagen.

Senast ändrad av en moderator:

Blir det inte lite väl mycket inavel? Quite Capitols mamma U-Capitola är ju mormor till Quite Easy och båda är ju efter Quidam de Revel.

U-Capitola är inget jag hade varit rädd för att linjeavla ganska tajt på däremot hade jag icke velat ha dubbelt Quidam utan att höja livförsäkringen avsevärt om jag skall hantera den.:angel:

Däremot kan jag hålla med om att QE till Casir kan bli spännande dubbla upp U-Capitola och med Casirs underbara temperament/ridbarhet

U-Capitola är inget jag hade varit rädd för att linjeavla ganska tajt på däremot hade jag icke velat ha dubbelt Quidam utan att höja livförsäkringen avsevärt om jag skall hantera den.:angel:

Däremot kan jag hålla med om att QE till Casir kan bli spännande dubbla upp U-Capitola och med Casirs underbara temperament/ridbarhet
Då skulle du inte heller göra den här kombinationen: "Let's take a look at another. Landgraf I is a more recent example of a producer of multiple champions. In fact, he is still rated #1 in progeny earnings, and he was the most important sire of jumping horses in the world. Landgraf is interesting also because he is a cross-breed (Pedigree). He is by a Thoroughbred sire out of a Holstein dam. This should make breeders take notice, that Landgraf, possibly the most pre-potent Warmblood sire of all time is in fact a Thoroughbred cross. His sire Ladykiller is 3x3 to the 3/4 brothers Fairway and Colorado (Phalaris line). His dam, the Holstein Warthburg, is 3x3 through her dam to the 3/4 brother and sister Olina and Loretto. So Landgraf is out of two inbred parents- we have seen this pattern before in some very good producers." :D

Landgraf/Ladykiller hästarna är dunungar jämfört med hur Quidam hästarna kan vara, har sett ett par mindre trevliga med Quidam som far (med mödrar som gett mkt trevligt temp med andra hingstar och som var uppfödda av rutinerade uppfödare = bra hanterade) och de var kort och gott svin att ha att göra med.
Jag är van att hantera skarpa hästar och trvis bra med sådana men dessa gick en bra bit utöver skarpa.
Så efter att ha sett dessa så ryser jag bara på att tänka på att dubbla det anlaget, jag ser framför mig hästvärldens svar på pitbullen.....
Jag tror faktiskt aldrig jag har sett någon som är dubblad på honom, har du ?
Jag har dubbelt Landgraf i båda mina småttingar (inte för att det var för den dubblingen jag gjorde den iom att jag inte är överförtjust i Landgraf blodet den bara hängde med på köpet så att säga och ligger lite moderat bak i 4,e led.)

Jag tror faktiskt aldrig jag har sett någon som är dubblad på honom, har du ?
Nej jag har aldrig sett dubbelt på honom och inte heller hört talas om någon med den uppsättningen.

Läste även att inavel sällan ger bra prestationsdjur men däremot så är dem bra som producenter.

Du verkar ha koll så jag måste fråga, är det vanligt att Quidam hästarna har skarpt huvud?

Jag valde Cartani (Carthago - Landgraf) till mitt QE - Voltaire - Ceylon sto. Jag ville ha upp storlek, lite mer tryck men absolut inte mer humör... det varkar hon ha fått sin beskärda del av...

Cartani har ju det ypperligt prestationsblod både via far OCH mor, verkar gå hela vägen själv, lite oprövat kort men signaler från uppfödare i Tyskland övertygade mig :) får in Folia 4+5 via sonen Capitol och dottern U-Capitola, och lite mer Landgraf (3+4)till Quidam ... ;)

Till Clownen, Casir Ask var ett spännande val som jag ska ha i åtanke, han har stått på min allmänna gillar lista länge...:d

Efter en tid från Buke kommer nu ett svar! Jag dock fortfarande inte skaffat bild...men men, ska göra mitt bästa i ord!

Framdelen är väldigt lik hennes mor, dvs med ganska bred anstatt hals & lite mer underhals än önskvärt. Den växer dock och blir bättre hela tiden, nacken kommer antagligen kräva en hel del arbete från marken framöver. Väldigt långt, smalt huvud, vilket jag hoppas hon växer i...
Väl liggande bog, korrekt benställning. VÄLDIGT långa, smala ben (på gott & ont) och som det verkar kommer hon bli ganska stor, iaf runt 1,70 (mor= 1,65, Camaro M= 1,66) men med mkt ben & relativt lite massa.
Ryggen verkar hon ärvat lite karpighet av mor men baken är mer Camaro än mor som har väldigt typisk "QE-bak"
Hon har hela tiden vart väldigt välmusklad "bullig". Generellt sett rör hon sig väldig fint, är lik sin mor minus de typiska QE-dragen i exteriören men då hon endast är 15 mån får vi se hur det slutar...
Vet inte om du blev ngt klokare på dettas, ska so sagt fixa bilder!
en framifrånbild finns på blup-sidan:

http://www.blup.se/sv-SE/horses/209323-cambria-swb

bilden tagen i juni i år...
/Helena T

puttar lite... :D

nog måste det finnas många fler med Q E sto... ingen som har ngn häst med honom som morfar? och kan tycka till :laugh:

Generellt tycker jag att man ser ganska många QE-Robin Z & QE-Cardento/Cardento-QE kombinationer...ni får ursäkta men det låter lite lagom "vanligt" i mina öron, visst borde det finns lite roligare/mer ovanlig kombinationer!

Själv är jag (som jag förmodar många fler) mkt förtjust i Contender-blodet, gärna Contendro...vad tror ni om Careful på QE-märr?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är fd ägare till en hund med grav separationsångest, den blev värre av kastreringen, innan var den mycket mild och märktes inte så...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 155
Senast: Dentaku
·
Avel Hej. Tänkt höra med er erfarna kring avel. Nu är de såhär att under olika omständigheter så har de blivit ett litet Welsh mountain och...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: Horsenerd
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 492
Avel Hej! Planen är att seminera vårt sto nästa år, har själv lite idéer om hingstval, men ville gärna få lite mer å gå på. Så säg gärna va...
Svar
4
· Visningar
1 535
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Jag kunde köpa en hund
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31